Page 58 - Lentespecial Zeilwereld
P. 58
The Class 40 en de Globe 40
De Class 40 is een raceboot van maximaal 12,19 meter lang (40
voet). De boot valt binnen een box rule, dus er zijn regels, maar je
bent binnen die regels vrij om je boot naar eigen wensen te ontwer-
pen. De klasse bestaat sinds 2004 en staat eigenlijk tussen de Mini
650 en de Bénéteau Figaro aan de ene kant, en de IMOCA 60 aan
de andere kant. De klasse is vooral actief in Frankrijk en nog altijd
worden er nieuwe Class 40’s gebouwd. Sec Hayai is van een oudere
generatie.
Broers kunnen alles tegen elkaar zeggen. Er is veel Haalbaar met jongeren Er zijn diverse races waar de Class 40 aan deelneemt. De race rond
Na 33 duizend mijl op een boot van twaalf me- wederzijds respect en vertrouwen. Deze wed- Voordat de race begon, wilde Frans eigenlijk al de wereld is de Globe 40 en is de zwaarste en langste race voor
ter moet je elkaar wel heel goed kennen. Wat strijd dragen we de rest van ons leven bij ons.” een nieuwe Class 40. “Ik wilde daar meerdere deze klasse. Het parcour van zo’n 30.000 mijl is opgedeeld in acht
hebben ze in die tijd van elkaar geleerd? Frans: Frans zit al in een feeststemming: “Het is wedstrijden zoals de Fastnet of de Transat etappes:
“Ysbrand heeft natuurlijk meer ervaring en de straks tijd voor een feestje! We stappen heel Jacques Vabre mee zeilen, maar dan wel voor-
fijne kneepjes, de kleine details, die heb ik wel trots van de boot af en dan denk ik dat we in het veld. Met deze boot is dat niet te doen. 1. Tangier, Marokko - São Vicente, Kaapverdië - Sec Hayai 2 e
geleerd van hem. Waar de een wat laat liggen, drie dagen lang feesten. Familie en vrienden Die nieuwere Class 40’s met scowbows varen 2. São Vicente, Kaapverdië - Port Louis, Mauritius - Sec Hayai 2 e
vult de ander aan. Bij andere boten wisselden zijn al onderweg naar Lorient. Dat is tien uur 20 tot wel 25 procent harder dan wij. Met een 3. Port Louis, Mauritius - Auckland, Nieuw-Zeeland - Sec Hayai 1 e
ze per etappe af en toe van bemanning en daar rijden! Die staan straks op de kade, helemaal nieuwe boot kunnen we vooraan meedoen in 4. Auckland, Nieuw-Zeeland - Papeete, Tahiti - Sec Hayai 3 e
zat ook wel eens wrijving. Dat hebben wij niet. in het oranje. Geweldig!” “Ja, er zal ook wel een Frankrijk. Daar zit de wereldtop.” 5. Papeete, Tahiti - Ushuaia, Argentinië - Sec Hayai 2 e
Je moet elkaar vrij laten zijn.” traantje weggepinkt gaan worden denk ik,” zegt Ysbrand ziet het wel zitten. “Ik leg graag nog 6. Ushuaia, Argentinië - Recife, Brazilië - Sec Hayai 2 e
Ysbrand prijst Frans’ flexibiliteit en eerlijkheid: Ysbrand. “Hoe kun je meer dan blij zijn? Dat een tweede nieuwe boot naast die van Frans. 7. Recife, Brazilië - Saint George’s, Grenada - Sec Hayai 2 e
“Frans houdt niets voor zichzelf. Er is geen weet ik nog niet.” De Vendée Globe ga ik niet doen, daar heb je 8. Saint George’s, Grenada - Lorient, Frankrijk - Sec Hayai 2 e
wrok als we eens een botsing hebben gehad. miljoenen voor nodig. Met een Class 40 heb je
Een botsing kan even heel fel zijn en dan zijn Hollands glorie een grotere kans van slagen, omdat de bedra-
we echt niet aardig tegen elkaar. Maar Frans De overwinning komt op een goed moment. gen een stuk lager liggen. Een campagne met
spreekt het meteen uit en daarna is het ook Slechts één Nederlander doet mee aan de hele twee Class 40’s en dan Nederlandse jongeren
klaar. Er blijft echt niets in de lucht han- Ocean Race en we moeten het dit keer doen de kans geven om te laten zien wat ze kunnen,
gen. Dat is een mooie kwaliteit met de Ocean Race Sprint Cup als we meer ge- dat zie ik wel zitten!”
en dat vind ik bijzonder. We talenteerde Nederlandse zeilers in actie willen
stappen straks samen als zien. Verder is het aardig stil in het internatio-
beste maten, bijna als nale offshore-circuit wat Nederlanders betreft.
broers, van boord. We “We laten met deze overwinning nog eens zien
dat we een goede zeilnatie zijn,” zegt Frans.
“Maar het is niet gemakkelijk om aan zo’n pro-
ject te beginnen en dan heb ik het niet over de
mentale uitdaging. Je moet een jaar weg kun-
nen, weg van je huis, je baan, je kinderen. Dat
heb ik in het begin aardig onderschat. Ik wist
eigenlijk niet hoeveel ik ook anderen met het
project belastte. En, ik had natuurlijk het geluk
dat Ysbrand mee kon.”
“Ik hoop dat we aan Nederland hebben laten
zien dat er mogelijkheden zat zijn om internati-
onaal dualhanded te varen. Wat we nu hebben
aangetoond moet in de Nederlandse zeilsport
doorsijpelen,” vertelt Ysbrand hoopvol. “Er zijn
zat goede Nederlanders, maar weinigen die
écht de kans krijgen. We hebben genoeg be-
kende Nederlandse zeilers, maar die kun je ook
niet zomaar bij elkaar zetten. Dan wil iedereen
z’n plasje erover doen en dan wordt het lastig.
We moeten dat loslaten.”
Frans Budel Ysbrand Endt
58 LENTESPECIAL 2023 LENTESPECIAL 2023 59