Page 38 - Nazomerspecial Zeilwereld 2023
P. 38
Vanaf de jaren ’60 worden boten in toene- ten nog verder toe. Het grote voordeel van de
mende mate gebouwd met polyesterhars. grootste concurrent van polyester, epoxy, is
Glasvezels worden met de hand verzadigd met dat deze harssoort meer dampdicht is. Het
polyesterhars. Hoe je boten moest bouwen heeft een geslotener structuur, waardoor een
met polyester, wisten ze toen nog niet precies. epoxylaminaat beter tegen water kan dan po-
Vaak lamineerden ze zo dik als het hout waar- lyester, wat een meer open structuur heeft.
van ze gewend waren boten mee te bouwen. Door de ‘open’ structuur van polyester kan op
Erg dik dus. den duur water in het laminaat komen. Als
Inmiddels weten we veel meer over boten bou- dat water in aanraking komt met reststoffen
wen met polyester. Het is oersterk materiaal in het laminaat, ontstaat er osmose. Boten
dat ook veel dunner nog altijd prima dienst die gebouwd zijn met een vacuümmethode
doet. Zeker sinds werven boten zijn gaan hebben minder last van osmose en osmose bij
bouwen onder vacuüm. Door de glasvezels boten op basis van epoxy is vrijwel uitgesloten.
onder vacuüm te impregneren met hars, weet Osmose is niet het einde van je boot, want het
je zeker dat de glasvezels er volledig mee ver- is te behandelen. Een osmosebehandeling
zadigd zijn. Hierdoor is er geen overtollige hoe- bestaat uit het kaalhalen van de blaasjes, het
veelheid hars en zit de hars ook daadwerkelijk laminaat herstellen en vervolgens voorzien van
op alle plekken waar het moet zitten, zonder een epoxy coating, zodat er geen water meer in
luchtbellen in het laminaat. Door het gebrek het laminaat kan komen.
aan lucht en de perfecte hoeveelheid hars, is
het laminaat een stuk sterker, terwijl het dun- Het belang van de rompvorm
ner is dan dikkere laminaten die met de hand Naast het gebruikte type hars en bouwmetho-
zijn geïmpregneerd. de, speelt ook de rompvorm een grote rol. Aan
het begin van de polyesterbouw, was de vinkiel
De kwaliteit van het GRP-laminaat is dus in de nog niet gebruikelijk. Ze bouwden S-spanten
loop van de jaren enorm veel beter geworden. en langkielers waarbij de kiel een integraal on-
Met de opkomst van andere harsen als vinyles- derdeel is van de romp. Veel oppervlakte onder
ter en epoxy nam de kwaliteit van de lamina- de waterlijn dus.
38 NAZOMERSPECIAL 2023