Page 77 - Winterspecial 2024 Zeilwereld nr 10
P. 77

storytelling en experience economy bestonden   voordat ik dat kon. Ik ben wel altijd heel erg   ment was spannend. Mitra wilde daarna nog
 toen nog niet, maar dat was eigenlijk de kern   dichtbij mezelf gebleven, maar dat is soms   graag als directeur aanblijven omdat ze de
 van haar bureau. Binnen een paar jaar had ze   moeilijk omdat je kwetsbaarheid moet kunnen   toekomst van SAIL veilig wilde stellen. “De
 twintig man personeel in dienst en waren haar   tonen. Dat is zeker in een mannenwereld niet   organisatie van SAIL2025 is uitdagend gewor-
 schulden afbetaald.  altijd makkelijk, maar ik ben blij dat ik het heb   den met alles wat er in de wereld veranderd is,
         gedaan. Het heeft me meer rust en kracht    niets is meer vanzelfsprekend, maar juist dat
 “Net toen ik dacht, nu ben ik wel gesettled met   gebracht. Vanuit die kracht kun je dan, ook al   vind ik leuk.”
 mijn bedrijf, kwam er een aantal mannen aan   weet je dat op dat moment nog niet, weer een
 mijn deur kloppen. Zij waren toen ATP (Advan-  nieuwe weg inslaan.”  SAIL bracht met haar partners als de Koninklij-
 ced Travel Partner, red.) aan het oprichten. Zij    ke Marine en de watersport in het verleden een
 hadden al een reisbureau waarmee ze tripjes   Nadat ze bij ATP wegging, kwam SAIL dus op   bepaalde cultuur met zich mee. “SAIL is zoveel
 naar het buitenland verzorgden, onder andere   haar pad. “Door mijn studie kwam ik tot de ont-  meer dan dat. We zijn de stigma’s echt aan het
 voor Ajax. Ik haalde met mijn bedrijf juist ieder-  dekking dat ik heel van authenticiteit hou, dat   doorbreken. SAIL is veel meer dan alleen maar
 een naar Nederland. Een samenwerking zagen   is wat me nu brengt bij SAIL. Dingen organise-  het decor van schepen, de verhalen moeten
 Mitra van Raalten  we wel zitten, dus ik verkocht mijn bv’s en sa-  ren die authenticiteit in zich hebben, die gaan   verteld worden, ook de negatieve verhalen uit
 men hebben we ATP opgericht.”  over een echt verhaal. Als daar de elementen   het verleden. Dat is ook de toekomst van SAIL;
         van kloppen dan heb je een hele grote kans om  het moet heel erg over de inhoudelijke lijnen
 Mitra van Raalten - directeur Stichting  In de tien jaar die volgden heeft Mitra samen   een evenement succesvol te maken.”  gaan in combinatie met de storytelling van de
 SAIL Amsterdam  met haar partners het bedrijf groot gemaakt.   schepen. Deze editie draait daarnaast heel erg
 Al twaalf jaar staat Mitra van Raalten (60) als   Ze deed in die tijd veel in de eventindustrie;   Mitra staat nu voor de derde keer aan het roer   om dat iedereen er mag zijn. De brandmovie
 directeur van Stichting SAIL Amsterdam aan   Olympische Spelen, NOC*NSF, Ajax en de   van deze organisatie. De editie van SAIL2020   van SAIL laat dat ook zien.”
 het roer. Ze kwam hier terecht via een vacature   Volvo Ocean Race met de teams van ABN   werd in maart 2020 gecanceld wegens Covid
 in de Telegraaf. Haar man knipte de adverten-  AMRO in de race van 2005-2006. “Dat waren   en de financiële afhandeling van het evene-  #SAIL2025: United by Waves!
 tie voor haar uit met de boodschap dat ze haar   wel allemaal gele gave projecten,” vertelt ze.
 zochten, maar dat ze het toch niet zou worden.   “Ik heb het daar ook altijd heel erg naar mijn                  SAIL
 Er zouden volgens hem veel mannen op reage-  zin gehad. In die tijd kwam internet op, dus we
 ren; oud-burgemeesters, hoge piefen, en met   waren ook aan het pionieren door content te
 de geschiedenis van SAIL met de Koninklijke   verkopen. Je kan iets goed bedenken, maar je                            Lisa Kunst
 Marine, gaf hij haar weinig kans.  moet wel weten hoe je het doet. Als je dat alle-
 bei kan dan heb je een win-win situatie.”
 Na een zorgvuldige selectieprocedure van het
 toenmalige bestuur van Stichting SAIL kreeg   Mitra gelooft heel erg in concepten bedenken
 haar man ongelijk en werd Mitra in september   en in storytelling. Je moet geen lucht verkopen,
 2012 aangesteld als eerste vrouwelijke direc-  niet iets bedenken wat niet gerealiseerd kan
 teur van Stichting SAIL Amsterdam.  worden. “Op mijn 42ste ben ik begonnen met
 een vierjarige Master Business Administration.
 “Ik weet nog dat ik stond te dansen in de ka-  Ik vond studeren erg interessant, omdat het
 mer toen ik het hoorde, ik had het totaal niet   je kritisch denkvermogen versterkt. uiteinde-
 verwacht. Ik vond het ook een hele stoere   lijk studeerde ik af op Experience Economy.
 beslissing van het bestuur om voor een onder-  Daarna besloot ik weg te gaan bij ATP. Het was
 nemede vrouw als ik te kiezen. Dat was toch   zo groot geworden, waardoor ik niet meer het
 een risico.”  gevoel had dat ik echt kon ondernemen. Daar-
 Dat ondernemende zat er bij Mitra al vroeg in,   bij was het echt een mannenwereld. Daar hoef-
 op haar 23ste startte ze met hulp van een in-  de ik niet zozeer tegenop te boksen, maar het
 vesteerder een evenementenbureau. Haar doel   was een totaal andere manier van leiderschap
 met dit bureau was om de toeristenstroom   tonen. Op een gegeven moment was het echt
 die naar Nederland kwam iets anders te laten   genoeg.”
 zien dan de geijkte kaas, klompen en tulpen.
 “Nederland heeft zoveel meer te bieden, denk   “Ik vind het belangrijk om thuis dezelfde per-
 aan mooie kunst en musea.” De terminologie   soon te zijn als op mijn werk. Het duurde lang



                                                                                  WINTERMAGAZINE 2024           77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80