Page 54 - Winterspecial december januari 2023 Zeilwereld
P. 54
“In het begin vond ik de boot wat wreed op het
roer,” vertelt Tea. “Bij elke vlaag was het flink
trekken aan de helmstok om veel oploeven
tegen te gaan. Gelukkig is dat nu verholpen.”
“Elke winter als de boot uit het water kwam,
zag ik dat er wat water uit het roer kwam,” zegt
Haye. “Ik besloot dat te willen verhelpen. Ik
boorde eerst één gat in het roer en ontdekte
zachte prut die water had opgenomen. Ook uit
een tweede gat liep de drab. Aan beide zijden
boorde ik gaten in het roer om de natte troep
eruit te kunnen spuiten met een hogedrukspuit.
Toen het helemaal schoon en droog was, heb
ik het opnieuw gevuld en de uitgeboorde rond-
jes weer teruggezet. Nu ik het roer toch onder
handen had, kon ik er meteen deels een ba-
lansroer van maken. Aan de voorzijde onder is
Avance 36 lijnentekening het wat verlengd en nu stuurt de boot een stuk
lichter.”
Een boot is nooit klaar, maar achterstallig on-
derhoud zul je niet meer vinden aan boord van
de Avance 36. “We varen bijna elk weekend,”
zeggen Haye en Tea. “Grote reizen hebben we
nog niet gemaakt, maar in Zeeland kennen ze
onze boot al goed. We hebben al meerdere
tochten daar naartoe gemaakt. Wanneer we
dan in colonne varen, zijn wij meestal het eer-
ste schip. Waarom? Geen idee. Voorop varen
past wel bij naam Avance Garde.
Ook op het IJsselmeer en het Wad zijn we
geen onbekende. Toen afgelopen jaar de mo-
Gaten boren in het roer tor ermee ophield in de Boontjes, vanwege
vuil in de tank en filters, konden we daar ook
zeilend wel doorheen. De Boontjes is op som-
mige plaatsen erg smal, maar een Avance lijkt
gemaakt voor kruisen in nauw vaarwater. Dat
Originele vorm van het roer is dan wel genieten.”
Zo half maart 2023 gaat de boot er weer in.
Waar de reis heen gaat, is nog niet bekend.
“Ach, misschien wel weer naar Londen,” zegt
Haye. “We zijn al eens zeilend de Theems over
gegaan om vlak voor de Tower Bridge de zeilen
te laten zakken. Onderweg kregen we applaus
van de mensen die op het terras zaten en hun
Het nieuwe balansroer ogen uitkeken naar die gekke kruisende Neder-
landers.”
54 WINTERSPECIAL 2023