Page 31 - Winterspecial december januari 2023 Zeilwereld
P. 31
maakte omdat ik nog niet betaald had, was van regeld toepas. Die oefening maakt het voor mij
mijn planning weinig meer over. Ik had me van- makkelijk om op zee snel in slaap te komen,
morgen toch een wegtrekker toen de haven- maar ik kan het verder ook iedereen aanbeve-
meester stond te mopperen op de steiger! Ik len. Het is heerlijk!”
was super duizelig, begon bijna over te geven,
te trillen en trok helemaal bleek weg. Allemaal Madelon raadt wel aan om dit slapen te oefe-
compleet normale klachten voor mij, maar hij nen voordat je het wilt toepassen op een lange-
dacht waarschijnlijk dat ik zeer besmettelijk re trip. “Het heeft wat tijd nodig voordat je echt
ziek was, want deed spontaan een paar stap- kan ontspannen. In het begin sta je binnen tien
pen achteruit. Gelukkig voel ik me na nog 5 uur minuten weer buiten. Ga echt binnen liggen,
slaap alweer wat beter.” met je ogen dicht. Buiten krijg je het snel koud
Na ruim 7 dagen varen finisht Madelon regle- en met ogen open schoont je brein niet op.
mentair op vrijdag 24 juni in de middag . Ze Verder wordt geadviseerd om met de voeten
werd met haar Winner tweede, waarmee ze naar voren te gaan liggen, voor het geval dat je
toch een aantal veteranen zeer ruim achter alsnog ergens tegenop botst.
zich liet. Daar wordt in Denemarken nog steeds Ik zet twee kookwekkers op 20 minuten. Als
over gesproken! die afgaan kijk ik eerst buiten, en daarna op
de plotter. De lengte van de koerslijnen van
Madelon haar geheim mijzelf en de AIS targets heb ik op 20 minuten
“Als ik het heel kort moet zeggen, dan is mijn ingesteld. Zo zie ik in één oogopslag of ik de
geheim: slapen zodra het kan. Zoals ik al zei, komende 20 minuten vrij vaar. Als het nodig
heb ik meer slaap nodig dan anderen, maar is trim ik de zeilen, en vul ik mijn logboek in.
ook de winnaar van vorig jaar bleek dit motto Je moet wel opletten dat je echt even wakker
te hebben. Zodra ik niets hoef te doen tijdens bent, want anders rijgen die 20 minuten zich
de wedstrijd, pak ik een dutje. In principe nooit aaneen en wordt het een beetje halfslaap
langer dan 20 minuten, soms korter als ik waarin je alles controleert. Dan is het tijd jezelf
hoor of voel dat de boot mij weer nodig heeft. streng toe te spreken en even met je neus in
Die 20 minuten heeft zijn oorsprong in de tijd de wind te gaan zitten. Met toerzeilen doe ik
waarin we aan boord nog niet over digitale dit van 20.00 uur ’s avonds tot 12.00 uur over-
apparatuur konden beschikken. Je keek op zee dag. Dan voelt het als een goede nacht slaap.
om je heen en als je aan de horizon een groot Tijdens wedstrijden pak ik mijn slaap zodra het
schip zag, dan wist je dat de koersen elkaar op kan. Ik vraag me voortdurend af: Wanneer kan
zijn vroegst na 20 minuten zouden kunnen krui- ik weer slapen?”
sen. Met de drukte tegenwoordig is de AIS een
betere raadgever wat dat betreft. Veiligheid
Maar het blijft handig om niet langer dan 20 Voldoende slaap is van levensbelang, evenals
minuten te slapen. Doe je dat wel, dan word je andere veiligheidsvoorzieningen aan boord.
geradbraakt wakker. Minder is ook niet ideaal. “Bliss voldoet bijna aan de hoogste eisen die
Artsen zijn er inmiddels namelijk achter dat die internationale wedstrijdorganisaties stellen
20 minuten net goed zijn om de vermoeidheid aan zeilboten. Naast AIS, met alarm voor als
veroorzakende adenosine in je brein af te bre- een ander schip te dicht in de buurt komt, heb
ken, zelfs als je niet in slaap valt. Na 20 minu- ik een actieve radarreflector. Dat is een paaltje
ten voel je je alerter en kan je meetbaar beter achterop de preekstoel dat actief een signaal
nadenken. Ook voor een powernap thuis is dit terugstuurt wanneer een radar mij oppikt. Op
ideaal. Iets wat ik vanwege mijn handicap ge- een radar ben je daarmee veel beter zichtbaar
WINTERSPECIAL 2023 31