Page 39 - Nazomerspecial Zeilwereld 2023
P. 39
Arjen Wuring
Condens bij het lood in de kiel kan erger lijken Een kaal onderwaterschip droogt beter en sneller dan wanneer
dan het is. Een meting geeft uitsluitsel er nog een verfsysteem op zit. Deze romp van een Friendship 28
is professioneel gezandstraald in verband met osmose.
Met de komst van kleinere, diepere kielen, is oudere boten afhalen of schadegevallen van
het natte oppervlakte afgenomen. De aanhech- meer dan dertig jaar oud hebben, dan zien we
ting van de kiel met de romp is echter een punt vaak dat vocht zijn vernietigende werk heeft
geworden waar een hoop mis kan gaan. Door- gedaan. Je trekt dan zo hele stukken lami-
dat de krachten van de kiel zeer plaatselijk op naat mee met de kiel.”
de romp worden overgebracht, ontstaat er een Nieuwere boten hebben daar veel minder last
kwestbare plek. Als daar ook maar een beetje van. Als die werf-af een epoxysysteem eronder
ruimte in komt, door de tand des tijds of door hebben, dan zijn ze al veel meer beschermd,
bijvoorbeeld grondberoering, dan kan er rela- maar ook dan moet je de verbinding tussen de Jaco Cossee
tief eenvoudig water bij het laminaat terechtko- kiel en de romp goed in de gaten houden. Zo’n
men, met roest aan de kielbouten, of water in nieuwe boot kun je rustig een paar jaar in het
het laminaat als gevolg.
Oud versus nieuw
Om erachter te komen wat je nu het beste kunt
doen met een GRP-boot in de winter, spreken
we met Jaco Cossee van Modus Marine in Le-
lystad. Daar staan in de winter zo’n 170 boten
op de kant. Bovendien hebben ze er zelf boten
gebouwd en voeren ze allerhande reparaties
uit aan boten die gemaakt zijn van polyester en
nieuwere harssoorten als vinylester en epoxy.
Jaco Cossee heeft genoeg kennis in huis om
antwoord te kunnen geven op de wintervraag.
Cossee legt uit dat het verschil tussen oude en
nieuwe boten erg groot is, wat vocht betreft.
“We zien veel oudere, natte boten. Als we ze
neerzetten, zien we soms het water tussen de
kiel uit spuiten. Maar water kan ook vast zitten
tussen de ballast en de polyester kiel, daar kun
je eigenlijk niets mee.
Het polyester, en dan vooral de geïmpregneer-
de glasvezels, neemt vocht op. Zeker langs
een aangezette kiel, als de verbinding tussen
de kiel en de romp niet meer zo goed is. Het
vocht trekt dan heel langzaam in het polyes-
ter en maakt het laminaat zwak en zacht. Als
het laminaat vervolgens opdroogt, komt ook
de sterkte weer terug. Als wij hier kielen van
NAZOMERSPECIAL 2023 39