Page 55 - Nazomermagazine 2024 Zeilwereld
P. 55

Wij wilden het dus niet


 en twee oceaanoversteken erbij. Gaat de boot
 op een vrachtschip? Peperduur. Wachten we
 een jaar in de hoop dat er snel iets verandert?
 Hmmmm. Terwijl we rond de jaarwisseling in
 Phuket onze knopen tellen, lees ik op ‘Noon-
 Ook wij zeilers hebben hier niets meer te zoe-  site’ het artikel over Hoogtevrees, een Neder-
 ken lijkt het. Maar bij nader inzien hebben 50   landse boot die op een truck door de woestijn
 zeiljachten in 2024 (uiteindelijk) toch gekozen   wordt vervoerd van Oman naar Jordanië en ik            Piraten
 voor deze route. Onze Pippin was nummer 49.   ben om. Dit is de oplossing, ik zie het al hele-           of niet
 maal voor me. Na Sri Lanka zeilen we de Golf   Eerste avond in
 Wat bezielde ons?   van Oman in, gaan in Dubai het water uit en op   Bab al Mandeb
 Daar is niet echt een goed antwoord op te   de truck door de woestijn naar Jeddah. Geen
 geven. Als Hamas op 7 oktober 2023 Israël   Somalische piraten, we omzeilen de Houthi’s
 aanvalt, meanderen wij nog vreedzaam tussen   en vallen de coalition forces niet lastig. En we
 afgelegen Indonesische eilandjes. Maar het   pakken ook nog een uitdagend stukje Rode
 slechte nieuws verspreidt zich als een enorme   Zee mee. Desert sailing, why not?
 olievlek. Op straat vragen kinderen ons of we
 voor Israël zijn of voor Palestina. Later, in de   Plans are nothing, planning is               Toch niet alles voor
 straat van Malakka, zien we honderden vissers-  everything                                      elkaar. Nog even een
 boten met wapperende Palestijnse vlaggen. In   Maar we moeten het wel organiseren. In   Kaart UKMTO   vlag van Sudan in
 Thailand zijn muren bespoten met rood-groen-  Thailand ontmoeten we wereldzeilers Hans   van de ITC  elkaar knutselen.
 zwarte graffiti. Op Nu.nl zien we hoe heftig er   en Roos en hun driejarige dochter Luna van
 in Nederland, Europa en de USA wordt gerea-  Vagebond. Zij werken al wat langer aan dit
 geerd op de gruwelijkheden. We realiseren ons   idee en we bundelen onze krachten. Op het
 dat dit conflict niet alleen extreem explosief is,   strand of bij de koffie bespreken we dagelijks
 maar ook veel verder reikt dan alleen het Mid-  de voortgang van het stroperige project. Na
 den-Oosten. We zullen nieuwe plannen moeten   wekenlang bellen en mailen komt er eindelijk
 maken, want onze weg terug lijkt geblokkeerd.  een acceptabel (betaalbaar) voorstel voor een
 In de (geheime) Facebookgroep is het trending   transport van Dubai naar Jeddah in Saudi-Ara-
 topic. Goed zeemanschap betekent ook je snel   bië en kunnen we de zeilen hijsen. Vol goede
 aanpassen aan veranderende omstandigheden   moed verlaten we op 25 februari Phuket, een
 en dus zijn veel wereldzeilers net als wij bezig   tikje laat in het seizoen. Vagebond zet direct   Pippin voor anker
 met nieuwe plannen. Toch horen we met het   koers naar de Malediven en zal de weg verken-
 verstrijken van de tijd ook veel redenen om wel   nen naar Dubai. Wij maken een tussenstop in
 te gaan: haast, geldgebrek, een nieuwe baan,   Sri Lanka en zullen later volgen. Maar als we
 maar ook een morbide zucht naar avontuur.   na een epische zeiltocht van acht dagen over
 Belangrijk argument is dat zeilboten tot nu toe   de Golf van Bengalen aankomen in Sri Lanka is
 geen doelwit zijn van de Houthi’s. Maar laat ik   er van de oorspronkelijke offerte helaas niets
 even voor onszelf praten: wij wilden het dus   meer over. De prijs is verdubbeld, er zijn meer
 niet. Of in ieder geval, we wilden het even aan-  losse eindjes dan ooit en de Ramadan is be-
 kijken. Onze argumenten? Niet door een oor-  gonnen. En wie we ook mailen of bellen in het
 logsgebied varen en de coalition forces rustig   Midden-Oosten, we krijgen het niet meer rond.
 hun werk laten doen.
 Als het niet kan zoals het moet, dan
 Desert sailing?  moet het maar zoals het kan
 Maar wat dan? Gaan we rondom de Kaap de   Teleurgesteld zeilen we verder naar de Maledi-  Provianderen in Uligan  Resten visnet wegsnijden
 Goede Hoop? Meteorologisch en zeiltechnisch   ven waar Vagebond nog steeds voor anker ligt.   bij daglicht, midden op
 zeker niet onze eerste keus, een jaar extra weg   Tegen beter weten in wachten we nog op goed   de Indische Oceaan  Pippin In Suakin voor anker



 54  NAZOMERMAGAZINE 2024                                                       NAZOMERMAGAZINE 2024            55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60