Page 23 - Lentespecial Zeilwereld
P. 23

Kenners: Kleine Belt

         Schip: Quattordici V
         Type:  Grand Soleil 52
         Gevaren door: Marc Bosch en Monique Hut

         Het is een uitdaging en je moet qua weer ook wel geluk
         hebben, maar in twee tot drie weken naar Denemarken
         zeilen en terug kan zeker. Zelf hadden wij drieënhalve
         week vakantie, maar we konden niet meteen rechtsaf
         slaan. Er zat namelijk een depressie in de weg, wat zou
         betekenen dat we met ongunstige wind bij de Duitse
         Bocht zouden uitkomen. Met harde wind uit westelijke
         richting is dat een gevaarlijk gebied en dan kun je dus
         beter even wachten.
         Na drie dagen was de depressie met de noorderzon ver-
         trokken en konden de trossen los. Wij zijn in ongeveer 28
         uur van Makkum naar Cuxhaven gezeild. De dag daarna
         voeren we door naar Rendsburg, een leuk stadje op on-
         geveer twee derde van het Nord-Ostsee-Kanal. Hier is
         ook een grote supermarkt op loopafstand en in de haven
         is een pomp dus het is een goede stop om te bevoor-
         raden. De daaropvolgende dag zijn we van Rendsburg
 Møns Klint  doorgevaren naar het Deense Sønderborg. Dit is een flink
         stuk, maar doordat we na de sluis zulk schitterend weer
         hadden met dito windje, was het besluit om een lange   Middelfart is een mooi stadje met goede uitvalswegen en
 is de oostkant op de Oostzee makkelijker   vragen. Dit is een officieus eigendomsbewijs,   klap te maken snel gemaakt. Goed te doen, vonden wij.  openbaar vervoer. Vanaf hier kun je bijvoorbeeld makke-
 bevaarbaar zonder echt merkbaar tijverschil.   dat je aanvraagt bij het Watersportverbond en   Vanaf Sønderborg hebben wij ervoor gekozen het rus-  lijk een dagje naar Legoland of met de trein naar Kopen-
 Toch zijn er natuurlijk enkele zaken waarmee je   dat wordt erkend in meerdere landen. Wanneer   tiger aan te doen en hebben we vooral in de regio Søn-  hagen. Na Middelfart zijn we via Lyø in een ruk terugge-
 beter wel rekening kunt houden.  je liever alle papieren officieel voor elkaar wilt   derborg-Middelfart-Faaborg wat rondgescharreld. Onze   varen naar Rendsburg en vanaf daar, omdat de stroming
 hebben, is het aanvragen van een Zeebrief de   meest noordelijke bestemming was Middelfart, waar we   en het weer gunstig waren én we enorme mazzel hebben
 Oversteek. Over het veilig varen op zee zijn al   juiste keuze.  twee dagen lang verwaaid hebben gelegen.  gehad bij de sluis, in één klap naar Terschelling.
 vele boeken volgeschreven. Hoewel de tocht
 naar de Oostzee in 24 uur te varen is, is het   Vaarregels en vaarbewijzen. Deze zijn verge-
 niet onverstandig om hem toch voor te berei-  lijkbaar met Nederland. Wanneer je in het bezit
 den alsof het een stevige driedaagse wordt.   bent van een Vaarbewijs I of II staat hier ook   Oostzee. Voor meer gedetailleerde informatie
 Neem bijvoorbeeld gewoon een reddingsvlot   ‘International Certificate of Competence’ bij.   over havens en plaatsen in de Oostzee zelf
 en Epirb mee. Bedrijven die reddingsvlotten   Dit ICC is voldoende om plezierjachten mee te   zijn de Harbour guides aan te raden. Kleine
 verkopen, verhuren ze vaak ook. Dat scheelt   varen op de Oostzee.  tip: Download de app van Harbour guide. Dit
 behoorlijk in de kosten als je niet vaak op zee   scheelt aanzienlijk in kosten, een gedrukte pilot
 vaart.  Hekanker. Hiervan wordt gezegd dat het een   kost zo maar 30 euro, de app maar 8 en geeft
 onontbeerlijk stuk gereedschap is voor het   je toegang tot de hele Oostzee. De app geeft
 Op de Oostzee. Zoals gezegd is het varen op   varen op de Oostzee, maar op het zuidelijke   je alle info over de plaats, haven, aanloop,
 de Oostzee relatief gemakkelijk ten opzichte   gedeelte is het geen noodzaak. De typisch   diepgang en ook overzichtelijke luchtfoto’s van
 van de Noordzee. Wel zijn de afstanden vaak   Scandinavische afmeertechniek met de boeg   waar de passanten-afmeerplekken op zijn.
 een stuk langer dan we gewend zijn op IJssel-  aan een rots en met het hek aan een anker, zie
 meer en Wad. Een dagtocht van 50 mijl is geen   je vooral in rotsachtig gebied waarbij de oevers   Online. Op de Facebookpagina ZeilNoord zijn
 uitzondering, bereid jezelf, je boot en beman-  steil aflopen.  veel ervaren en onervaren Oostzeegangers
 ning hierop voor.  verenigd en vliegen de tips je om de oren. Ook
 Pilots. Standaard naslagwerk voor aan boord   zijn er (gratis) tochtplannen te downloaden op
 Eigendomsbewijs. Scheepscontroles zijn spo-  is de Vaarwijzer Scandinavië en de Oostzee van   de documentenpagina van bijvoorbeeld René
 radisch, maar een bewijs van eigendom van   René Vleut. Dit boek staat boordevol waarde-  Vleut, zoals zijn Door de Duitse Bocht en Naar
 het schip aan boord geeft rust. Je kunt een ICP   volle informatie over de Noordzeeroutes, tocht   Noorwegen de lange weg zijn must-reads voor
 (Internationaal Certificaat Pleziervaart) aan-  door Kielerkanaal, en het reilen en zeilen op de   de beginnende Duitse Bocht zeiler.  Laesø Haven



 22  LENTESPECIAL 2023                                                               LENTESPECIAL 2023          23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28