Page 56 - Nazomermagazine 2024 Zeilwereld
P. 56

Waardeer jij
                  Ben jij blij met                                                                                                                                                                Een ding is zeker: zeilen





                             Zeilwereld?
                          Zeilwereld?                                                                                                    nieuws van een transportbedrijf in Dubai. Op                  is nooit zonder risico

                                                                                                                                         onze Facebookgroep komen steeds meer ver-
                                                                                                                                         halen door van zeilboten die zonder problemen
                                                                                                                                         in Port Suez zijn aangekomen. Ik voel twijfel.
                                                                                                                                         Het kan dus wel? Ik krijg een appje van Britse
                            Zeilwereld is en blijft gratis. Met                                                                          vrienden die achter ons aan komen: “Petra, it   stevige tot stormachtige wind verwachten op
                             Zeilwereld is en blijft gratis. Met
                                                                                                                                                                                     de neus, nog los van alle andere ‘navigational
                                                                                                                                         seems a lot of sailing boats complete the red
                         advertenties dekken we technische                                                                               sea passage without any major problems. Why   hazards’.
                         advertenties dekken we technische
                                                                                                                                         don’t we?” Tja, why don’t we? Omdat we nog
                         kosten, maar niet het werk van ons                                                                              steeds dezelfde bezwaren hebben, denk ik.   Schuilen voor de wind
                          kosten, maar niet het werk van ons
                                                                                                                                         Maar ik voel me ook steeds meer ‘overhellen’.
                                                                                                                                                                                     Behalve dat we tijdens het eerste stuk in een
                                   team en vaste schrijvers.                                                                             Vagebond heeft haast. Wij werken hard aan de   visnet varen en onszelf midden in de nacht
                                    team en vaste schrijvers.
                                                                                                                                                                                     met een broodmes moeten bevrijden, en So-
                                                                                                                                         voorbereiding van de Zuid-Afrika route, maar
                                                                                                                                         wel met forse tegenzin. De klok tikt enthousi-
                                                                                                                                                                                     malische piraten, die later Sri Lankese vissers
                          Met jouw hulp groeien we verder!                                                                               ast door en we zijn best al ver in de Indische   met dorst blijken te zijn, blij hebben gemaakt
                                  Met jouw hulp kan dat wel!
                                                                                                                                         Oceaan in zeemijlen en in het seizoen. No
                                                                                                                                                                                     met een paar flessen water, komen we zonder
                                                                                                                                         pressure!                                   verdere problemen in Djibouti aan. We hebben
                                                                                                                                         En dan, als het zoveelste juichbericht op de   er 16 dagen over gedaan. Na een week rust
                                                                                                                                         Facebookgroep binnenkomt en net als alle    vertrekken we op 17 april weer uit Djibouti voor
                                                                                                                                         anderen weer zeer positief is over de support   het tweede stuk. In de straat van Bab el Man-
                                                                                                                                         die ze van de coalition forces hebben gekre-  deb, varen we ook in de IRTC, alleen kiezen we
                                                                                                                                         gen, gaat bij ons en bij Vagebond ineens de   er nu voor om niet tussen de beide shipping
                                                                                                                                         knop om. Waarom doen we zo moeilijk? Wij    lanes in te varen maar aan de rechterkant te
                                                                                                                                         gaan ook en we gaan samen met Vagebond en  blijven. Netjes binnen de lijntjes. De tweede
                                                                                                                                         we gaan het zo snel mogelijk doen. Als het niet  nacht zien Roos en Michiel, van de tweede
                                                                                                                                         kan zoals het moet, dan moet het maar zoals   wacht, lichtflitsen en vuurbollen aan de Jeme-
                                                                                                                                         het kan. Ondanks de spanning komt er nu ook   nitische kust. Wordt er gevochten? We weten
                                                                                                                                         een grote rust over ons.                    het niet. De oorlogsschepen van de coalitie
                                                                                                                                                                                     zien of horen we niet. Maar we hebben er in
                                                                                                                                         Nieuwe uitdagingen                          Djibouti zoveel af en aan zien varen om te ravi-
                                                                                                                                         “Doe het niet,” zegt onze zoon als we in een
                                                                                                                                         family-group call onze plannen uiteenzetten.
                                                                                                                                         Ook zijn zusjes staan niet te juichen. We pro-
                                                                                                                                         beren uit te leggen waarom we het wel gaan                                     Inklaren in Djibouti
                                                                                                                                         doen en hoe. We zullen een groot gedeelte in
                                                                                                                                         de IRTC zeilen, de International Recommended
                                                                                                                                         Traffic Corridor, een route uitgezet en bewaakt
                                                                                                                                         door de coalition forces. Omdat we in de Vo-
                                                                                                                                         luntary Reporting Area (VRA) varen geven we
                                                                                                                                         tweemaal per dag onze positie aan hen door.
                                                                                                                                         We spreken af de familie te cc’en. De kinderen
                                                                                                                                         zijn niet overtuigd, maar laten het erbij. Ik kan
                              Scan de QR-code en doneer via                                                                              ze geen ongelijk geven.
                                                                                                                                         Vervolgens is er de 1800 mijl Indische Oceaan
                               Scan de QR-code en doneer via                                                                             naar Djibouti met misschien Somalische pira-
                                iDeal een bedrag naar keuze.                                                                             ten. Op de 1300 mijl daarna van Djibouti naar
                                 iDeal een bedrag naar keuze.

                                           Dankjewel!                                                                                    Port Suez zijn er eerst de Houthi’s in de straat
                                                                                                                                         van Bab el Mandeb en daarna kunnen we een
                                           Dankjewel!


                                                                                                                                                                                                       NAZOMERMAGAZINE 2024            57
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61