Page 35 - Nazomerspecial Zeilwereld 2023
P. 35

Sailing Energy





                                                                 “De samenwerking met IMOCA


                                                                  lijkt een goede beslissing voor


                                                               de verdere evolutie van de race”

                                                                           – Michael Uhl, Helly Hansen

         Sir Robin Knox-Johnston in gesprek met Richard
         Brisius, CEO The Ocean Race.




         satellieten, het spel is totaal veranderd. In sommige op-  Roy Heiner vindt het overigens nog steeds een waanzin-
         zichten is het heel opwindend, maar in andere opzichten   nige boot om de wereld mee over te racen, maar dan wel
         denk ik: waar is het teamwerk, waar is het werk van de   voor shorthanded zeilers. “Dit is niet de toekomst van
         bemanning die dat zeil heeft gewisseld? We verstopten   het bemande oceaanzeilen. Het baart me zorgen waar
 © Laurens Morel  stonden op wacht, waren aan dek en waren aan het zei-  ganiseren van een evenement waar ze boten voor nodig
         ons niet de hele tijd beneden achter een computer, we
                                                              The Ocean Race nu naartoe gaat. Hun opdracht is het or-
         len. Ik denk dat we op een bepaalde manier betere dagen  hebben. Hun visie is hierdoor meer geworden met welke
         hadden.”                                             boten ze in staat zijn dit te doen. Ik vraag me af of zij het
                                                              belangrijk vinden met welke boten dit gebeurt.”
         Ook Roy Heiner maakt zich zorgen over de toekomst van
         het oceaanzeilen als hij kijkt naar de weg die The Ocean   De stem van de oceaan
         Race inslaat. “Die droom om de wereld over te zeilen   Als we de woorden van Richard Brisius, de wedstrijdvoor-
         met een team, die is er straks niet meer. Voor mij is het
                                                              zitter van The Ocean Race, mogen geloven, dan blijft de
 HANTEERBARE   heroïsche een beetje weg. Van buiten zien de beelden   race zich wel focussen op racen met een team. “De kern-
         er wel heel gaaf uit met die foilende boten. Als je aan
                                                              waarden blijven: The Ocean Race is de zwaarste test
                                                              voor een team in de zeilsport en we geloven in steeds
         boord kijkt zie je de zeilers binnen zitten, vaak ook nog
 EN VEELZIJDIGE   aan lijzijde, met een bleke huid. Je ziet niet meer die   meer actie om de gezondheid van de oceaan te bescher-
                                                              men, de inherente rechten van de oceaan te erkennen en
         zonverbrande huiden en uitgedroogde, kapotte handen.
                                                              te luisteren naar de stem van de oceaan. Dit zal nooit
         Het karakter is een beetje weg. Je zeilt veel meer op een
                                                              veranderen.”
         computer, vroeger verloor je makkelijk vijf mijl als je niet
 PERFORMANCE  hard genoeg aan het zeilen was omdat de zeilers aan
         dek bijvoorbeeld moe waren. De boten nu bleven veel
         dichter bij de theoretische snelheid.”

                                                                      11th Hour Ocean Race Team is de winnaar van
 North Sails presenteert de Helix Furling Gennaker, een   Besturing van de boten gebeurt binnen.  The Ocean Race IMOCA-klasse.
 nieuw zeiltype voor toerzeilers. De Helix voorlijkstructuur
 maakt een zware anti-torsie kabel langs het voorlijk
 overbodig. Hierdoor is de Helix Furling Gennaker het                                                                Sailing Energy
 meest betrouwbare en makkelijkst te gebruiken top-down
 oprolbare toerzeil ter wereld.                                    Antoine Auriol / Team Malizia






 Lees meer op
 northsails.com






                                                                                  NAZOMERSPECIAL 2023           35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40