Page 39 - Nazomerspecial Zeilwereld 2023
P. 39

Arjen Wuring


















   Condens bij het lood in de kiel kan erger lijken                       Een kaal onderwaterschip droogt beter en sneller dan wanneer
   dan het is. Een meting geeft uitsluitsel                              er nog een verfsysteem op zit. Deze romp van een Friendship 28
                                                                               is professioneel gezandstraald in verband met osmose.



         Met de komst van kleinere, diepere kielen, is   oudere boten afhalen of schadegevallen van
         het natte oppervlakte afgenomen. De aanhech-  meer dan dertig jaar oud hebben, dan zien we
         ting van de kiel met de romp is echter een punt   vaak dat vocht zijn vernietigende werk heeft
         geworden waar een hoop mis kan gaan. Door-  gedaan. Je trekt dan zo hele stukken lami-
         dat de krachten van de kiel zeer plaatselijk op   naat mee met de kiel.”
         de romp worden overgebracht, ontstaat er een   Nieuwere boten hebben daar veel minder last
         kwestbare plek. Als daar ook maar een beetje   van. Als die werf-af een epoxysysteem eronder
         ruimte in komt, door de tand des tijds of door   hebben, dan zijn ze al veel meer beschermd,
         bijvoorbeeld grondberoering, dan kan er rela-  maar ook dan moet je de verbinding tussen de   Jaco Cossee
         tief eenvoudig water bij het laminaat terechtko-  kiel en de romp goed in de gaten houden. Zo’n
         men, met roest aan de kielbouten, of water in   nieuwe boot kun je rustig een paar jaar in het
         het laminaat als gevolg.

         Oud versus nieuw
         Om erachter te komen wat je nu het beste kunt
         doen met een GRP-boot in de winter, spreken
         we met Jaco Cossee van Modus Marine in Le-
         lystad. Daar staan in de winter zo’n 170 boten
         op de kant. Bovendien hebben ze er zelf boten
         gebouwd en voeren ze allerhande reparaties
         uit aan boten die gemaakt zijn van polyester en
         nieuwere harssoorten als vinylester en epoxy.
         Jaco Cossee heeft genoeg kennis in huis om
         antwoord te kunnen geven op de wintervraag.
         Cossee legt uit dat het verschil tussen oude en
         nieuwe boten erg groot is, wat vocht betreft.
         “We zien veel oudere, natte boten. Als we ze
         neerzetten, zien we soms het water tussen de
         kiel uit spuiten. Maar water kan ook vast zitten
         tussen de ballast en de polyester kiel, daar kun
         je eigenlijk niets mee.
         Het polyester, en dan vooral de geïmpregneer-
         de glasvezels, neemt vocht op. Zeker langs
         een aangezette kiel, als de verbinding tussen
         de kiel en de romp niet meer zo goed is. Het
         vocht trekt dan heel langzaam in het polyes-
         ter en maakt het laminaat zwak en zacht. Als
         het laminaat vervolgens opdroogt, komt ook
         de sterkte weer terug. Als wij hier kielen van



                                                                                  NAZOMERSPECIAL 2023           39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44