Page 21 - Lentespecial Zeilwereld
P. 21

Kenners: Oostzee-parels                               Kenners: Oostzee in drie dagen

 Schip: Willem Johannes                                Schip: Barry
 Type: Bronsveen Platte Kotter                         Type: Bavaria 37
 Gevaren door: Patty-Lou en Robin                      Gevaren door: Niels Peper en Marjolijn Dijk
         komt dan boei 6 vanaf Cuxhaven. De stroming
         en wind kunnen hier zo heftig zijn dat je dagen,   Afgelopen zomer zeilden wij onze Barry voor de eerste keer
 Eenmaal door de sluis van Kiel-Holtenau zie je Laboe   zo niet weken, verwaaid ligt in Cuxhaven.   naar Denemarken. Na het vertrek van Vlieland zijn we in 30 uur
 al liggen schuin aan de overzijde. Een echte Duitse   Terug via het Limfjord in het noorden van De-  naar Brunsbüttel gevaren. De dag erop voeren we door het Kie-
 kustplaats, populair onder (kite)surfers, met voldoende   nemarken is ook een optie. Het voordeel is dat   lerkanaal naar Laboe. Het kanaal is én een hele belevenis met
 afmeerplekken en als eerste stop een prima keuze. Ook   je langer kunt genieten van de Deense kust.   de grote sluizen en enorme containerschepen, én stiekem ook
 zijn er voldoende mogelijkheden om reparaties uit te   Het nadeel kan zijn dat je flink moet doorvaren   gewoon een hele dag rechtdoor motoren. Het Kieler Fjord was
 voeren indien nodig. Wij zetten het liefst meteen koers   om op tijd thuis te komen.  erg indrukwekkend en Laboe was verrassend leuk. Daar zouden
 naar de noordwestelijk gelegen Kleine Belt. De karakte-  Hals, de ingang van het Limfjord, lijkt een bé-  we een volgende keer zeker opnieuw heengaan! Uiteindelijk zijn
 ristieke eigenschappen van de Oostzee, en zeker in de   laatste ga je echt terug in de Deense tijd, compleet met   tje op de heenweg. Het is een rivier in plaats   we maar drie dagen in Denemarken geweest, de wind dwong
 kleine Belt, zijn verwaarloosbare stroming en nauwelijks   de zo bekende stokrozen die overal bloeien in de zomer.   van een kanaal, maar de oevers zijn groen, het   ons terug naar Nederland. Ons hoogtepunt in Denemarken was
 golfslag. Er is voldoende ruimte en de wind heeft vrij   De haven heeft doorgaans voldoende capaciteit en je   landschap weids en de plaatsen onderweg   een prachtig ankerplekje bij Lyø. Wij waren na twee weken weer
 spel. Prachtig voor mooie zeildagtochten die je brengen   kunt er ankeren voor het strandje. Aansluitend kun je de   zijn de moeite waard. Om nog maar te zwijgen   thuis, dus met drie weken vakantie kun je echt een heel eind
 naar sfeervolle Deense plaatsjes. In de zomer zijn de   stad Svendborg aandoen, dat brengt je in een stadse   over het incidentele zeehondje dat je hier kunt   komen!
 nachten kort, wat prachtige zonsondergangen oplevert.   bruisende sfeer met goede havenfaciliteiten, een leuk   tegenkomen. Aalborg is de grootste stad op
 De Oostzee is een heel fijn vaargebied met goede havens  Viking museum en hippe havenrestaurantjes. Wil je aan-  deze route en valt niet te missen. Vooral niet
 en prachtige ankerplekken. Wees je er wel van bewust   sluitend weer kunnen ankeren of een rustige haven aan-  door de bruggen die open gaan volgens een
 dat veel zeilboten geen AIS hebben en dat je in drukke   doen en ver kunnen wandelen, denk dan aan Troensø.   tijdschema en waar je vaak voor stroom moet
 (zomer)periodes bijtijds havens aanloopt om verzekerd   Daar is wel wat stroming, dus houd hier rekening mee   aanleggen of je boot gaande moet houden. Die
