Page 63 - Winterspecial december januari 2023 Zeilwereld
P. 63
Golden Globe Race?
Op zondag 4 september om 13:00 uur startten 16 deelnemers in
het Franse Les Sables-d’Olonne in de derde editie van de Golden
het gemis van mijn vrouw en kinderen. Dat is Globe Race. Op dat moment liggen 30.000 zeemijlen te wachten
een groot verschil met 2018. Toen was ik nog op de zeilers van deze unieke ‘RETRO’ non-stop solorace rond
niet getrouwd. Nu heb ik de eerste schooldag de wereld. Het doel is zonder hulp van buitenaf de vijf grote
van de jongste gemist. Via de kortegolf had ik kapen te ronden zoals dat in de jaren ’60 voor het eerst gedaan
tijdens de vorige editie regelmatig contact met werd. Ze moeten in een productieboot varen met lengte tussen
het thuisfront, dat moet ik nu missen en dat 32 en 36 voet. De schepen moeten voor 1988 ontworpen zijn
doet pijn. Zelfs in 1968 hadden deelnemers het met het roer aan de lange kiel bevestigd. Deelnemers moeten
makkelijker.” Maar Abhilash moet door. Stop- zelf de route bepalen met een sextant en met hun ervaring een
pen is geen optie. Zijn tactiek? “De barometer inschatting maken van het weer. De race neemt ongeveer 250
goed in de gaten, meer kan ik niet doen.” dagen in beslag en de eerste deelnemers worden in juni 2023
terug verwacht in Les Sables-d’Olonne.
voor Lawless in Kaapstad. Meteen familie te erg. In de race van 2018 te blazen. Hij ziet zijn geliefde
stoppen met zeilen doet hij niet. stopte hij vrij kort na de start al Asteria vanuit het reddingsvlot in
Hij zeilt de Rustler 36 van ‘collega’ vanwege vergelijkbare problemen. vijf minuten ondergaan. Hij wordt
Beskardes terug naar Europa. opgepikt door Kirsten Neuschäfer
Tapio Lehtinen - Sparkman & die hem later afzet op een vracht-
Damien Guillou - Rustler 36 PRB Stephens Gaia 36 Asteria schip.
Al kort na de start van de Race Ook Tapio deed mee in de vorige
moet Guillou terugkeren naar Les editie. Hij komt als vijfde en te- Arnaud Gaist - Barbican 33 mkII
Sables-d’Olonne. Waarschijnlijk vens laatste binnen. Het onderwa- Hermes Phoning
hebben de nodige aanpassin- terschip van zijn boot is één grote Dat Gaist niet zou winnen, stond
gen aan de ophanging van zijn hoop gesteelde zeepokken. Het eigenlijk al vast. Zijn boot zit te
Hydrovane windvaan het systeem heeft hem behoorlijk vertraagd. veel in de langzame hoek en aan-
verzwakt. De Hydrovane wordt Deze editie heeft hij er vrijwel geen groei vertraagt hem nog eens ex-
beter bevestigd en Guillou start last van en Tapio komt als derde tra. Toch zeilt hij stug door. Helaas
opnieuw. Het is een van de betere aan in Kaapstad. Nog geen ander- krijgt Gaist schade aan zijn tuiga-
zeilers en hij komt als zesde aan halve week later gaat het mis. Ta- ge waardoor aan de wind zeilen
in Kaapstad. Helaas is het voor pio lig te slapen en hoort een luide niet meer mogelijk is. Hij geeft er
hem daar einde verhaal, omdat knal. Binnen enkele minuten staat de brui aan, viert de schoten en
de ophanging opnieuw niet vol- de boot vol water. Hij weet buiten gaat terug richting het noorden.
staat. Hij is competitief en neemt te komen en zijn reddingsvlot op
geen genoegen met de Chichester Guy Waites - Tradewind 35
klasse. Sagarmatha
Ertan Beskardes - Rustler 36 Lazy Achteraan de vloot sukkelt Waites.
Zijn onderwaterschip zit vol met
Otter pokken. Op deze manier de zuide-
Bij het zien van het Zuid-Afrikaan- GGR/Etienne Messikommer lijke oceaan induiken heeft geen
se vasteland hakt Beskardes de enkele zin. In Kaapstad zet hij de
knoop door; hij stopt. Ook al deed boot op de kant en bekijkt hij zijn
hij het best aardig, hij blijft twijfe- opties. Waites zeilt na het nodige
len onderweg naar Kaapstad. Hij onderhoud door in de Chiches-
voelde zich eenzaam en miste zijn Tapio Lehtinen toen nog volop in de strijd ter-klasse.
WINTERSPECIAL 2023 63