Page 76 - Winterspecial 2024 Zeilwereld nr 10
P. 76
storytelling en experience economy bestonden voordat ik dat kon. Ik ben wel altijd heel erg ment was spannend. Mitra wilde daarna nog
toen nog niet, maar dat was eigenlijk de kern dichtbij mezelf gebleven, maar dat is soms graag als directeur aanblijven omdat ze de
van haar bureau. Binnen een paar jaar had ze moeilijk omdat je kwetsbaarheid moet kunnen toekomst van SAIL veilig wilde stellen. “De
twintig man personeel in dienst en waren haar tonen. Dat is zeker in een mannenwereld niet organisatie van SAIL2025 is uitdagend gewor-
schulden afbetaald. altijd makkelijk, maar ik ben blij dat ik het heb den met alles wat er in de wereld veranderd is,
gedaan. Het heeft me meer rust en kracht niets is meer vanzelfsprekend, maar juist dat
“Net toen ik dacht, nu ben ik wel gesettled met gebracht. Vanuit die kracht kun je dan, ook al vind ik leuk.”
mijn bedrijf, kwam er een aantal mannen aan weet je dat op dat moment nog niet, weer een
mijn deur kloppen. Zij waren toen ATP (Advan- nieuwe weg inslaan.” SAIL bracht met haar partners als de Koninklij-
ced Travel Partner, red.) aan het oprichten. Zij ke Marine en de watersport in het verleden een
hadden al een reisbureau waarmee ze tripjes Nadat ze bij ATP wegging, kwam SAIL dus op bepaalde cultuur met zich mee. “SAIL is zoveel
naar het buitenland verzorgden, onder andere haar pad. “Door mijn studie kwam ik tot de ont- meer dan dat. We zijn de stigma’s echt aan het
voor Ajax. Ik haalde met mijn bedrijf juist ieder- dekking dat ik heel van authenticiteit hou, dat doorbreken. SAIL is veel meer dan alleen maar
een naar Nederland. Een samenwerking zagen is wat me nu brengt bij SAIL. Dingen organise- het decor van schepen, de verhalen moeten
Mitra van Raalten we wel zitten, dus ik verkocht mijn bv’s en sa- ren die authenticiteit in zich hebben, die gaan verteld worden, ook de negatieve verhalen uit
men hebben we ATP opgericht.” over een echt verhaal. Als daar de elementen het verleden. Dat is ook de toekomst van SAIL;
van kloppen dan heb je een hele grote kans om het moet heel erg over de inhoudelijke lijnen
Mitra van Raalten - directeur Stichting In de tien jaar die volgden heeft Mitra samen een evenement succesvol te maken.” gaan in combinatie met de storytelling van de
SAIL Amsterdam met haar partners het bedrijf groot gemaakt. schepen. Deze editie draait daarnaast heel erg
Al twaalf jaar staat Mitra van Raalten (60) als Ze deed in die tijd veel in de eventindustrie; Mitra staat nu voor de derde keer aan het roer om dat iedereen er mag zijn. De brandmovie
directeur van Stichting SAIL Amsterdam aan Olympische Spelen, NOC*NSF, Ajax en de van deze organisatie. De editie van SAIL2020 van SAIL laat dat ook zien.”
het roer. Ze kwam hier terecht via een vacature Volvo Ocean Race met de teams van ABN werd in maart 2020 gecanceld wegens Covid
in de Telegraaf. Haar man knipte de adverten- AMRO in de race van 2005-2006. “Dat waren en de financiële afhandeling van het evene- #SAIL2025: United by Waves!
tie voor haar uit met de boodschap dat ze haar wel allemaal gele gave projecten,” vertelt ze.
zochten, maar dat ze het toch niet zou worden. “Ik heb het daar ook altijd heel erg naar mijn SAIL
Er zouden volgens hem veel mannen op reage- zin gehad. In die tijd kwam internet op, dus we
ren; oud-burgemeesters, hoge piefen, en met waren ook aan het pionieren door content te
de geschiedenis van SAIL met de Koninklijke verkopen. Je kan iets goed bedenken, maar je Lisa Kunst
Marine, gaf hij haar weinig kans. moet wel weten hoe je het doet. Als je dat alle-
bei kan dan heb je een win-win situatie.”
Na een zorgvuldige selectieprocedure van het
toenmalige bestuur van Stichting SAIL kreeg Mitra gelooft heel erg in concepten bedenken
haar man ongelijk en werd Mitra in september en in storytelling. Je moet geen lucht verkopen,
2012 aangesteld als eerste vrouwelijke direc- niet iets bedenken wat niet gerealiseerd kan
teur van Stichting SAIL Amsterdam. worden. “Op mijn 42ste ben ik begonnen met
een vierjarige Master Business Administration.
“Ik weet nog dat ik stond te dansen in de ka- Ik vond studeren erg interessant, omdat het
mer toen ik het hoorde, ik had het totaal niet je kritisch denkvermogen versterkt. uiteinde-
verwacht. Ik vond het ook een hele stoere lijk studeerde ik af op Experience Economy.
beslissing van het bestuur om voor een onder- Daarna besloot ik weg te gaan bij ATP. Het was
nemede vrouw als ik te kiezen. Dat was toch zo groot geworden, waardoor ik niet meer het
een risico.” gevoel had dat ik echt kon ondernemen. Daar-
Dat ondernemende zat er bij Mitra al vroeg in, bij was het echt een mannenwereld. Daar hoef-
op haar 23ste startte ze met hulp van een in- de ik niet zozeer tegenop te boksen, maar het
vesteerder een evenementenbureau. Haar doel was een totaal andere manier van leiderschap
met dit bureau was om de toeristenstroom tonen. Op een gegeven moment was het echt
die naar Nederland kwam iets anders te laten genoeg.”
zien dan de geijkte kaas, klompen en tulpen.
“Nederland heeft zoveel meer te bieden, denk “Ik vind het belangrijk om thuis dezelfde per-
aan mooie kunst en musea.” De terminologie soon te zijn als op mijn werk. Het duurde lang
WINTERMAGAZINE 2024 77