Page 57 - Nazomermagazine 2024 Zeilwereld
P. 57
Waardeer jij
Ben jij blij met Een ding is zeker: zeilen
Zeilwereld?
Zeilwereld? nieuws van een transportbedrijf in Dubai. Op is nooit zonder risico
onze Facebookgroep komen steeds meer ver-
halen door van zeilboten die zonder problemen
in Port Suez zijn aangekomen. Ik voel twijfel.
Het kan dus wel? Ik krijg een appje van Britse
Zeilwereld is en blijft gratis. Met vrienden die achter ons aan komen: “Petra, it stevige tot stormachtige wind verwachten op
Zeilwereld is en blijft gratis. Met
de neus, nog los van alle andere ‘navigational
seems a lot of sailing boats complete the red
advertenties dekken we technische sea passage without any major problems. Why hazards’.
advertenties dekken we technische
don’t we?” Tja, why don’t we? Omdat we nog
kosten, maar niet het werk van ons steeds dezelfde bezwaren hebben, denk ik. Schuilen voor de wind
kosten, maar niet het werk van ons
Maar ik voel me ook steeds meer ‘overhellen’.
Behalve dat we tijdens het eerste stuk in een
team en vaste schrijvers. Vagebond heeft haast. Wij werken hard aan de visnet varen en onszelf midden in de nacht
team en vaste schrijvers.
met een broodmes moeten bevrijden, en So-
voorbereiding van de Zuid-Afrika route, maar
wel met forse tegenzin. De klok tikt enthousi-
malische piraten, die later Sri Lankese vissers
Met jouw hulp groeien we verder! ast door en we zijn best al ver in de Indische met dorst blijken te zijn, blij hebben gemaakt
Met jouw hulp kan dat wel!
Oceaan in zeemijlen en in het seizoen. No
met een paar flessen water, komen we zonder
pressure! verdere problemen in Djibouti aan. We hebben
En dan, als het zoveelste juichbericht op de er 16 dagen over gedaan. Na een week rust
Facebookgroep binnenkomt en net als alle vertrekken we op 17 april weer uit Djibouti voor
anderen weer zeer positief is over de support het tweede stuk. In de straat van Bab el Man-
die ze van de coalition forces hebben gekre- deb, varen we ook in de IRTC, alleen kiezen we
gen, gaat bij ons en bij Vagebond ineens de er nu voor om niet tussen de beide shipping
knop om. Waarom doen we zo moeilijk? Wij lanes in te varen maar aan de rechterkant te
gaan ook en we gaan samen met Vagebond en blijven. Netjes binnen de lijntjes. De tweede
we gaan het zo snel mogelijk doen. Als het niet nacht zien Roos en Michiel, van de tweede
kan zoals het moet, dan moet het maar zoals wacht, lichtflitsen en vuurbollen aan de Jeme-
het kan. Ondanks de spanning komt er nu ook nitische kust. Wordt er gevochten? We weten
een grote rust over ons. het niet. De oorlogsschepen van de coalitie
zien of horen we niet. Maar we hebben er in
Nieuwe uitdagingen Djibouti zoveel af en aan zien varen om te ravi-
“Doe het niet,” zegt onze zoon als we in een
family-group call onze plannen uiteenzetten.
Ook zijn zusjes staan niet te juichen. We pro-
beren uit te leggen waarom we het wel gaan Inklaren in Djibouti
doen en hoe. We zullen een groot gedeelte in
de IRTC zeilen, de International Recommended
Traffic Corridor, een route uitgezet en bewaakt
door de coalition forces. Omdat we in de Vo-
luntary Reporting Area (VRA) varen geven we
tweemaal per dag onze positie aan hen door.
We spreken af de familie te cc’en. De kinderen
zijn niet overtuigd, maar laten het erbij. Ik kan
Scan de QR-code en doneer via ze geen ongelijk geven.
Vervolgens is er de 1800 mijl Indische Oceaan
Scan de QR-code en doneer via naar Djibouti met misschien Somalische pira-
iDeal een bedrag naar keuze. ten. Op de 1300 mijl daarna van Djibouti naar
iDeal een bedrag naar keuze.
Dankjewel! Port Suez zijn er eerst de Houthi’s in de straat
van Bab el Mandeb en daarna kunnen we een
Dankjewel!
NAZOMERMAGAZINE 2024 57