Page 53 - Winterspecial december januari 2023 Zeilwereld
P. 53

aanzien. Waar nodig heb ik het teak bijgewerkt   en een korte brand. Dat had de vervorming van
         en ook dat hielp. Later heb ik alle naden uit-  de plastic schuifdeurtjes veroorzaakt. Ik heb
         gefreesd en nieuw rubber aangebracht. Daar   de deurtjes mee naar huis genomen, ze op de
         knapten het dek, dak en de kuip echt van op.   inductiekookplaat gelegd met daar bovenop
         Nu hoef ik alleen nog af en toe een dopje te   een pan kokendheet water en ik zag ze bijna
         vervangen. De schroefas uit de saildrive was   voor mijn ogen weer rechttrekken. Probleem
         behoorlijk ingesleten. Een specialist zei dat we   opgelost.”
         een hele nieuwe saildrive nodig hadden. Daar
         was ik nog niet aan toe en met hulp van kun-  Snijden door het water
         dige kennissen doen de saildrive en schroefas   Veel slankere en verfijndere zeiljachten zijn er
         al weer 8 jaar keurig wat ze moeten doen. De   niet. De Avance 36 is 10,80 meter lang en 2,75
         ingesleten stukken van de as hebben we opge-  meter breed. Ze doet denken aan klassieke
         last, waardoor ze weer dikker werden. Door die   ontwerpen zoals een draak, 6- of 8-meterklas-
         verdikte stukken wat af te draaien, kreeg de as   se en scherenkruisers. Daaraan is de Avance
         overal weer de juiste maat.”                duidelijk verwant. “De zeileigenschappen zijn
         In de afgelopen jaren is er veel vernieuwd aan   geweldig,” zegt Haye. “Met een beetje wind
         de Avance. “Ik koop eigenlijk nooit iets nieuws.   schieten we al vooruit. Waait het harder, dan
         Als ik iets zie wat handig is voor de boot, dan   gaat ze op één oor liggen en zet ze iedere
         schaf ik dat vaak tweedehands aan. Blijkt er   vlaag om in snelheid zonder veel meer te gaan
         dan iets kapot aan te zijn, dan maak ik dat. Ik   hellen. Van de 5 ton die de boot weegt, zit zo’n
         heb er veel lol in om bestaande spullen weer   2700 kilo in de kiel. Daardoor is ze vrij stabiel.
         werkend te maken en die dan te gebruiken.”   De snelheid komt niet door splinternieuwe
         Een mooi voorbeeld is wel het schuifkastje   zeilen, want die staan er niet op. Het grootzeil
         bij de kaartentafel. De plexiglazen deurtjes   uit 1995 is van Dyneema en dat is duurzaam.
         schoven wat stroef. Ze bleken ooit warm te   Het is wel wat bol geworden na al die jaren.
         zijn geworden en daardoor vervormd. “Ik had al  Voorzeilen vind ik op internet, daar is genoeg
         een raar stukje hout zien zitten als afwerking in  passend aanbod van jonggebruikt.”
         de buurt van die deurtjes. Ooit was er blijkbaar
         kortsluiting geweest in het bedieningspaneel



                                                                                    WINTERSPECIAL 2023          53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58