Page 61 - Winterspecial december januari 2023 Zeilwereld
P. 61
Golden Globe
“Bernard Moitessier nam in 1968 niet eens een Radio Club & het weer
radio mee en die van Robin Knox-Johnston
deed het vrijwel nooit. Met de technologieën In de Golden Globe Race van 2018 komt een aantal zenda-
die de zeilers nu wel mogen meenemen, kun- mateurs digitaal samen om de deelnemers via SSB te on-
nen ze dus al meer weerberichten krijgen dan dersteunen. Ook nu dat niet is toegestaan volgen ze de race
toen.” op de voet. In de Facebookgroep ‘Golden Globe Radio Club’
lichten ze het nodige toe en uiten ze kritiek die aansluit bij wat
Week omvaren Mark Slats en Abhilash Tomy zeggen. Op hun pagina zetten
Het gebrek aan weerberichten en contact met ze uiteen wat nu de vier opties zijn voor het ontvangen van
de andere zeilers zit Abhilash goed dwars. Via weerberichten.
DSC probeert hij stations op te roepen, maar
niemand reageert. “De organisatie had geen 1. Gesproken weerberichten. Deze zijn door de jaren heen
idee wat de deelnemers doorstaan. Je kunt dit echter veelal vervangen door een gecodeerd systeem waar
zo geen race noemen. Niemand heeft weerbe- de toegestane HF-apparatuur niet mee overweg kan.
richten en je weet niet waar de anderen zijn.
Onderling is er hier en daar wel wat contact, 2. Communicatie met andere scheepvaart. Dit is in de Zuide-
maar de drie voorin zijn stil.” De extra stop in lijke Oceaan eigenlijk alleen bruikbaar voor onderling
Kaapstad, volgens McIntyre ter ere van Ber- contact.
nard Moitessier die daar in de Golden Globe
Race van 2018 zijn boegspriet repareerde, 3. Weather Fax. Dit kan redelijk werken, maar dat gaat niet op
betekent dat de zeilers een dikke week moeten voor de Zuidelijke Oceaan, waar weersinformatie het meest
omvaren en de moeilijke wateren, wind en stro- welkom is.
mingen rondom Zuid-Afrika moeten trotseren.
Volgens Abhilash is de stop er vooral om extra 4. Instructies via de satelliettelefoon. Daarover zegt de
beeldmateriaal te vergaren en zo de race te Golden Globe Radio Club: “De organisatoren mogen weers-
kunnen dramatiseren. informatie doorspelen via de satelliettelefoon, naar eigen
welbevinden. Maar dit was absoluut niet mogelijk in 1968.
Verlichting Wat deze telefonische weerwaarschuwingen betreft, waar-
Vier weken na Kaapstad bel ik Abhilash op met om noem je het een replica van de race van 1968, maar
toestemming van de organisatie. Los van wat heb je wel andere restricties?” Het was ook deze club die
fysieke ongemakken en wat kleine, overko- tijdens de vorige editie openbaar maakte dat winnaar Jean-
melijke schades aan boord gaat het goed met Luc Van Den Heede een persoonlijk clubje zendamateurs
hem. “Ik ben blij dat ik hier ben. Na de race in om zich heen had verzameld die hem voorzag van wel héél
2018 had ik wat onrealistische verwachtingen gedetailleerde weersinformatie en zelfs relatieve posities
voor deze race. Ik had een beetje een humeur- ten opzichte van andere deelnemers.
tje daar in Kaapstad en had mezelf niet echt
meer in de hand,” lacht Abhilash inmiddels
weer vrolijk, meer dan 7000 nautische mijlen
van me verwijderd. Dat het een zeer prijzig
telefoontje gaat zijn heb ik maar voor lief geno-
men.
Een Franse patrouilleboot brengt Abhilash in
2018 na zijn redding naar Île Amsterdam, een
piepklein eiland in de Indische Oceaan. Tot aan GGR/Mark Slats
de lengtegraad van het eiland voelt Abhilash
zich nu, vier jaar later, niet lekker. “Herinnerin-
gen aan die tijd kwamen terug. Ik was kortade-
mig en voelde een fysieke pijn. Eenmaal oost
WINTERSPECIAL 2023 61