Page 15 - Voorjaarsmagazine 2024 Zeilwereld
P. 15

Joris van Lier                                                     Gerd-Jan Poortman



























   Driftkikker                                                                                                Yamahoela




         met mijn vader en nu zeilen zij met hun vader.   •  1/4 ton kampioenschap, 15-16 juni
         Erg bijzonder en in 2024 zijn we er uiteraard   te Muiden
         weer bij. Veel te leuk en gezellig met steeds   •  Deltaweekend, Zierikzee, 28-30 juni
         meer 1/4 tonners in de baan!”                 te Zierikzee
                                                     •  Pampus Regatta, 7-8 september
         DQTC 2024                                     te Muiderzand
         Het dubbelscoren, waarbij de 1/4 tonners
         met ORC-certificaat punten scoren voor de   Nieuw in 2024 is dat voor de jaarprijs in prin-
         Verbondsbezem en de 1/4 ton-SW leidend is   cipe alle officiële wedstrijden meetellen waar
         voor de DQTC, is in 2023 prima bevallen. In   drie of meer 1/4 tonners aan de start verschij-
         2024 wordt dit systeem dan ook gehandhaafd.   nen. Dit omdat we wederom het Noordzee
         Onderstaande evenementen van de wedstrijd-  Club Scoring systeem gebruiken. Maar varen
         kalender tellen sowieso mee voor de DQTC.   bijvoorbeeld vier 1/4 tonners de HT-Race, dan
         Grote kans dat je daar dus een veldje 1/4 ton   komen die ook in de einduitslag van de jaar-
         Young Timers gaat tegenkomen.               prijs!

         Agenda                                      Kijk voor meer info over de 1/4 tonners eens
         •  Y Torenrace, 4-5 mei te Durgerdam        op www.kwarttonzeilers.nl of neem contact op
         •  Almere Haven Race Weekend, 11-12 mei     met het bestuur van de Nederlandse 1/4 Ton
           te Almere Haven                           Vereniging via kwarttonzeilers@gmail.com





         datie binnen, de veiligheidsuitrusting (volgens voorschriften) en   besefte toen dat deze ontwikkeling niet geschikt was voor zee-
         het gelimiteerde aantal zeilen aan boord. De IOR-regel moedig-  waardige jachten en de midzwaardjachten kregen een zware
         de in eerste instantie korte, brede boten aan met een beperkte   penalty. De latere ontwerpen werden gematigder, omdat meer
         stabiliteit. De gebruikelijke smalle waterlijn maakte de bootjes   wedstrijden rond boeien werden verzeild dan langere offsho-
         wiebelig en het bemanningsgewicht in de rail was dan ook erg   res. Ook moesten de rompen strokend worden ontworpen.
         belangrijk als het begon te waaien. Lage stabiliteit werd (tot op   Boten gingen om twee redenen maar kort mee. Ten eerste wer-
         zekere hoogte) binnen de IOR-regels aangemoedigd. Door deze   den de ontwerpen ieder jaar beter en dus sneller, en ten tweede
         regels wonnen rond 1977 boten met interne ballast en vaak een   veranderden de regels telkens en vonden ontwerpers ‘mazen
         ongeballast midzwaard. Bij het 1/4 Ton WK van 1978 in Japan   in het net’. Oude 1/4 tonners kregen ook een leeftijdscorrectie
         waaide het de hele week gigantisch. Er zonk zelfs een 1/4 ton-  zodat ze langer competitief konden blijven. Zo won een door
         ner tijdens een storm. De bemanning wist net op tijd het red-  Alain Jezequel ontworpen 1/4 tonner het WK van 1994, terwijl
         dingsvlot op te blazen en werd na 17 uur door een passerend   die boot in 1979 al zevende werd. De boot kreeg in de loop der
         vrachtschip opgevist. De organisatie die de regels controleerde,   jaren wel een modernere tuigage.



                                                                              VOORJAARSMAGAZINE 2024            15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20