Page 22 - Lentespecial Zeilwereld
P. 22

Kenners: Kleine Belt

                                                                                                                                Schip: Quattordici V
                                                                                                                                Type:  Grand Soleil 52
                                                                                                                                Gevaren door: Marc Bosch en Monique Hut

                                                                                                                                Het is een uitdaging en je moet qua weer ook wel geluk
                                                                                                                                hebben, maar in twee tot drie weken naar Denemarken
                                                                                                                                zeilen en terug kan zeker. Zelf hadden wij drieënhalve
                                                                                                                                week vakantie, maar we konden niet meteen rechtsaf
                                                                                                                                slaan. Er zat namelijk een depressie in de weg, wat zou
                                                                                                                                betekenen dat we met ongunstige wind bij de Duitse
                                                                                                                                Bocht zouden uitkomen. Met harde wind uit westelijke
                                                                                                                                richting is dat een gevaarlijk gebied en dan kun je dus
                                                                                                                                beter even wachten.
                                                                                                                                Na drie dagen was de depressie met de noorderzon ver-
                                                                                                                                trokken en konden de trossen los. Wij zijn in ongeveer 28
                                                                                                                                uur van Makkum naar Cuxhaven gezeild. De dag daarna
                                                                                                                                voeren we door naar Rendsburg, een leuk stadje op on-
                                                                                                                                geveer twee derde van het Nord-Ostsee-Kanal. Hier is
                                                                                                                                ook een grote supermarkt op loopafstand en in de haven
                                                                                                                                is een pomp dus het is een goede stop om te bevoor-
                                                                                                                                raden. De daaropvolgende dag zijn we van Rendsburg
   Møns Klint                                                                                                                   doorgevaren naar het Deense Sønderborg. Dit is een flink
                                                                                                                                stuk, maar doordat we na de sluis zulk schitterend weer
                                                                                                                                hadden met dito windje, was het besluit om een lange   Middelfart is een mooi stadje met goede uitvalswegen en
                           is de oostkant op de Oostzee makkelijker   vragen. Dit is een officieus eigendomsbewijs,             klap te maken snel gemaakt. Goed te doen, vonden wij.  openbaar vervoer. Vanaf hier kun je bijvoorbeeld makke-
                           bevaarbaar zonder echt merkbaar tijverschil.   dat je aanvraagt bij het Watersportverbond en         Vanaf Sønderborg hebben wij ervoor gekozen het rus-  lijk een dagje naar Legoland of met de trein naar Kopen-
                           Toch zijn er natuurlijk enkele zaken waarmee je   dat wordt erkend in meerdere landen. Wanneer       tiger aan te doen en hebben we vooral in de regio Søn-  hagen. Na Middelfart zijn we via Lyø in een ruk terugge-
                           beter wel rekening kunt houden.            je liever alle papieren officieel voor elkaar wilt        derborg-Middelfart-Faaborg wat rondgescharreld. Onze   varen naar Rendsburg en vanaf daar, omdat de stroming
                                                                      hebben, is het aanvragen van een Zeebrief de              meest noordelijke bestemming was Middelfart, waar we   en het weer gunstig waren én we enorme mazzel hebben
                           Oversteek. Over het veilig varen op zee zijn al   juiste keuze.                                      twee dagen lang verwaaid hebben gelegen.             gehad bij de sluis, in één klap naar Terschelling.
                           vele boeken volgeschreven. Hoewel de tocht
                           naar de Oostzee in 24 uur te varen is, is het   Vaarregels en vaarbewijzen. Deze zijn verge-
                           niet onverstandig om hem toch voor te berei-  lijkbaar met Nederland. Wanneer je in het bezit
                           den alsof het een stevige driedaagse wordt.   bent van een Vaarbewijs I of II staat hier ook         Oostzee. Voor meer gedetailleerde informatie
                           Neem bijvoorbeeld gewoon een reddingsvlot   ‘International Certificate of Competence’ bij.           over havens en plaatsen in de Oostzee zelf
                           en Epirb mee. Bedrijven die reddingsvlotten   Dit ICC is voldoende om plezierjachten mee te          zijn de Harbour guides aan te raden. Kleine
                           verkopen, verhuren ze vaak ook. Dat scheelt   varen op de Oostzee.                                   tip: Download de app van Harbour guide. Dit
                           behoorlijk in de kosten als je niet vaak op zee                                                      scheelt aanzienlijk in kosten, een gedrukte pilot
                           vaart.                                     Hekanker. Hiervan wordt gezegd dat het een                kost zo maar 30 euro, de app maar 8 en geeft
                                                                      onontbeerlijk stuk gereedschap is voor het                je toegang tot de hele Oostzee. De app geeft
                           Op de Oostzee. Zoals gezegd is het varen op   varen op de Oostzee, maar op het zuidelijke            je alle info over de plaats, haven, aanloop,
                           de Oostzee relatief gemakkelijk ten opzichte   gedeelte is het geen noodzaak. De typisch             diepgang en ook overzichtelijke luchtfoto’s van
                           van de Noordzee. Wel zijn de afstanden vaak   Scandinavische afmeertechniek met de boeg              waar de passanten-afmeerplekken op zijn.
                           een stuk langer dan we gewend zijn op IJssel-  aan een rots en met het hek aan een anker, zie
                           meer en Wad. Een dagtocht van 50 mijl is geen   je vooral in rotsachtig gebied waarbij de oevers     Online. Op de Facebookpagina ZeilNoord zijn
                           uitzondering, bereid jezelf, je boot en beman-  steil aflopen.                                       veel ervaren en onervaren Oostzeegangers
                           ning hierop voor.                                                                                    verenigd en vliegen de tips je om de oren. Ook
                                                                      Pilots. Standaard naslagwerk voor aan boord               zijn er (gratis) tochtplannen te downloaden op
                           Eigendomsbewijs. Scheepscontroles zijn spo-  is de Vaarwijzer Scandinavië en de Oostzee van          de documentenpagina van bijvoorbeeld René
                           radisch, maar een bewijs van eigendom van   René Vleut. Dit boek staat boordevol waarde-             Vleut, zoals zijn Door de Duitse Bocht en Naar
                           het schip aan boord geeft rust. Je kunt een ICP   volle informatie over de Noordzeeroutes, tocht     Noorwegen de lange weg zijn must-reads voor
                           (Internationaal Certificaat Pleziervaart) aan-  door Kielerkanaal, en het reilen en zeilen op de     de beginnende Duitse Bocht zeiler.                                                                  Laesø Haven



     22            LENTESPECIAL 2023                                                                                                                                                                        LENTESPECIAL 2023          23
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27