Page 51 - Nazomermagazine 2024 Zeilwereld
P. 51
Drie jaar geleden bracht Zeilwereld een bezoekje
aan Carbon Sailing. De instrumentenmakerij (“We
noemen het géén werkplaats”) van de carbonmagi-
ër Rob Schild zit inmiddels in Zwolle, maar maakt
nog altijd bijzondere op maat gemaakte producten
van koolstof en aluminium onder het motto ‘Pas-
sie en Ambacht’. Op Zeilwereld.nl lees je meer Strakke boot Een gennakerboom
over Robs werkwijze. Zeilwereld.nl/aan-boord/ We kopen de boot. We gaan er eerst maar ge- Bij de keuze voor een gennaker geeft Martin
carbon-sailing-passie-ambacht woon mee varen, denken we. Al snel blijkt dat het advies om ook een wegneembare boegs-
niet mogelijk te zijn met de niet-bijpassende priet te maken. Hierop komt dan een bevesti-
zeilen (van een Melges 24) in combinatie met ging voor de Code Zero op maximaal 30 centi-
de lange lijst beschadigingen en defecten. De meter van de boeg en een bevestiging voor de
boot verdient beter. De bemanning is al gerim- gennaker op 1,5 meter voor de boot. Dat is nog
peld en niet al te jong, maar laten we dan in elk best lastig, omdat de boegspriet schuin op het
geval op een mooie, strakgetrokken boot gaan dek komt te liggen vanwege de voorstag. Hoe
zeilen. krijg je dan beide bevestigingspunten recht
We brengen de boot naar Bas Autoservice, een voor de boot?
gespecialiseerde autohersteller. Bas maakt Bij de zoektocht naar een goede boegspriet
hem weer helemaal strak en glimmend. Nog zoeken we contact met Carbon Sailing, die
Rob Schild in zijn instrumentenmakerij belangrijker is de nieuwe ‘motor’ die we laten we vonden via Facebook. Daar zagen we het
maken door Hagoort Sails. Tezamen met een enthousiasme rondom de vele projecten en
nieuwe naam erop, kunnen we komend sei- we bellen met Rob Schild. Meteen hebben we
zoen aan de bak. Cocktails & Dreams is er klaar de indruk dat hij het een leuke uitdaging vindt.
voor! Met de boot op de trailer rijden we lang en daar
meet Rob alles goed op. Al snel komt hij met
Meer snelheid een offerte. Voor een volledige maatwerkop-
We zeilen vanuit De Zuidwal in Nijkerk en doen lossing die hij helemaal tot en met de kleinste
mee aan de woensdagavondwedstrijden. In onderdelen in eigen huis zal maken, vinden zéker de juiste keuze voor Cocktails & Dreams.
Nijkerk varen we echter op smal water en kun we het een hele schappelijke prijs. En de mo- Met de nieuwe zeilen erop, is het echt een
je niet echt je eigen koers kiezen. We varen ook gelijkheid om de boegspriet heel eenvoudig te feestje geworden om weer het water op te
Rob Schild bedient de freesmachine nog de Windmillcup in Hindeloopen en plannen verwijderen, geeft de doorslag. gaan. En nee, wij zijn geen briljante zeilta-
nog andere mooie wedstrijden. De Antwerp lenten en de ORC-rating helpt ons ook niet.
Race staat hoog op ons verlanglijstje. Ultieme vroeg-in-de-kroeg-boot Maar we hebben nu wel echt de ultieme
Na het eerste seizoen kriebelt het weer. We Als we de boot later nogmaals langsbrengen, vroeg-in-de-kroeg-boot.
zoeken naar meer snelheid en onze keuze valt merken we dat we niet alleen met een liefheb-
op een Code Zero. Het is frustrerend om met ber, maar ook met een echte vakman te maken Disclaimer: Dit artikel is gemaakt zonder redac-
licht weer met alleen een heel klein fokje te va- hebben. Het is een verademing om samen te tionele of financiële inmenging van de genoem-
ren op een rak waar geen spinnaker zou blijven werken met iemand die in mogelijkheden denkt de bedrijven.
staan. En waarom pakken we niet meteen door en niet in beperkingen. Iemand die vanuit liefde
en maken we de boot niet ook klaar voor een voor de sport echt met iets nieuws komt en
gennaker? niet met standaardoplossingen. Dat hebben
Passie en Ambacht staat gegraveerd op de onderdelen We gaan opnieuw naar Hagoort Sails voor een we ook ervaren bij Hagoort Sails, maar Rob
adviesgesprek met Martin Baas. Ondanks dat doet daar zeker niet voor onder! Kosten
hij voor het Nijkerkse water, maar vooral ook De boegspriet komt erop met twee bevesti-
voor de ORC-rating adviseerde om wél een gingspunten en met een dubbele waterstag. • Tweedehands Pro 25: €11.000,-
Code Zero aan te schaffen, leek het hem goed De spriet is heel makkelijk te verwijderen of • Code zero in laminaat inclusief furling system en anti torsie-
om toch met de spinnaker te blijven varen. bijvoorbeeld in een haven even op dek te leg- lijn was voor ongeveer 35m € 3.500,-
2
Daar hadden we wat moeite mee. “We varen gen. Voor ons is dat niet vaak nodig, aangezien • Gennaker van ongeveer 65m : € 2.500,-
2
liever op het water vooraan, dan dat we ach- we op de eigen ligplek ook mét de boegspriet • Carbon boegspriet, inclusief montage: €1.480,-
teraf bovenaan op een papiertje staan,” zeiden kunnen blijven liggen en hij ook zo op de trailer
we. Die opmerking kon Martin ook wel waarde- past. Maar met anderhalve meter voor de boot Prijzen zijn inclusief btw.
Een ander vervangingsproject van Carbon ren. Dus, ook een gennaker. zal dat niet overal lukken, dus wegneembaar is
Sailing: 40 procent lichter dan voorheen
50 NAZOMERMAGAZINE 2024 NAZOMERMAGAZINE 2024 51