Page 15 - Voorjaarsmagazine 2024 Zeilwereld
P. 15
Joris van Lier Gerd-Jan Poortman
Driftkikker Yamahoela
met mijn vader en nu zeilen zij met hun vader. • 1/4 ton kampioenschap, 15-16 juni
Erg bijzonder en in 2024 zijn we er uiteraard te Muiden
weer bij. Veel te leuk en gezellig met steeds • Deltaweekend, Zierikzee, 28-30 juni
meer 1/4 tonners in de baan!” te Zierikzee
• Pampus Regatta, 7-8 september
DQTC 2024 te Muiderzand
Het dubbelscoren, waarbij de 1/4 tonners
met ORC-certificaat punten scoren voor de Nieuw in 2024 is dat voor de jaarprijs in prin-
Verbondsbezem en de 1/4 ton-SW leidend is cipe alle officiële wedstrijden meetellen waar
voor de DQTC, is in 2023 prima bevallen. In drie of meer 1/4 tonners aan de start verschij-
2024 wordt dit systeem dan ook gehandhaafd. nen. Dit omdat we wederom het Noordzee
Onderstaande evenementen van de wedstrijd- Club Scoring systeem gebruiken. Maar varen
kalender tellen sowieso mee voor de DQTC. bijvoorbeeld vier 1/4 tonners de HT-Race, dan
Grote kans dat je daar dus een veldje 1/4 ton komen die ook in de einduitslag van de jaar-
Young Timers gaat tegenkomen. prijs!
Agenda Kijk voor meer info over de 1/4 tonners eens
• Y Torenrace, 4-5 mei te Durgerdam op www.kwarttonzeilers.nl of neem contact op
• Almere Haven Race Weekend, 11-12 mei met het bestuur van de Nederlandse 1/4 Ton
te Almere Haven Vereniging via kwarttonzeilers@gmail.com
datie binnen, de veiligheidsuitrusting (volgens voorschriften) en besefte toen dat deze ontwikkeling niet geschikt was voor zee-
het gelimiteerde aantal zeilen aan boord. De IOR-regel moedig- waardige jachten en de midzwaardjachten kregen een zware
de in eerste instantie korte, brede boten aan met een beperkte penalty. De latere ontwerpen werden gematigder, omdat meer
stabiliteit. De gebruikelijke smalle waterlijn maakte de bootjes wedstrijden rond boeien werden verzeild dan langere offsho-
wiebelig en het bemanningsgewicht in de rail was dan ook erg res. Ook moesten de rompen strokend worden ontworpen.
belangrijk als het begon te waaien. Lage stabiliteit werd (tot op Boten gingen om twee redenen maar kort mee. Ten eerste wer-
zekere hoogte) binnen de IOR-regels aangemoedigd. Door deze den de ontwerpen ieder jaar beter en dus sneller, en ten tweede
regels wonnen rond 1977 boten met interne ballast en vaak een veranderden de regels telkens en vonden ontwerpers ‘mazen
ongeballast midzwaard. Bij het 1/4 Ton WK van 1978 in Japan in het net’. Oude 1/4 tonners kregen ook een leeftijdscorrectie
waaide het de hele week gigantisch. Er zonk zelfs een 1/4 ton- zodat ze langer competitief konden blijven. Zo won een door
ner tijdens een storm. De bemanning wist net op tijd het red- Alain Jezequel ontworpen 1/4 tonner het WK van 1994, terwijl
dingsvlot op te blazen en werd na 17 uur door een passerend die boot in 1979 al zevende werd. De boot kreeg in de loop der
vrachtschip opgevist. De organisatie die de regels controleerde, jaren wel een modernere tuigage.
VOORJAARSMAGAZINE 2024 15