Page 60 - Winterspecial december januari 2023 Zeilwereld
P. 60

“In 1968 had je via de SSB-radio veel


           meer contact dan nu. Er waren toen nog                     Beperkt contact
                                                                      De lol die hij had in 2018 kwam vooral door
           meer stations en meer mensen op dat                        het kameraadschap tussen hem en andere
                                                                      schippers. De competitie is sterk, maar toch
           netwerk, nu nog maar een handjevol”                        hebben de schippers vrijwel dagelijks contact

                                                                      en spelen ze weerberichten naar elkaar door.
           Mark Slats                                                 Mark Slats, de enige Nederlander in de Golden
                                                                      Globe Race, herinnert het zich nog goed. “Wat
                                                                      de race zo leuk maakte, was juist het persoon-
                                                                      lijke contact onderling. We spraken elkaar vrij
                                                                      veel. Met Abhilash had ik zelfs twee tot drie
                                                                      keer per dag contact. Dat was altijd leuk. Naast
                                                                      Abhilash en ikzelf waren Gregor McGuckin uit
                                                                      Ierland, Uku Randmaa uit Estland en Are Wiig
                                                                      uit Noorwegen ook altijd in de lucht.”
                                                                      Sinds de vorige editie zijn de regels veranderd
                                                                      en hier en daar aangescherpt. Persoonlijke
         De huidige nummer 1 en 2 in de race                          weerberichten via zendamateurs zijn niet meer
                                                                      toegestaan en uitzenden op frequenties voor
                                                                      zendamateurs (HAM Radio) ook niet. Het was
                                                                      onmogelijk voor de organisatie om alle contac-
                                                                      ten te controleren op illegale informatie. Het
                                                                      delen van deze weerberichten onderling was in
            GGR/Simon Curwen                                       GGR/Bernard Gergaud  de vorige editie juist volstrekt normaal. Mark:

                                                                      “Vanaf halverwege de Indische Oceaan ging
                                                                      mijn moeder elke dag weerberichten vertellen
                                                                      voor mij en zeilers om me heen. Gewoon in het


                                                                      anderen. Dat ging via Ian, een zendamateur in
                                                                      Australië. Het ware vrij simpele weerberichten
         Simon Curwen ligt                                            Nederlands en dan deed ik een relay naar de
         nu op plaats 1                                               voor twee dagen met intervallen van zes uur:
                                                                      ‘1200 uur, 10 knopen west, 1800 uur 12 knopen
                                                                      zuid west’. Op die manier.”

                                                                      Nu dat niet meer toegestaan is, moeten de
                                                                      zeilers zich tot andere scheepvaart wenden en
            GGR/Nora Havel                                         GGR/Nora Havel  kunnen ze gebruikmaken van een weather fax,

                                                                      een apparaat dat weerkaartjes print. Dit levert
                                                                      echter een groot probleem op. Andere scheep-
                                                                      vaart is er in de Zuidelijke Oceaan amper en

                                                                      fax. “We hadden al lang tegen Don McIntyre
                                                                      gezegd dat die weather fax niet werkt,” vertelt
         Kirsten Neuschäfer ligt                                      daar is ook geen ontvangst van de weather
         op de tweede plaats                                          Mark. “Je hebt echt niets aan weerberichten
                                                                      via die stations, want die zijn er gewoon niet.
                                                                      In 1968 had je via de SSB-radio veel meer con-
                                                                      tact dan nu. Er waren toen nog meer stations
                                                                      en meer mensen op dat netwerk, nu nog maar
                                                                      een handjevol.” McIntyre vindt dit niet relevant.



     60            WINTERSPECIAL 2023
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65