Page 57 - Lentespecial Zeilwereld
P. 57
Suellen Hurling-Live Sail Die Globe 40
Globe 40
Globe 40 Globe 40
Hollands Glorie “Dit is zo gaaf. Ik heb hier nooit van durven kwam de etappe naar Auckland. Dat was de op
één na langste leg van de race en die wonnen
dromen,” zegt Frans trots. “We wisten dat we
op wereldtoneel een goed schip hadden en dat we goede en we!”
fanatieke zeilers zijn, maar nummer 1 worden?
“Bij aankomst stond er veel familie op de kant,”
Concurrent Milai had de beste papieren om te
vervolgt Frans. “Iedereen was helemaal in het
winnen, maar het is net als de Formule 1: als je
auto kapot gaat, word je geen eerste.” oranje, dat was ontzettend gaaf! Een ander
hoogtepunt was natuurlijk het ronden van Kaap
Ysbrand gaat verder: “We zijn al twee en een Hoorn. Daar heb ik mijn vader ook geëerd die
half jaar aan het varen met deze boot. Het was tijdens die etappe overleed. Ik had hem zo
Na acht etappes en 30 duizend mijl is De mijlen tikken langzaam weg. Lorient komt al vroeg duidelijk dat we het schip ver pushten graag willen bellen om te zeggen ‘pa, we wor-
het ze gelukt. Met Sec Hayai, de oudste steeds dichterbij. Amhas, een van de concur- en daardoor harder voeren dan ooit met dit den eerste,’ maar zo gaat dat.”
boot van de vloot, weten Frans Budel renten is al gefinisht, maar dat mag de pret type was gedaan. We hebben verreweg de oud- Die etappewinst in Auckland kwam niet zonder
(52) en Ysbrand Endt (51) de overall niet drukken. Ook een tweede plek deze etappe ste boot, maar dualhanded varen is anders dan slag of stoot. Frans en Ysbrand zijn het erover
winst in de wacht te slepen in de Globe brengt de eindzege voor Frans en Ysbrand met een grote bemanning. Dan kun je alles tot eens dat het dieptepunt van die race tijdens die
40, een pittige race rond de wereld in niet in gevaar. Het moet heel gek lopen wil dit de grens pushen, maar met z’n tweeën komen derde etappe was. Frans: “We moesten tegen
40-voets machines. nog mislukken, maar prijs de dag niet voor het er nog andere aspecten bij kijken. Je moet de wind van wel 50 knopen opkruisen. De zee-
avond is. boot niet kapot varen en onze overwinning gang was vreselijk en de boot kwam los van de
“Voorzichtig denk ik al wel aan juichen,” zegt bevestigt dat we het goed hebben gedaan.” golven.” “Ik was bang dat de boot kapot ging,”
Frans aan de telefoon. “We zeggen het ook vult Ysbrand aan. “We waren op dat moment
tegen elkaar en de kriebels komen al, dat is Feest en verdriet ver verwijderd van hulp en andere scheepvaart.
vanzelfsprekend.” Ysbrand vult hem lachend Na tweemaal tweede te zijn geworden, volgt Dat maakte het erg lastig en pittig. We hebben
aan. “Natuurlijk kunnen we juichen. Hier gaat een zware etappe naar Auckland, Nieuw-Zee- tien meter hoge golven gehad met harde wind
niets meer fout natuurlijk!” land. Met een heel knappe en krappe voor- en dat zijn condities waarin je geen fouten
sprong weten Frans en Ysbrand de etappe- mag maken, want elke fout wordt afgestraft
Net als de Formule 1 winst te pakken. “Zonder enige twijfel was dat met grote consequenties. Mentaal was dit stuk
Eind juni startten ze vanuit Marokko en zeilden het hoogtepunt van de race,” vertelt Ysbrand. misschien wel het zwaarst. We waren moe en
ze richting de Kaapverden. Meteen worden ze “Het bleek al snel dat we mee konden met de wilden naar huis, maar we moesten onszelf
Tekst: Riemer Witteveen tweede. Dat succes weten ze vast te houden top drie. Er is ervaring genoeg bij de andere dwingen de veilige weg te kiezen en dus meer
Foto’s: Jean-Marie Liot en nu, negen maanden later, ruiken ze de stal. teams, maar toch werden wij tweede. En toen mijlen af te leggen.”
56 LENTESPECIAL 2023 LENTESPECIAL 2023 57