Page 35 - Nazomerspecial Zeilwereld 2023
P. 35
Sailing Energy
“De samenwerking met IMOCA
lijkt een goede beslissing voor
de verdere evolutie van de race”
– Michael Uhl, Helly Hansen
Sir Robin Knox-Johnston in gesprek met Richard
Brisius, CEO The Ocean Race.
satellieten, het spel is totaal veranderd. In sommige op- Roy Heiner vindt het overigens nog steeds een waanzin-
zichten is het heel opwindend, maar in andere opzichten nige boot om de wereld mee over te racen, maar dan wel
denk ik: waar is het teamwerk, waar is het werk van de voor shorthanded zeilers. “Dit is niet de toekomst van
bemanning die dat zeil heeft gewisseld? We verstopten het bemande oceaanzeilen. Het baart me zorgen waar
© Laurens Morel stonden op wacht, waren aan dek en waren aan het zei- ganiseren van een evenement waar ze boten voor nodig
ons niet de hele tijd beneden achter een computer, we
The Ocean Race nu naartoe gaat. Hun opdracht is het or-
len. Ik denk dat we op een bepaalde manier betere dagen hebben. Hun visie is hierdoor meer geworden met welke
hadden.” boten ze in staat zijn dit te doen. Ik vraag me af of zij het
belangrijk vinden met welke boten dit gebeurt.”
Ook Roy Heiner maakt zich zorgen over de toekomst van
het oceaanzeilen als hij kijkt naar de weg die The Ocean De stem van de oceaan
Race inslaat. “Die droom om de wereld over te zeilen Als we de woorden van Richard Brisius, de wedstrijdvoor-
met een team, die is er straks niet meer. Voor mij is het
zitter van The Ocean Race, mogen geloven, dan blijft de
HANTEERBARE heroïsche een beetje weg. Van buiten zien de beelden race zich wel focussen op racen met een team. “De kern-
er wel heel gaaf uit met die foilende boten. Als je aan
waarden blijven: The Ocean Race is de zwaarste test
voor een team in de zeilsport en we geloven in steeds
boord kijkt zie je de zeilers binnen zitten, vaak ook nog
EN VEELZIJDIGE aan lijzijde, met een bleke huid. Je ziet niet meer die meer actie om de gezondheid van de oceaan te bescher-
men, de inherente rechten van de oceaan te erkennen en
zonverbrande huiden en uitgedroogde, kapotte handen.
te luisteren naar de stem van de oceaan. Dit zal nooit
Het karakter is een beetje weg. Je zeilt veel meer op een
veranderen.”
computer, vroeger verloor je makkelijk vijf mijl als je niet
PERFORMANCE hard genoeg aan het zeilen was omdat de zeilers aan
dek bijvoorbeeld moe waren. De boten nu bleven veel
dichter bij de theoretische snelheid.”
11th Hour Ocean Race Team is de winnaar van
North Sails presenteert de Helix Furling Gennaker, een Besturing van de boten gebeurt binnen. The Ocean Race IMOCA-klasse.
nieuw zeiltype voor toerzeilers. De Helix voorlijkstructuur
maakt een zware anti-torsie kabel langs het voorlijk
overbodig. Hierdoor is de Helix Furling Gennaker het Sailing Energy
meest betrouwbare en makkelijkst te gebruiken top-down
oprolbare toerzeil ter wereld. Antoine Auriol / Team Malizia
Lees meer op
northsails.com
NAZOMERSPECIAL 2023 35