Page 41 - Nazomerspecial Zeilwereld 2023
P. 41
Arjen Wuring Morgane of Sark
Is de kale boot droog, dan kun je er een epoxysysteem
of andere primer op zetten.
droog, in ieder geval niet in één winter. Lami-
naat van drie centimeter dik droogt eigenlijk
nooit, met dunner laminaat zou het wel kun-
nen. Is je boot nog wel vochtig en ga je aan de Als je je warm aankleedt, kan doorzeilen in de winter erg leuk zijn
slag met een nieuw verfsysteem, dan drukt het
vocht in het laminaat op den duur het verfsys-
teem of nieuwe epoxy van de romp af.”
Is je boot goed droog, dan kun je wel aan de
slag. Maar, zo benadrukt Cossee, epoxy is
echt geen toverwoord hier. Epoxy heeft veel
meer last van vocht. Je kunt beter Primocon
gebruiken, wat een één-component primer is
voor onder de waterlijn. Maar je moet een oude
boot nooit helemaal opsluiten. Als er vijf lagen
Primocon worden geadviseerd, smeer er dan
ELEKTRISCHE Hiswa drie op, dan kan het nog een beetje doorwase-
men.”
BOOTAANDRIJVING stand Erin of eruit? Laminaat kan heel dik zijn, maar als er lucht in zit, kan er op den duur ook vocht in komen.
Of je de boot de komende winter lekker in het
KB20
zetten, is dus afhankelijk van de staat van het
10 JAAR INNOVATIE water laat liggen of dat je hem op de kant laat
laminaat. Bij oudere boten, gemaakt met een
laminaat met polyesterhars, is het aan te raden IJs, vorst en osmose
om in ieder geval om het jaar de boot uit het
water te halen. Laat hem goed drogen en laat
hem dan meteen inspecteren op vochtplekken In het ijs liggen met je boot is volgens Cossee geen probleem.
en osmose. Is je polyester boot voorzien van “Zoveel volume heb je met een boot niet in het ijs. Het vernieti-
epoxy of andere coating die het water goed gende werk dat het vocht verricht aan je boot is iets wat in de
buiten houdt, dan hoef je je wat minder zorgen loop van de jaren gebeurt, niet met een paar weken ijs. Als het
te maken. Heb je een nieuwere boot gemaakt laminaat vochtig is, is het wel gevaarlijk. Coen Meerbach van
met vinylester of epoxy, dan is de kans dat het Solico, een bedrijf gespecialiseerd in composietmaterialen, sluit
laminaat nat is veel kleiner en kun je de boot zich aan bij de adviezen van Cossee. Meerbach adviseert om
dus met een gerust hart in het water laten lig- een boot met osmose zeker hoog en droog te hebben staan in
gen. Bij onzekerheid is meten natuurlijk weten, de winter. “Ik verwacht dat bevriezing zal leiden tot uitzetting
al moet je boot daarvoor wel het water uit. En van de osmoseblaasjes en dit maakt de schade in het laminaat
binnen of buiten stallen op de wal, is een keuze erger. Mocht er osmose zijn opgetreden in een laminaat, dan
die vooral te maken heeft met je eigen com- zou ik adviseren om de boot droog en verwarmd op te slaan.”
fort.
Importeur voor Drinkwaard Marine, Sliedrecht | +31(0)184-412332
de Benelux: info@drinkwaard.com | www.epropulsion.nl
NAZOMERSPECIAL 2023 41