Page 39 - Nazomermagazine 2024 Zeilwereld
P. 39
Boten Boeken
OX-Eye MF6.50 Aanstekelijk reisverhaal naar Oep Schilling
Groenland, alsof je erbij bent! De zon
stuitert op
de horizon
Ox-Eye Duurzaam boten bouwen is een speciale tak van sport. Van Friesland
Gelukkig wordt ook dat steeds gebruikelijker, normaler
naar Groenland
en weer terug
en betaalbaarder. De nieuwe eenheidsklasse van Jean-
neau, de Sunfast 30OD is zelfs volledig recyclebaar. Het Heb je weer eens zin in een lekker boord en varen richting de oostkust
reisverhaal verpakt in een aanste-
van Groenland. Een maand later, 23
Franse ontwerpbureau Ox-Eye is gespecialiseerd in na- kelijk geschreven boek? Dan is ‘De september, meren ze dan weer aan
tuurvriendelijke botenbouw en ontwierp een nieuwe Mini zon stuitert op de horizon’ een goede in Makkum.
6.50. Ze klopten hiervoor aan bij het Duitse Greenboats keus. In dit boek beschrijft Oep Schil- Tijdens het varen begint Oep met het
(bekend van onder andere de Flax27) voor het bouwen ling hoe hij samen met zes vrienden schrijven van korte verslagen van de [A]
van de romp, volledig uit vlasvezels en een biobased van Friesland naar Groenland zeilt reis voor de thuisblijvers. Die korte
hars. Volgens de ontwerpers is de boot geoptimaliseerd en terug. Dit doen ze aan boord van verhalen vormden vanzelf een com- De zon stuitert op de horizon –
voor de gebruikelijke omstandigheden in het mini-circuit, Oester, een Stadtship 56 van eige- pleet reisverslag en Oep besloot dit Van Friesland naar Groenland
wat vooral bestaat uit knallen op uit ruime wind. Net als naar en KMY-werfbaas Eeuwe Kooi. uit te geven in boekvorm, met illus- en weer terug – Oep Schilling
andere moderne mini’s krijgt de MF6.50 een scow bow. De reis van de heren begon op 30 traties van Michiel Blumenthal. De – Oeppress Amsterdam 2024
mei 2022 in Makkum. Ze stappen verhalen zijn erg vermakelijk, tijdens - 9789090383705 - €15,-
Meer informatie: Ox-eye.com aan boord en zetten koers naar het lezen voelt het alsof je zelf aan
IJsland. Hier doen ze al met al een boord van Oester zit en de avonturen
kleine maand over waarop ze alle van de mannen ook meemaakt. Van
soorten wind met zich mee (en te- de lange nachten die maar niet don- natuurpracht eruit ziet en hoe koud
Moody 48DS gen) hebben. De heren vliegen terug ker worden, de zon stuitert op de ho- het kan zijn rondom de ijsschotsen in
rizon, tot het lawaai van de ijsschot-
Groenland. Een aanstekelijk geschre-
naar Nederland, Oester blijft over-
winteren in IJsland. Op 23 augustus sen. Oep beschrijft alles zo precies ven reisverslag en geslaagd debuut
2023 stapt de bemanning weer aan dat je je echt kunt inbeelden hoe die van Oep Schilling.
Wat je misschien niet wist van Hanse Yachts, is dat het
naast Hanse en Dehler, sinds 2007 ook nog eigenaar is
van het voorheen Engelse Moody. De Moody’s waren al-
tijd al volbuikige ruime schepen en onder de Hanse-vlag Net als toen: Palingaak op zee
zijn ze daar nog een stapje verder mee gegaan. Moder-
ne Moody’s (de 41DS en de 54DS) hebben een enorme
decksalon en een gigantische hoeveelheid binnenruimte. Zo’n 85 jaar geleden werd boek komt deze historie terug, de reconstructie van de
Het ontwerp van de nieuwe 48DS past daar mooi tusse-
Foto’s: Moody Yachts nin. Je kunt de nieuwe ontwerpen zien als een monohull Achterin de spiegel kun je je 2,70 meter lange de laatste handelsreis op aak, de voorbereiding op de zeilreizen en natuurlijk de
met multihull-achtige ruimte en comfort. Een catamaran
een Palingaak naar Londen tochten zelf. Naast tekst en uitleg bevat het boek ook
gemaakt. Sinds 2009 ligt
met één romp dus, waarbij ook het leven buiten naar
dinghy kwijt en deze te water laten is appel-
veel foto’s waardoor je een goed beeld krijgt van het le-
tje-eitje met in de ingebouwde dinghy-kraan. Of
er een reconstructie van
ven aan boord van een Palingaak.
binnen wordt getrokken en andersom. Doorgaans heb je
je dit nou een mooie boot vindt is een kwestie
bij het kiezen van een interieurlayout de keuze uit twee
de originele Palingaak,
of drie opties. Bij
Schippers en bemanning
Moody doen ze van smaak, maar lekker anders zijn ze zeker. Korneliske Ykes, in Heeg. Na het lezen van het boek ben je zelf misschien ook wel
En als je van comfort houdt, moet je ze zeker
enthousiast geworden over een reis met de palingaak,
niet moeilijk en eens gaan bekijken. van dit schip vroegen zich af hoe hun voorouders zo’n hoe tof dat je dit zelf mee kunt maken. Palingaak Kor-
kun je kiezen uit handelsreis vroeger beleefden. Na 10 jaar varen op het neliske Ykes II ligt afgemeerd in Heeg, hier ben je altijd
maar liefst ne- • Lengte over alles: 15.42 m Heegermeer waren de aak en de bemanning klaar voor welkom om eens aan boord te stappen!
gen (!) mogelijke • Lengte waterlijn: 13,83 m een oversteek naar Londen en in 2022 maakte Kornelis-
indelingen. Zelfs • Breedte: 4,85 m ke Ykes II nog een lange zeiltocht van zes weken op de
drie aparte dou- • Diepgang: 2,15 m of 1,80 m Oostzee. Beide tochten zijn beschreven in het boek ‘Met Met de palingaak Korneliske Ykes II op
ches behoren tot • Doorvaarthoogte: 24,09 m de Palingkaak Korneliske Ykes II op zee - Handelsreizen zee, handelsreizen in het kielzog van onze
de mogelijkheid. • Zeiloppervlak (grootzeil + genua): 249,60 m 2 in het kielzog van onze voorouders’. voorouders – Klaas Smit – Smit Publicaties
Een beetje achtergrondinformatie, tot de Tweede We- 2024 – 9789082423297 - €25,-. Te bestellen
Meer informatie: Moody-yachts.com reldoorlog vervoerden Palingaken levende paling van op palingaak.nl of verkrijgbaar aan boord van
Friesland naar Londen. Toen de vraag toenam haalden de aak. De inkomsten uit boekverkopen komen
de reders ook paling uit Zweden en Denemarken. In het geheel ten goede aan de palingaak.
38 NAZOMERMAGAZINE 2024 NAZOMERMAGAZINE 2024 39