Page 14 - Voorjaarsmagazine 2024 Zeilwereld
P. 14

Max van der Tuin                                    Joris van Lier



























                                                                      Foolproof




                                                                      tatietochten. Daarbij wordt meestal het SW-
                                                                      handi capsysteem gebruikt. Het was dan ook
                                                                      niet meer dan logisch dat eind 2022 besloten
                                                                      werd om de ‘eigen’ DQTC in 2023 onder SW
                                                                      te verzeilen. Samen met ‘Mister SW’ Hans Co-
   Het Kwartton zomerevenement van 2023                               lenbrander werden alle 1/4 ton-SW’s onder de
                                                                      loep genomen. De keuze voor het laagdrem-
                                                                      pelige SW pakte goed uit, want in 2023 zeilden
                           DQTC                                       maar liefst 24 1/4 tonners één of meerdere
                           De afgelopen jaren is de DQTC uitgegroeid tot   evenementen de DQTC!
                           een nationale competitie om zo meer eigena-  Bij het 1/4 Ton Zomerevenement in juni, een
                           ren de kans te geven om, verspreid over het   combinatie van een kampioenschap en een bij-
                           land, één of meerdere evenementen te zeilen.   eenkomst, kwamen maar liefst 25 1/4 tonners
                           De afgelopen elf edities werden gewonnen   naar Muiden. Bart Snel won het 1/4 ton-kam-
                           door een Westerly GK24, een Waarschip 1/4   pioenschap in Muiden en won de DQTC al vier
                           ton, een Zeeton 24, een Robber 3E en een   keer met zijn Robber 3E Second Wave. Bart
                           Sprinta DS en dat leverde niet alleen mooie   Snel: “We kochten de boot in 1996 en hebben
                           foto’s op, maar geeft ook goed aan dat de ver-  haar lekker aan de praat. De wedstrijden van
                           schillende boten aan elkaar gewaagd zijn.   WSV Almere-Haven en die van de DQTC vaar ik
                           Verspreid over het land nemen veel 1/4     met mijn zoons Timo en Marijn. Superleuk om
                           tonners deel aan clubwedstrijden en pres-  dat met hen te kunnen doen. Vroeger zeilde ik




         De IOR en de Tonracers                               sneller de boot zou moeten kunnen varen, en de eerste boot die
                                                              binnenkwam won. De 1/4 tonners hadden van 1967 t/m 1970
                                                              een RORC-Rating van maximaal 16 feet, van 1971 t/m 1978
         De International Offshore Rule (IOR) was een handicapformule   een IOR-Rating tussen 17 – 18 feet en van 1979 t/m 1996 een
         voor het wedstrijdzeilen met kajuitzeilboten. De IOR is ontstaan   IOR-Rating tussen 17,5 – 18,5 feet.
         uit de regels van de Cruising Club of America (CCA) en die van   Bijna alle metingen waren zogenaamde puntmetingen. Het
         de Royal Ocean Racing Club (RORC). De IOR concentreerde zich   betekende dat de romp op bepaalde punten werd gemeten. Dit
         op de rompvorm en dan meer specifiek op de lengte, breedte,   zorgde voor soms vreemde rompvormen met hobbels en bob-
         vrijboordhoogte en vorm, tuigage en stabiliteit. Daarnaast wer-  bels. De stabiliteit werd bij de meting gemeten zonder beman-
         den binnen de IOR-regels penalty’s gegeven voor kenmerken   ning en apparatuur aan boord. In de haven lagen de bootjes,
         die mogelijk gevaarlijk of niet eerlijk waren. De uitkomst van   wanneer leeg, dan ook voorover, wat tijdens het zeilen werd
         de IOR-meting was een uitkomst in feet. De uitkomst had dus   gecompenseerd door de bemanning. Andere meetonderdelen
         niets met het gewicht te maken. Hoe hoger de handicap, hoe   waren het formaat van de schroef, de ‘hoeveelheid’ accommo-



     14            VOORJAARSMAGAZINE 2024
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19