Page 14 - Voorjaarsmagazine 2024 Zeilwereld
P. 14
Max van der Tuin Joris van Lier
Foolproof
tatietochten. Daarbij wordt meestal het SW-
handi capsysteem gebruikt. Het was dan ook
niet meer dan logisch dat eind 2022 besloten
werd om de ‘eigen’ DQTC in 2023 onder SW
te verzeilen. Samen met ‘Mister SW’ Hans Co-
Het Kwartton zomerevenement van 2023 lenbrander werden alle 1/4 ton-SW’s onder de
loep genomen. De keuze voor het laagdrem-
pelige SW pakte goed uit, want in 2023 zeilden
DQTC maar liefst 24 1/4 tonners één of meerdere
De afgelopen jaren is de DQTC uitgegroeid tot evenementen de DQTC!
een nationale competitie om zo meer eigena- Bij het 1/4 Ton Zomerevenement in juni, een
ren de kans te geven om, verspreid over het combinatie van een kampioenschap en een bij-
land, één of meerdere evenementen te zeilen. eenkomst, kwamen maar liefst 25 1/4 tonners
De afgelopen elf edities werden gewonnen naar Muiden. Bart Snel won het 1/4 ton-kam-
door een Westerly GK24, een Waarschip 1/4 pioenschap in Muiden en won de DQTC al vier
ton, een Zeeton 24, een Robber 3E en een keer met zijn Robber 3E Second Wave. Bart
Sprinta DS en dat leverde niet alleen mooie Snel: “We kochten de boot in 1996 en hebben
foto’s op, maar geeft ook goed aan dat de ver- haar lekker aan de praat. De wedstrijden van
schillende boten aan elkaar gewaagd zijn. WSV Almere-Haven en die van de DQTC vaar ik
Verspreid over het land nemen veel 1/4 met mijn zoons Timo en Marijn. Superleuk om
tonners deel aan clubwedstrijden en pres- dat met hen te kunnen doen. Vroeger zeilde ik
De IOR en de Tonracers sneller de boot zou moeten kunnen varen, en de eerste boot die
binnenkwam won. De 1/4 tonners hadden van 1967 t/m 1970
een RORC-Rating van maximaal 16 feet, van 1971 t/m 1978
De International Offshore Rule (IOR) was een handicapformule een IOR-Rating tussen 17 – 18 feet en van 1979 t/m 1996 een
voor het wedstrijdzeilen met kajuitzeilboten. De IOR is ontstaan IOR-Rating tussen 17,5 – 18,5 feet.
uit de regels van de Cruising Club of America (CCA) en die van Bijna alle metingen waren zogenaamde puntmetingen. Het
de Royal Ocean Racing Club (RORC). De IOR concentreerde zich betekende dat de romp op bepaalde punten werd gemeten. Dit
op de rompvorm en dan meer specifiek op de lengte, breedte, zorgde voor soms vreemde rompvormen met hobbels en bob-
vrijboordhoogte en vorm, tuigage en stabiliteit. Daarnaast wer- bels. De stabiliteit werd bij de meting gemeten zonder beman-
den binnen de IOR-regels penalty’s gegeven voor kenmerken ning en apparatuur aan boord. In de haven lagen de bootjes,
die mogelijk gevaarlijk of niet eerlijk waren. De uitkomst van wanneer leeg, dan ook voorover, wat tijdens het zeilen werd
de IOR-meting was een uitkomst in feet. De uitkomst had dus gecompenseerd door de bemanning. Andere meetonderdelen
niets met het gewicht te maken. Hoe hoger de handicap, hoe waren het formaat van de schroef, de ‘hoeveelheid’ accommo-
14 VOORJAARSMAGAZINE 2024