Page 51 - Nazomermagazine 2024 Zeilwereld
P. 51

Drie jaar geleden bracht Zeilwereld een bezoekje
 aan Carbon Sailing. De instrumentenmakerij (“We
 noemen het géén werkplaats”) van de carbonmagi-
 ër Rob Schild zit inmiddels in Zwolle, maar maakt
 nog altijd bijzondere op maat gemaakte producten
 van koolstof en aluminium onder het motto ‘Pas-
 sie en Ambacht’. Op Zeilwereld.nl lees je meer   Strakke boot  Een gennakerboom
 over Robs werkwijze. Zeilwereld.nl/aan-boord/  We kopen de boot. We gaan er eerst maar ge-  Bij de keuze voor een gennaker geeft Martin
 carbon-sailing-passie-ambacht  woon mee varen, denken we. Al snel blijkt dat   het advies om ook een wegneembare boegs-
 niet mogelijk te zijn met de niet-bijpassende   priet te maken. Hierop komt dan een bevesti-
 zeilen (van een Melges 24) in combinatie met   ging voor de Code Zero op maximaal 30 centi-
 de lange lijst beschadigingen en defecten. De   meter van de boeg en een bevestiging voor de
 boot verdient beter. De bemanning is al gerim-  gennaker op 1,5 meter voor de boot. Dat is nog
 peld en niet al te jong, maar laten we dan in elk   best lastig, omdat de boegspriet schuin op het
 geval op een mooie, strakgetrokken boot gaan   dek komt te liggen vanwege de voorstag. Hoe
 zeilen.   krijg je dan beide bevestigingspunten recht
 We brengen de boot naar Bas Autoservice, een   voor de boot?
 gespecialiseerde autohersteller. Bas maakt   Bij de zoektocht naar een goede boegspriet
 hem weer helemaal strak en glimmend. Nog   zoeken we contact met Carbon Sailing, die
 Rob Schild in zijn instrumentenmakerij  belangrijker is de nieuwe ‘motor’ die we laten   we vonden via Facebook. Daar zagen we het
 maken door Hagoort Sails. Tezamen met een   enthousiasme rondom de vele projecten en
 nieuwe naam erop, kunnen we komend sei-  we bellen met Rob Schild. Meteen hebben we
 zoen aan de bak. Cocktails & Dreams is er klaar   de indruk dat hij het een leuke uitdaging vindt.
 voor!   Met de boot op de trailer rijden we lang en daar
         meet Rob alles goed op. Al snel komt hij met
 Meer snelheid  een offerte. Voor een volledige maatwerkop-
 We zeilen vanuit De Zuidwal in Nijkerk en doen   lossing die hij helemaal tot en met de kleinste
 mee aan de woensdagavondwedstrijden. In   onderdelen in eigen huis zal maken, vinden   zéker de juiste keuze voor Cocktails & Dreams.
 Nijkerk varen we echter op smal water en kun   we het een hele schappelijke prijs. En de mo-  Met de nieuwe zeilen erop, is het echt een
 je niet echt je eigen koers kiezen. We varen ook   gelijkheid om de boegspriet heel eenvoudig te   feestje geworden om weer het water op te
 Rob Schild bedient de freesmachine  nog de Windmillcup in Hindeloopen en plannen   verwijderen, geeft de doorslag.  gaan. En nee, wij zijn geen briljante zeilta-
 nog andere mooie wedstrijden. De Antwerp            lenten en de ORC-rating helpt ons ook niet.
 Race staat hoog op ons verlanglijstje.   Ultieme vroeg-in-de-kroeg-boot  Maar we hebben nu wel echt de ultieme
 Na het eerste seizoen kriebelt het weer. We   Als we de boot later nogmaals langsbrengen,   vroeg-in-de-kroeg-boot.
 zoeken naar meer snelheid en onze keuze valt   merken we dat we niet alleen met een liefheb-
 op een Code Zero. Het is frustrerend om met   ber, maar ook met een echte vakman te maken   Disclaimer: Dit artikel is gemaakt zonder redac-
 licht weer met alleen een heel klein fokje te va-  hebben. Het is een verademing om samen te   tionele of financiële inmenging van de genoem-
 ren op een rak waar geen spinnaker zou blijven   werken met iemand die in mogelijkheden denkt  de bedrijven.
 staan. En waarom pakken we niet meteen door   en niet in beperkingen. Iemand die vanuit liefde
 en maken we de boot niet ook klaar voor een   voor de sport echt met iets nieuws komt en
 gennaker?  niet met standaardoplossingen. Dat hebben
 Passie en Ambacht staat gegraveerd op de onderdelen  We gaan opnieuw naar Hagoort Sails voor een   we ook ervaren bij Hagoort Sails, maar Rob
 adviesgesprek met Martin Baas. Ondanks dat   doet daar zeker niet voor onder!   Kosten
 hij voor het Nijkerkse water, maar vooral ook   De boegspriet komt erop met twee bevesti-
 voor de ORC-rating adviseerde om wél een   gingspunten en met een dubbele waterstag.   •  Tweedehands Pro 25: €11.000,-
 Code Zero aan te schaffen, leek het hem goed   De spriet is heel makkelijk te verwijderen of   •  Code zero in laminaat inclusief furling system en anti torsie-
 om toch met de spinnaker te blijven varen.   bijvoorbeeld in een haven even op dek te leg-  lijn was voor ongeveer 35m  € 3.500,-
                                                                                  2
 Daar hadden we wat moeite mee. “We varen   gen. Voor ons is dat niet vaak nodig, aangezien   •  Gennaker van ongeveer 65m : € 2.500,-
                                                                                   2
 liever op het water vooraan, dan dat we ach-  we op de eigen ligplek ook mét de boegspriet   •  Carbon boegspriet, inclusief montage: €1.480,-
 teraf bovenaan op een papiertje staan,” zeiden   kunnen blijven liggen en hij ook zo op de trailer
 we. Die opmerking kon Martin ook wel waarde-  past. Maar met anderhalve meter voor de boot   Prijzen zijn inclusief btw.
 Een ander vervangingsproject van Carbon   ren. Dus, ook een gennaker.  zal dat niet overal lukken, dus wegneembaar is
 Sailing: 40 procent lichter dan voorheen

 50  NAZOMERMAGAZINE 2024                                                       NAZOMERMAGAZINE 2024            51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56