Page 41 - Nazomerspecial Zeilwereld 2023
P. 41

Arjen Wuring                                         Morgane of Sark




















   Is de kale boot droog, dan kun je er een epoxysysteem
   of andere primer op zetten.



         droog, in ieder geval niet in één winter. Lami-
         naat van drie centimeter dik droogt eigenlijk
         nooit, met dunner laminaat zou het wel kun-
         nen. Is je boot nog wel vochtig en ga je aan de                 Als je je warm aankleedt, kan doorzeilen in de winter erg leuk zijn
         slag met een nieuw verfsysteem, dan drukt het
         vocht in het laminaat op den duur het verfsys-
         teem of nieuwe epoxy van de romp af.”
         Is je boot goed droog, dan kun je wel aan de
         slag. Maar, zo benadrukt Cossee, epoxy is
         echt geen toverwoord hier. Epoxy heeft veel
         meer last van vocht. Je kunt beter Primocon
         gebruiken, wat een één-component primer is
         voor onder de waterlijn. Maar je moet een oude
         boot nooit helemaal opsluiten. Als er vijf lagen
         Primocon worden geadviseerd, smeer er dan
 ELEKTRISCHE   Hiswa  drie op, dan kan het nog een beetje doorwase-
         men.”


 BOOTAANDRIJVING  stand  Erin of eruit?                Laminaat kan heel dik zijn, maar als er lucht in zit, kan er op den duur ook vocht in komen.
         Of je de boot de komende winter lekker in het
 KB20
         zetten, is dus afhankelijk van de staat van het
 10 JAAR INNOVATIE  water laat liggen of dat je hem op de kant laat
         laminaat. Bij oudere boten, gemaakt met een
         laminaat met polyesterhars, is het aan te raden   IJs, vorst en osmose
         om in ieder geval om het jaar de boot uit het
         water te halen. Laat hem goed drogen en laat
         hem dan meteen inspecteren op vochtplekken    In het ijs liggen met je boot is volgens Cossee geen probleem.
         en osmose. Is je polyester boot voorzien van   “Zoveel volume heb je met een boot niet in het ijs. Het vernieti-
         epoxy of andere coating die het water goed    gende werk dat het vocht verricht aan je boot is iets wat in de
         buiten houdt, dan hoef je je wat minder zorgen   loop van de jaren gebeurt, niet met een paar weken ijs. Als het
         te maken. Heb je een nieuwere boot gemaakt    laminaat vochtig is, is het wel gevaarlijk. Coen Meerbach van
         met vinylester of epoxy, dan is de kans dat het   Solico, een bedrijf gespecialiseerd in composietmaterialen, sluit
         laminaat nat is veel kleiner en kun je de boot   zich aan bij de adviezen van Cossee. Meerbach adviseert om
         dus met een gerust hart in het water laten lig-  een boot met osmose zeker hoog en droog te hebben staan in
         gen. Bij onzekerheid is meten natuurlijk weten,   de winter. “Ik verwacht dat bevriezing zal leiden tot uitzetting
         al moet je boot daarvoor wel het water uit. En   van de osmoseblaasjes en dit maakt de schade in het laminaat
         binnen of buiten stallen op de wal, is een keuze   erger. Mocht er osmose zijn opgetreden in een laminaat, dan
         die vooral te maken heeft met je eigen com-   zou ik adviseren om de boot droog en verwarmd op te slaan.”
         fort.
 Importeur voor   Drinkwaard Marine, Sliedrecht   |   +31(0)184-412332
 de Benelux:  info@drinkwaard.com    |   www.epropulsion.nl
                                                                                  NAZOMERSPECIAL 2023           41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46