Page 36 - Nazomermagazine 2024 Zeilwereld
P. 36
Boten Boten
X-Yachts XR 41 J/boats J/40
De komende jaren zal de XP-lijn ver- Nieuwe J’s waren de laatste jaren vaak wedstrijdmachi-
vangen worden door de Racing-lijn, Foto’s: X-Yachts nes met basale voorzieningen voor overnachtingen en Foto’s: J/boats
de XR. De eerste XR, de XR41 is comfort. Met de recent aangekondigde offshore crui-
al aangekondigd en in 2025 te be- ser-racer, de J/40, is dat wel anders. Deze 40-voeter volgt
wonderen. Uit de renders valt op te stofvezels. Het doel van de XR41 de succesformule van de J120 en J122, maar met de ruime garage/bakskist voor de nodige spullen. De an-
maken dat dit een heel andere boot is volgens X-Yachts ‘een wedstrijd- huidige ontwerpfilosofie van J. De J/40 is een boot met dere optie heeft één toilet voorin en twee tweepersoons
is dan een X zoals we die van de winnend model te maken die het een relatief handzaam formaat, voorzien van genoeg hutten achterin. De boegspriet is geïntegreerd in het
afgelopen jaren kennen. Dit is een pure racer, waarbij er racing erfgoed van X-Yachts weer eer aan moet doen’. comfort voor een langer verblijf aan boord en uitste- ontwerp. Heb je na de HISWA nog geen genoeg van het
wel wat comfort te vinden is onderdeks, maar je geen Klaar voor de wereldkampioenschappen ORC. Maar ook kende zeilprestaties, zowel op aandewindse als ruime bezoeken van boten, dan kun je in de auto stappen naar
poespas en een hoop luxe moet verwachten. Door de voor een shorthanded bemanning zou de boot geschikt koersen. La Grand Pavois in La Rochelle (1-6 oktober). Deze alles-
lijnen van de boeg, doet de XR41 zelfs een beetje aan moeten zijn, evenals de toerder die wel van snelle boten Er zijn twee interieuropties mogelijk. De ene heeft twee kunner is te koop vanaf €382.000, inclusief de btw.
de ClubSwan 36 denken, wat ook niet bepaald een lang- houdt. De standaardprijs is niet mis, maar lijkt tegelijker- toiletten, één ruime tweepersoons hut achterin en een
zaam beestje is. De achterkant is breed en open. De kim- tijd ook weer bijzonder schappelijk voor een racer van • Lengte over alles (met boegspriet): 12,47 m
men achter zijn niet scherp, maar krullen voor de spiegel deze maat mét carbon mast. Heb je nog €477.950 bran- • Lengte waterlijn: 11,26 m
flink omhoog. Op de waterlijn is de boot achterin nog vrij den in je zak? En ja, dat is inclusief de btw. • Breedte: 3,86 m
smal en dat is weer gunstig voor de rating. • Diepgang: 2,20 m
Het blijft zeer zeker een X en dat betekent ook bij de • Lengte over alles (met boegspriet): 14,58 m • Waterverplaatsing: 7665 kg
XR41 dat er gebruik wordt gemaakt van een stalen kiel- • Lengte waterlijn: 11,71 m • Zeiloppervlak (grootzeil + 106% genua): 118,4 m 2
matrix die onderin de romp wordt geplaatst voor kiel • Breedte: 4,18 m
en mast in een subframe van glasvezel en carbon. Dat • Diepgang: 2,40 m Meer informatie: Jboats.com/j40, Nederlandse
frame is weer verlijmd en gelamineerd aan de romp en • Waterverplaatsing (bij benadering): 7150 kg dealer: Messink Yachting, Loosdrecht.
de diverse schotten aan boord. Verder zal de XR41 mid- • Zeiloppervlak (grootzeil + 106% genua): 118,4 m 2
dels vacuüminjectie uit epoxy worden gebouwd, waarbij
de romp op meerdere plekken versterkt wordt met kool- Meer informatie: X-yachts.com, Nederlandse Contest 63CS
dealer: X-Yachts Holland in Almere
Breehorn 55 Het Nederlandse Contest uit Medemblik heeft weer een Contest Yachts
nieuwe veelvoeter toegevoegd aan het gamma. Deze
Breehorn teit te bieden. De boot is • Lengte over alles: 16,67 m 63CS is niet de grootste, maar zeker groots. Volgens
Contest zelf is deze boot prima met een kleine beman-
zo namelijk uit te voeren
• Breedte: 4,78 m
van 50 tot 60 voet. De • Lengte waterlijn: 14,20 m ning te zeilen, bijvoorbeeld met familie of vrienden. Al-
lebei kan natuurlijk ook, want ruimte zat aan boord. Met
kuip en opbouw blijven • Diepgang: 2,20 m meer mensen is de keuze tussen drie of vier dubbele
dan hetzelfde. Net als • Waterverplaatsing: 22.000 kg ‘suites’ wellicht snel gemaakt, maar zeil je doorgaans
alle grotere Breehorns • Zeiloppervlak (grootzeil + genua): met slechts een paar man, dan is de driesuiter wellicht je Wat overblijft is een strak, oogstrelend flushdek voor de
heeft ook deze 55-voe- 138 m 2 beste keus. Daar houden de keuzes niet op, bij Contest mast. Ruimte genoeg voor nog meer zitzakken.
ter een vaste buiskap kun je namelijk semi-custom je boot behoorlijk naar ei-
-in Breehorntermen een Meer over Breehorn lees je in het gen wens samenstellen. Zo heb je bijvoorbeeld de keuze • Lengte over alles: 19,29 m (20,54 m inclusief boegs-
Ook bij Breehorn mag het weer een ‘pilothouse’- waardoor je ook onder artikel ‘Noordzeeschip voor de we- uit een aluminium of koolstof tuig, een rolgrootzeil (en priet)
onsje meer zijn. Dat onsje is ten barre omstandigheden comfortabel reldzeeën: De Breehorn’. dan moet je ook nog kiezen of je hem in de mast of giek • Lengte waterlijn: 17,85 m
opzichte van het voorheen grootste kunt blijven zeilen. De kiel is vast, wilt rollen), een normale fok of keerfok. Het grote ach- • Breedte: 5,50 m
model (de Breehorn 48) zeven voet maar wil je ook ondiepere gebieden terdek geeft ruimte voor, zoals Contest het zelf noemt • Diepgang (standaard kiel): 2,90 m
meer. De Breehorn 55 is net als de bezeilen, dan kun je kiezen voor een ‘beanbag lazing’. Lui in je zitzak liggen dus. Klinkt aan- • Doorvaarthoogte: 29 m
41 en de 48 ontworpen door Simonis versie met liftkiel. Twee Breehorns trekkelijk. Qua terminologie weet Contest het sowieso te • Zeiloppervlak (grootzeil + 106% genua): 212 m 2
Voogd. De romp is van aluminium, zijn dit jaar te zien op de HISWA te verkopen, want het zwemplatform noemen ze een ‘beach
het dek van polyester. Hiervoor is ge- Water in Lelystad, de 41 en deze Meer informatie: Breehorn.nl/ deck’. Gezien het formaat is dat ook wel passend. Alles
kozen om het ontwerp enige flexibili- nieuwe 55 beleeft er zijn primeur. breehorn-55 is knap weggewerkt onderdeks. Van furlers tot lijnen. Meer informatie: Contestyachts.com
36 NAZOMERMAGAZINE 2024 NAZOMERMAGAZINE 2024 37