 te zijn van een plekje. Een leuke traditie onder zeilende   met ankeren als het waait. Nyborg is weer een stad waar   stroom is trouwens het resultaat van een beet-
 Denen en Duitsers is dat wanneer je langszij komt lig-  makkelijk crew gewisseld kan worden en de plaats Ae-  je tijverschil en het tunnelen van de wind door
 gen je het buurschip trakteert op bier en dat levert vaak   røskobing (Aerø) is beslist een aanrader met doorgaans   de smallere delen van het fjord. Wanneer er
 leuke gesprekken op. Hoewel Maasholm een beetje een   voldoende havencapaciteit en ankerplekken. Let op dat   nog behoefte is aan nautische boodschappen,
 stil vissersplaatsje is, kun je aan de achterzijde prachtig   de afmeerplekken die het dichtst tegen de kades liggen   dan kun je hier goed terecht bij de watersport-
 ankeren. Het eiland Aerø is beslist een aanrader met ook   vaak ondieper zijn. Het plaatsje is super schattig, maar   winkel en er zijn meerdere tankmogelijkheden.
 veel vertier voor kinderen. Marstal is een lief plaatsje   wel wat toeristisch. Hier kun je prima dagen vertoeven,   Er is hier ook een vliegveld wat een eventuele
 met overheerlijke gezellige ‘Rogeri’s’ (visrestaurantjes   lopen door weidse vlakten en langs de karakteristieke   bemanningswissel mogelijk maakt. Met zijn
 op de kades) en heeft een ruime haven. Bagenkop heeft   huizen met prachtige karakteristieke houten voordeuren.   lengte van 90 mijl is het Limfjord in een dag
 een iets beperktere havencapaciteit en vinden wij minder   Busritten zijn trouwens gratis op het eiland. De Zweedse   of drie goed te doen. Aan het eind wacht de
 sfeervol, maar is wel een haven die goed is aan te lopen.   strandhuisjes zijn bij een mooie zonsondergang betove-  weinig inspirerende haven van Thyboron met
 Plaatsen als Sonderborg en Augustenborg zijn dat ook.   rend. Van daaruit kun je langzaam weer terugvaren naar   veel industrie, maar die toch de zenuwen weet
 Wees op tijd voor de bruggen en een blauw wit geblok-  het Kielerkanaal en retour naar Nederlandse wateren.   te prikkelen door de wetenschap dat om het
 te vlag hijsen betekent dat je erdoor wilt. Wij hebben   Op ons YouTube kanaal, https://youtube.com/@sailing-  hoekje van de pier, de open verbinding met de
 daarvoor jaren de theedoek gebruikt. Echte pareltjes zijn   willemjohannes9456, vind je korte filmpjes van een aan-  zee ligt.
 het ankerplaatsje Dyvig Kro en het eiland Lyø By. Bij die   tal van deze vaartochten en bestemmingen.  Vlieland ligt dan nog zo’n 230 mijl naar het
         westen of met gunstige wind zo’n 48 uur zei-
         len. Al met al heb je dus een week nodig voor
         een terugtocht ‘om de noord’. Kies je voor deze
         route, gebruik de tweede vakantieweek dan
         voor het omhoog varen langs de Deense oost-
         kust, zodat je ruim op tijd aan de ingang van
         het fjord bent.


         Uitrusting en verzekering
         Varen naar en in Denemarken verschilt niet
         wezenlijk met varen in Nederland, behalve dan
         dat er eerst een tocht over zee voor nodig is.
         Waar de westkust aan de Noordzeekant van
         Denemarken vrij grimmig kan zijn met wind uit                                    Thyboron uit
         verschillende hoeken en de lopende stromen,


 20  LENTESPECIAL 2023                                                               LENTESPECIAL 2023          21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26