Page 17 - Lentespecial Zeilwereld
P. 17

Getijdetip van kenner René Vleut


                                                        René Vleut is bekend van zijn vele reizen richting Scandinavië
                                                        en hij is auteur van onder andere de Hollandia Vaargids voor
                                                        Scandinavië en de Oostzee. René ontwikkelde een simpel
         Getijden                                       systeem om er zeker van te zijn dat je op het juiste moment
         De Waddeneilanden zijn in een halve dag en in   de Elbe op kan varen. Hij schrijft in Door de Duitse Bocht dat je
         één tij prima te bereiken, maar naar Cuxhaven   het beste kunt vertrekken met de ebstroom vanaf Vlieland. Je
         over de Noordzee krijg je te maken met meer-   krijgt op zee de eb dan tegen. Door een gemiddelde snelheid
         dere tijwisselingen en dus ook stroom tegen.   van ongeveer 5 knopen aan te houden, krijg je boven Ameland
         Voor veel zeilers is Vlieland een populair begin   de vloed weer mee tot boven Juist, dan eb weer tegen, enzo-
         van de tocht. Het ligt dichter bij de Noordzee   voorts. Totdat je uiteindelijk met de juiste stroomrichting, over
         dan Terschelling. Bakboord uit na het verla-   de vloed, de Elbe op kan varen en zo voor Cuxhaven afgeleverd
         ten van de haven, vaar je om de oostpunt van   wordt. De vaargids van René Vleut biedt een schat aan infor-
         Vlieland heen. Je moet een flink stuk naar het   matie over varen naar en op de Oostzee. Een uitstekende toe-
         westen koersen om om de Gronden van Stor-      voeging aan je boordbieb.
         temelk heen te komen. Heb je de uiterton ZS
         bereikt, wendt dan de boeg langzaam naar het
         oosten.
         De afstand tussen Vlieland en Cuxhaven is zo’n
         150 mijl, die je in een uur of 30 kunt afleggen.
         Voor de beginnende zeezeilers zal een hele
         nacht op zee misschien klinken als een (te)
         grote uitdaging. Kies dan voor meerdere etap-
         pes en doe tussenhavens zoals Lauwersoog,
         Borkum en Norderney aan. Je maakt zo de trip
         behapbaar, maar de reis duurt daardoor ook
         wat langer. Bij het in- en uitvaren van de zee-
         gaten tussen de eilanden moet je ook steeds
         rekening houden met zandbanken en hoog- en
         laagwater. De kans dat een weerkader zich 24                                     Indrukwekkende scheepvaart op de Elbe
         uur stabiel houdt, is groter dan een dag of drie.
         In één keer door de zure appel heen zeilen kán
         daarom soms de betere beslissing zijn.
         Mikken op Cuxhaven betekent vooral rekening
         houden met de richting van het tij. Cuxhaven
         ligt op de zuidelijke oever van de Elbe. De
         Noordzee kromt hier openlijk naar binnen en
         buiten en de stroming versneld door het smal-
         ler worden van het vaarwater. Zeker de uitstro-
         mende ebstroom is berucht, proberen hier te-
         genin te varen is eigenlijk een no-go. Maximaal
         5 knopen stroom tegen is hier geen uitzonde-
         ring en daar kom je moeilijk tegenin. Je bent
         daardoor ook slecht bestuurbaar en dat is niet
         handig met de vele grote vrachtschepen om je
         heen.


         Nord-Ostsee-Kanal
         Het Nord-Ostsee-Kanal, beter bekend als
         Kielerkanaal, is de snelste route richting Oost-
         zee. Bij de sluis is een speciaal wachtgebied
         voor jachten. Dit gebied ligt net voorbij de                                            Sluis in het Kielerkanaal



                                                                                     LENTESPECIAL 2023          17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22