Page 23 - Lentespecial Zeilwereld
P. 23
Kenners: Kleine Belt
Schip: Quattordici V
Type: Grand Soleil 52
Gevaren door: Marc Bosch en Monique Hut
Het is een uitdaging en je moet qua weer ook wel geluk
hebben, maar in twee tot drie weken naar Denemarken
zeilen en terug kan zeker. Zelf hadden wij drieënhalve
week vakantie, maar we konden niet meteen rechtsaf
slaan. Er zat namelijk een depressie in de weg, wat zou
betekenen dat we met ongunstige wind bij de Duitse
Bocht zouden uitkomen. Met harde wind uit westelijke
richting is dat een gevaarlijk gebied en dan kun je dus
beter even wachten.
Na drie dagen was de depressie met de noorderzon ver-
trokken en konden de trossen los. Wij zijn in ongeveer 28
uur van Makkum naar Cuxhaven gezeild. De dag daarna
voeren we door naar Rendsburg, een leuk stadje op on-
geveer twee derde van het Nord-Ostsee-Kanal. Hier is
ook een grote supermarkt op loopafstand en in de haven
is een pomp dus het is een goede stop om te bevoor-
raden. De daaropvolgende dag zijn we van Rendsburg
Møns Klint doorgevaren naar het Deense Sønderborg. Dit is een flink
stuk, maar doordat we na de sluis zulk schitterend weer
hadden met dito windje, was het besluit om een lange Middelfart is een mooi stadje met goede uitvalswegen en
is de oostkant op de Oostzee makkelijker vragen. Dit is een officieus eigendomsbewijs, klap te maken snel gemaakt. Goed te doen, vonden wij. openbaar vervoer. Vanaf hier kun je bijvoorbeeld makke-
bevaarbaar zonder echt merkbaar tijverschil. dat je aanvraagt bij het Watersportverbond en Vanaf Sønderborg hebben wij ervoor gekozen het rus- lijk een dagje naar Legoland of met de trein naar Kopen-
Toch zijn er natuurlijk enkele zaken waarmee je dat wordt erkend in meerdere landen. Wanneer tiger aan te doen en hebben we vooral in de regio Søn- hagen. Na Middelfart zijn we via Lyø in een ruk terugge-
beter wel rekening kunt houden. je liever alle papieren officieel voor elkaar wilt derborg-Middelfart-Faaborg wat rondgescharreld. Onze varen naar Rendsburg en vanaf daar, omdat de stroming
hebben, is het aanvragen van een Zeebrief de meest noordelijke bestemming was Middelfart, waar we en het weer gunstig waren én we enorme mazzel hebben
Oversteek. Over het veilig varen op zee zijn al juiste keuze. twee dagen lang verwaaid hebben gelegen. gehad bij de sluis, in één klap naar Terschelling.
vele boeken volgeschreven. Hoewel de tocht
naar de Oostzee in 24 uur te varen is, is het Vaarregels en vaarbewijzen. Deze zijn verge-
niet onverstandig om hem toch voor te berei- lijkbaar met Nederland. Wanneer je in het bezit
den alsof het een stevige driedaagse wordt. bent van een Vaarbewijs I of II staat hier ook Oostzee. Voor meer gedetailleerde informatie
Neem bijvoorbeeld gewoon een reddingsvlot ‘International Certificate of Competence’ bij. over havens en plaatsen in de Oostzee zelf
en Epirb mee. Bedrijven die reddingsvlotten Dit ICC is voldoende om plezierjachten mee te zijn de Harbour guides aan te raden. Kleine
verkopen, verhuren ze vaak ook. Dat scheelt varen op de Oostzee. tip: Download de app van Harbour guide. Dit
behoorlijk in de kosten als je niet vaak op zee scheelt aanzienlijk in kosten, een gedrukte pilot
vaart. Hekanker. Hiervan wordt gezegd dat het een kost zo maar 30 euro, de app maar 8 en geeft
onontbeerlijk stuk gereedschap is voor het je toegang tot de hele Oostzee. De app geeft
Op de Oostzee. Zoals gezegd is het varen op varen op de Oostzee, maar op het zuidelijke je alle info over de plaats, haven, aanloop,
de Oostzee relatief gemakkelijk ten opzichte gedeelte is het geen noodzaak. De typisch diepgang en ook overzichtelijke luchtfoto’s van
van de Noordzee. Wel zijn de afstanden vaak Scandinavische afmeertechniek met de boeg waar de passanten-afmeerplekken op zijn.
een stuk langer dan we gewend zijn op IJssel- aan een rots en met het hek aan een anker, zie
meer en Wad. Een dagtocht van 50 mijl is geen je vooral in rotsachtig gebied waarbij de oevers Online. Op de Facebookpagina ZeilNoord zijn
uitzondering, bereid jezelf, je boot en beman- steil aflopen. veel ervaren en onervaren Oostzeegangers
ning hierop voor. verenigd en vliegen de tips je om de oren. Ook
Pilots. Standaard naslagwerk voor aan boord zijn er (gratis) tochtplannen te downloaden op
Eigendomsbewijs. Scheepscontroles zijn spo- is de Vaarwijzer Scandinavië en de Oostzee van de documentenpagina van bijvoorbeeld René
radisch, maar een bewijs van eigendom van René Vleut. Dit boek staat boordevol waarde- Vleut, zoals zijn Door de Duitse Bocht en Naar
het schip aan boord geeft rust. Je kunt een ICP volle informatie over de Noordzeeroutes, tocht Noorwegen de lange weg zijn must-reads voor
(Internationaal Certificaat Pleziervaart) aan- door Kielerkanaal, en het reilen en zeilen op de de beginnende Duitse Bocht zeiler. Laesø Haven
22 LENTESPECIAL 2023 LENTESPECIAL 2023 23