Page 29 - Winterspecial december januari 2023 Zeilwereld
P. 29

ondertussen toe en bij 22 knopen moest de
         spi er echt af. Ik had net een nogal pittige gijp
         gehad, dus vond het ook wel even best. Op
         een uitgeboomde fok ging het verder. De 30-34                                Weining wind in de Sund
         knopen wind die het GFS-model voorspelde
         heb ik nooit gezien, maar bij 24-27 knopen plat
         voor de wind door de vernauwing tussen Hals
         en Læsø surfen was wat mij betreft spannend
         genoeg. Ik zat steeds de stuurautomaat in de
         gaten te houden, die balanceerde tussen klap-
         gijp en broach. De klapgijp voorkomen deed hij
         aardig, de broach wat minder. Uiteindelijk heb
         ik drie uur zelf geconcentreerd zitten sturen. Je                                  Ankeren bij Ven
         kan de surf langer vasthouden op die manier,
         dus het was ook goed voor de snelheid. Max
         11,6 knopen geklokt. Na Læsø kon ik gelukkig
         wat opsturen, kon de boom eruit, een rif erin en
         de stuurautomaat erop.”
         Na Skagen volgt een lang rak naar Gilleleje
         voor de eerste 8 uur rust. In de ochtend gaat
         de strijd weer verder: “De eerste 12 mijl, tot aan
         Helsingør, liepen gesmeerd. Eenmaal echt in
         het nauwe deel van de Sund viel de wind vaak                                           Vlak water
         bijna weg. Het werd een 10 uur durend spel
         met wind en stroming. Ik heb twee keer gean-
         kerd, vijf keer de A0 erop gezet en er weer af
         gehaald, één keer de spi erop en eraf, en even
         zovele keren de nieuwe lichtweerfok gehesen
         en gestreken. Uiteindelijk, om 20.30 uur, kwam
         er zomaar uit het niets een briesje van 7 kno-
         pen uit het westen dat mij de Sund uit hielp.
         Inmiddels was ik Kopenhagen voorbij en had ik
         er vertrouwen in dat de wind nog wel even zou                                           Genieten
         blijven.”
         Later in de race beginnen onverwachte ge-
         beurtenissen hun tol te eisen: “Ik ben weer
         onderweg na een uitdagende nacht. Mijn her-
         senletsel begint nu wel even mee te spelen.
         Als ik kan plannen wanneer ik rustig aan doe
         en wanneer ik gewoon 100% ga, dan gaat het                                        Daar wordt in
         goed. Maar met een tegenvaller van een om-
         weg van 6 mijl vanwege een werkgebied vlak                                  Denemarken nog
         voor de haven, terwijl de wind bijna op was
         (dus 3 uur langer varen) en een havenmeester                       steeds over gesproken!
         die me na twee uur slapen chagrijnig wakker







                                                                                    WINTERSPECIAL 2023          29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34