Page 50 - Nazomermagazine 2024 Zeilwereld
P. 50

Drie jaar geleden bracht Zeilwereld een bezoekje
         aan Carbon Sailing. De instrumentenmakerij (“We
         noemen het géén werkplaats”) van de carbonmagi-
         ër Rob Schild zit inmiddels in Zwolle, maar maakt
         nog altijd bijzondere op maat gemaakte producten
         van koolstof en aluminium onder het motto ‘Pas-
         sie en Ambacht’. Op Zeilwereld.nl lees je meer               Strakke boot                                              Een gennakerboom
         over Robs werkwijze. Zeilwereld.nl/aan-boord/                We kopen de boot. We gaan er eerst maar ge-               Bij de keuze voor een gennaker geeft Martin
         carbon-sailing-passie-ambacht                                woon mee varen, denken we. Al snel blijkt dat             het advies om ook een wegneembare boegs-
                                                                      niet mogelijk te zijn met de niet-bijpassende             priet te maken. Hierop komt dan een bevesti-
                                                                      zeilen (van een Melges 24) in combinatie met              ging voor de Code Zero op maximaal 30 centi-
                                                                      de lange lijst beschadigingen en defecten. De             meter van de boeg en een bevestiging voor de
                                                                      boot verdient beter. De bemanning is al gerim-            gennaker op 1,5 meter voor de boot. Dat is nog
                                                                      peld en niet al te jong, maar laten we dan in elk         best lastig, omdat de boegspriet schuin op het
                                                                      geval op een mooie, strakgetrokken boot gaan              dek komt te liggen vanwege de voorstag. Hoe
                                                                      zeilen.                                                   krijg je dan beide bevestigingspunten recht
                                                                      We brengen de boot naar Bas Autoservice, een              voor de boot?
                                                                      gespecialiseerde autohersteller. Bas maakt                Bij de zoektocht naar een goede boegspriet
                                                                      hem weer helemaal strak en glimmend. Nog                  zoeken we contact met Carbon Sailing, die
         Rob Schild in zijn instrumentenmakerij                       belangrijker is de nieuwe ‘motor’ die we laten            we vonden via Facebook. Daar zagen we het
                                                                      maken door Hagoort Sails. Tezamen met een                 enthousiasme rondom de vele projecten en
                                                                      nieuwe naam erop, kunnen we komend sei-                   we bellen met Rob Schild. Meteen hebben we
                                                                      zoen aan de bak. Cocktails & Dreams is er klaar           de indruk dat hij het een leuke uitdaging vindt.
                                                                      voor!                                                     Met de boot op de trailer rijden we lang en daar
                                                                                                                                meet Rob alles goed op. Al snel komt hij met
                                                                      Meer snelheid                                             een offerte. Voor een volledige maatwerkop-
                                                                      We zeilen vanuit De Zuidwal in Nijkerk en doen            lossing die hij helemaal tot en met de kleinste
                                                                      mee aan de woensdagavondwedstrijden. In                   onderdelen in eigen huis zal maken, vinden   zéker de juiste keuze voor Cocktails & Dreams.
                                                                      Nijkerk varen we echter op smal water en kun              we het een hele schappelijke prijs. En de mo-  Met de nieuwe zeilen erop, is het echt een
                                                                      je niet echt je eigen koers kiezen. We varen ook          gelijkheid om de boegspriet heel eenvoudig te   feestje geworden om weer het water op te
         Rob Schild bedient de freesmachine                           nog de Windmillcup in Hindeloopen en plannen              verwijderen, geeft de doorslag.             gaan. En nee, wij zijn geen briljante zeilta-
                                                                      nog andere mooie wedstrijden. De Antwerp                                                              lenten en de ORC-rating helpt ons ook niet.
                                                                      Race staat hoog op ons verlanglijstje.                    Ultieme vroeg-in-de-kroeg-boot              Maar we hebben nu wel echt de ultieme
                                                                      Na het eerste seizoen kriebelt het weer. We               Als we de boot later nogmaals langsbrengen,   vroeg-in-de-kroeg-boot.
                                                                      zoeken naar meer snelheid en onze keuze valt              merken we dat we niet alleen met een liefheb-
                                                                      op een Code Zero. Het is frustrerend om met               ber, maar ook met een echte vakman te maken   Disclaimer: Dit artikel is gemaakt zonder redac-
                                                                      licht weer met alleen een heel klein fokje te va-         hebben. Het is een verademing om samen te   tionele of financiële inmenging van de genoem-
                                                                      ren op een rak waar geen spinnaker zou blijven            werken met iemand die in mogelijkheden denkt  de bedrijven.
                                                                      staan. En waarom pakken we niet meteen door               en niet in beperkingen. Iemand die vanuit liefde
                                                                      en maken we de boot niet ook klaar voor een               voor de sport echt met iets nieuws komt en
                                                                      gennaker?                                                 niet met standaardoplossingen. Dat hebben
         Passie en Ambacht staat gegraveerd op de onderdelen          We gaan opnieuw naar Hagoort Sails voor een               we ook ervaren bij Hagoort Sails, maar Rob
                                                                      adviesgesprek met Martin Baas. Ondanks dat                doet daar zeker niet voor onder!              Kosten
                                                                      hij voor het Nijkerkse water, maar vooral ook             De boegspriet komt erop met twee bevesti-
                                                                      voor de ORC-rating adviseerde om wél een                  gingspunten en met een dubbele waterstag.     •  Tweedehands Pro 25: €11.000,-
                                                                      Code Zero aan te schaffen, leek het hem goed              De spriet is heel makkelijk te verwijderen of   •  Code zero in laminaat inclusief furling system en anti torsie-
                                                                      om toch met de spinnaker te blijven varen.                bijvoorbeeld in een haven even op dek te leg-   lijn was voor ongeveer 35m  € 3.500,-
                                                                                                                                                                                                         2
                                                                      Daar hadden we wat moeite mee. “We varen                  gen. Voor ons is dat niet vaak nodig, aangezien   •  Gennaker van ongeveer 65m : € 2.500,-
                                                                                                                                                                                                          2
                                                                      liever op het water vooraan, dan dat we ach-              we op de eigen ligplek ook mét de boegspriet   •  Carbon boegspriet, inclusief montage: €1.480,-
                                                                      teraf bovenaan op een papiertje staan,” zeiden            kunnen blijven liggen en hij ook zo op de trailer
                                                                      we. Die opmerking kon Martin ook wel waarde-              past. Maar met anderhalve meter voor de boot   Prijzen zijn inclusief btw.
         Een ander vervangingsproject van Carbon                      ren. Dus, ook een gennaker.                               zal dat niet overal lukken, dus wegneembaar is
         Sailing: 40 procent lichter dan voorheen

     50            NAZOMERMAGAZINE 2024                                                                                                                                                                NAZOMERMAGAZINE 2024            51
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55