Page 57 - Nazomermagazine 2024 Zeilwereld
P. 57

Waardeer jij
 Ben jij blij met                                                          Een ding is zeker: zeilen





 Zeilwereld?
 Zeilwereld?      nieuws van een transportbedrijf in Dubai. Op                  is nooit zonder risico

                  onze Facebookgroep komen steeds meer ver-
                  halen door van zeilboten die zonder problemen
                  in Port Suez zijn aangekomen. Ik voel twijfel.
                  Het kan dus wel? Ik krijg een appje van Britse
 Zeilwereld is en blijft gratis. Met  vrienden die achter ons aan komen: “Petra, it   stevige tot stormachtige wind verwachten op
 Zeilwereld is en blijft gratis. Met
                                                              de neus, nog los van alle andere ‘navigational
                  seems a lot of sailing boats complete the red
 advertenties dekken we technische  sea passage without any major problems. Why   hazards’.
 advertenties dekken we technische
                  don’t we?” Tja, why don’t we? Omdat we nog
 kosten, maar niet het werk van ons  steeds dezelfde bezwaren hebben, denk ik.   Schuilen voor de wind
 kosten, maar niet het werk van ons
                  Maar ik voel me ook steeds meer ‘overhellen’.
                                                              Behalve dat we tijdens het eerste stuk in een
 team en vaste schrijvers.   Vagebond heeft haast. Wij werken hard aan de   visnet varen en onszelf midden in de nacht
 team en vaste schrijvers.
                                                              met een broodmes moeten bevrijden, en So-
                  voorbereiding van de Zuid-Afrika route, maar
                  wel met forse tegenzin. De klok tikt enthousi-
                                                              malische piraten, die later Sri Lankese vissers
 Met jouw hulp groeien we verder!  ast door en we zijn best al ver in de Indische   met dorst blijken te zijn, blij hebben gemaakt
 Met jouw hulp kan dat wel!
                  Oceaan in zeemijlen en in het seizoen. No
                                                              met een paar flessen water, komen we zonder
                  pressure!                                   verdere problemen in Djibouti aan. We hebben
                  En dan, als het zoveelste juichbericht op de   er 16 dagen over gedaan. Na een week rust
                  Facebookgroep binnenkomt en net als alle    vertrekken we op 17 april weer uit Djibouti voor
                  anderen weer zeer positief is over de support   het tweede stuk. In de straat van Bab el Man-
                  die ze van de coalition forces hebben gekre-  deb, varen we ook in de IRTC, alleen kiezen we
                  gen, gaat bij ons en bij Vagebond ineens de   er nu voor om niet tussen de beide shipping
                  knop om. Waarom doen we zo moeilijk? Wij    lanes in te varen maar aan de rechterkant te
                  gaan ook en we gaan samen met Vagebond en  blijven. Netjes binnen de lijntjes. De tweede
                  we gaan het zo snel mogelijk doen. Als het niet  nacht zien Roos en Michiel, van de tweede
                  kan zoals het moet, dan moet het maar zoals   wacht, lichtflitsen en vuurbollen aan de Jeme-
                  het kan. Ondanks de spanning komt er nu ook   nitische kust. Wordt er gevochten? We weten
                  een grote rust over ons.                    het niet. De oorlogsschepen van de coalitie
                                                              zien of horen we niet. Maar we hebben er in
                  Nieuwe uitdagingen                          Djibouti zoveel af en aan zien varen om te ravi-
                  “Doe het niet,” zegt onze zoon als we in een
                  family-group call onze plannen uiteenzetten.
                  Ook zijn zusjes staan niet te juichen. We pro-
                  beren uit te leggen waarom we het wel gaan                                     Inklaren in Djibouti
                  doen en hoe. We zullen een groot gedeelte in
                  de IRTC zeilen, de International Recommended
                  Traffic Corridor, een route uitgezet en bewaakt
                  door de coalition forces. Omdat we in de Vo-
                  luntary Reporting Area (VRA) varen geven we
                  tweemaal per dag onze positie aan hen door.
                  We spreken af de familie te cc’en. De kinderen
                  zijn niet overtuigd, maar laten het erbij. Ik kan
 Scan de QR-code en doneer via   ze geen ongelijk geven.
                  Vervolgens is er de 1800 mijl Indische Oceaan
 Scan de QR-code en doneer via  naar Djibouti met misschien Somalische pira-
 iDeal een bedrag naar keuze.  ten. Op de 1300 mijl daarna van Djibouti naar
 iDeal een bedrag naar keuze.

 Dankjewel!       Port Suez zijn er eerst de Houthi’s in de straat
                  van Bab el Mandeb en daarna kunnen we een
 Dankjewel!


                                                                                NAZOMERMAGAZINE 2024            57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62