Page 59 - Lentespecial Zeilwereld
P. 59

The Class 40 en de Globe 40


                                                              De Class 40 is een raceboot van maximaal 12,19 meter lang (40
                                                              voet). De boot valt binnen een box rule, dus er zijn regels, maar je
                                                              bent binnen die regels vrij om je boot naar eigen wensen te ontwer-
                                                              pen. De klasse bestaat sinds 2004 en staat eigenlijk tussen de Mini
                                                              650 en de Bénéteau Figaro aan de ene kant, en de IMOCA 60 aan
                                                              de andere kant. De klasse is vooral actief in Frankrijk en nog altijd
                                                              worden er nieuwe Class 40’s gebouwd. Sec Hayai is van een oudere
                                                              generatie.
 Broers  kunnen alles tegen elkaar zeggen. Er is veel   Haalbaar met jongeren  Er zijn diverse races waar de Class 40 aan deelneemt. De race rond
 Na 33 duizend mijl op een boot van twaalf me-  wederzijds respect en vertrouwen. Deze wed-  Voordat de race begon, wilde Frans eigenlijk al   de wereld is de Globe 40 en is de zwaarste en langste race voor
 ter moet je elkaar wel heel goed kennen. Wat   strijd dragen we de rest van ons leven bij ons.”  een nieuwe Class 40. “Ik wilde daar meerdere   deze klasse. Het parcour van zo’n 30.000 mijl is opgedeeld in acht
 hebben ze in die tijd van elkaar geleerd? Frans:   Frans zit al in een feeststemming: “Het is   wedstrijden zoals de Fastnet of de Transat   etappes:
 “Ysbrand heeft natuurlijk meer ervaring en de   straks tijd voor een feestje! We stappen heel   Jacques Vabre mee zeilen, maar dan wel voor-
 fijne kneepjes, de kleine details, die heb ik wel   trots van de boot af en dan denk ik dat we   in het veld. Met deze boot is dat niet te doen.   1.  Tangier, Marokko - São Vicente, Kaapverdië - Sec Hayai 2 e
 geleerd van hem. Waar de een wat laat liggen,   drie dagen lang feesten. Familie en vrienden   Die nieuwere Class 40’s met scowbows varen   2.  São Vicente, Kaapverdië - Port Louis, Mauritius - Sec Hayai 2 e
 vult de ander aan. Bij andere boten wisselden   zijn al onderweg naar Lorient. Dat is tien uur   20 tot wel 25 procent harder dan wij. Met een   3.  Port Louis, Mauritius - Auckland, Nieuw-Zeeland - Sec Hayai 1 e
 ze per etappe af en toe van bemanning en daar   rijden! Die staan straks op de kade, helemaal   nieuwe boot kunnen we vooraan meedoen in   4.  Auckland, Nieuw-Zeeland - Papeete, Tahiti - Sec Hayai 3 e
 zat ook wel eens wrijving. Dat hebben wij niet.   in het oranje. Geweldig!” “Ja, er zal ook wel een   Frankrijk. Daar zit de wereldtop.”  5.  Papeete, Tahiti - Ushuaia, Argentinië - Sec Hayai 2 e
 Je moet elkaar vrij laten zijn.”  traantje weggepinkt gaan worden denk ik,” zegt   Ysbrand ziet het wel zitten. “Ik leg graag nog   6.  Ushuaia, Argentinië - Recife, Brazilië - Sec Hayai 2 e
 Ysbrand prijst Frans’ flexibiliteit en eerlijkheid:   Ysbrand. “Hoe kun je meer dan blij zijn? Dat   een tweede nieuwe boot naast die van Frans.   7.  Recife, Brazilië - Saint George’s, Grenada - Sec Hayai 2 e
 “Frans houdt niets voor zichzelf. Er is geen   weet ik nog niet.”  De Vendée Globe ga ik niet doen, daar heb je   8.  Saint George’s, Grenada - Lorient, Frankrijk - Sec Hayai 2 e
 wrok als we eens een botsing hebben gehad.   miljoenen voor nodig. Met een Class 40 heb je
 Een botsing kan even heel fel zijn en dan zijn   Hollands glorie  een grotere kans van slagen, omdat de bedra-
 we echt niet aardig tegen elkaar. Maar Frans   De overwinning komt op een goed moment.   gen een stuk lager liggen. Een campagne met
 spreekt het meteen uit en daarna is het ook   Slechts één Nederlander doet mee aan de hele   twee Class 40’s en dan Nederlandse jongeren
 klaar. Er blijft echt niets in de lucht han-  Ocean Race en we moeten het dit keer doen   de kans geven om te laten zien wat ze kunnen,
 gen. Dat is een mooie kwaliteit   met de Ocean Race Sprint Cup als we meer ge-  dat zie ik wel zitten!”
 en dat vind ik bijzonder. We   talenteerde Nederlandse zeilers in actie willen
 stappen straks samen als   zien. Verder is het aardig stil in het internatio-
 beste maten, bijna als   nale offshore-circuit wat Nederlanders betreft.
 broers, van boord. We   “We laten met deze overwinning nog eens zien
 dat we een goede zeilnatie zijn,” zegt Frans.
 “Maar het is niet gemakkelijk om aan zo’n pro-
 ject te beginnen en dan heb ik het niet over de
 mentale uitdaging. Je moet een jaar weg kun-
 nen, weg van je huis, je baan, je kinderen. Dat
 heb ik in het begin aardig onderschat. Ik wist
 eigenlijk niet hoeveel ik ook anderen met het
 project belastte. En, ik had natuurlijk het geluk
 dat Ysbrand mee kon.”
 “Ik hoop dat we aan Nederland hebben laten
 zien dat er mogelijkheden zat zijn om internati-
 onaal dualhanded te varen. Wat we nu hebben
 aangetoond moet in de Nederlandse zeilsport
 doorsijpelen,” vertelt Ysbrand hoopvol. “Er zijn
 zat goede Nederlanders, maar weinigen die
 écht de kans krijgen. We hebben genoeg be-
 kende Nederlandse zeilers, maar die kun je ook
 niet zomaar bij elkaar zetten. Dan wil iedereen
 z’n plasje erover doen en dan wordt het lastig.
 We moeten dat loslaten.”
 Frans Budel                                        Ysbrand Endt

 58  LENTESPECIAL 2023                                                               LENTESPECIAL 2023          59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64