Page 12 - Online magazine. Winterspecial Zeilwereld 2023-2024
P. 12
6. Ultrasone anti-fouling
Wij varen het hele jaar door, dus onze boot
blijft altijd in het water. Maar daardoor groeien
er algen, zeewier en schelpen op onze boot
onder de waterlijn. Vooral in zout water. Deze
ophoping vertraagt het varen, verstoort de wa-
terstroming en tast het materiaal van het on-
derwaterschip aan. Om de boot onder water te
beschermen heb je antifouling nodig. De meest
5. E-bike en e-step gebruikte ‘zelfslijpende’ aangroeiwerende verf
laat tijdens het varen langzaam los en bevat
Over transport gesproken: we doen onze we- koperhoudende biociden en zink. Ook als de
reldreis op zeilen en zonne- en windenergie. boot stilligt komt er koper in het water terecht.
Onze boot is onze auto om over het water te Ons schip is gebouwd in juni 2019, wat be-
reizen. Maar soms wil je over land reizen, want tekent dat er normaal gesproken ieder jaar
ook op het land is er veel moois te ontdekken nieuwe antifouling nodig is. Zeker als de boot
(denk aan bossen, dorpjes, etc). Wij gebruiken een deel van het seizoen niet uit het water
onze elektrische fiets en elektrische step om gaat want door in de winter stil in het water te
over land te reizen. Wij kunnen hiermee 60 liggen, wordt de groei van algen, zeewier en
kilometer per dag reizen. Het is duurzamer om schelpen op de boot onder de waterlijn nog
geen bussen te hoeven gebruiken of een auto gemakkelijker. Omdat wij blijven varen werd
te hoeven huren (aangedreven door fossiele ons geadviseerd om iedere 1,5 tot 2 jaar nieu-
brandstoffen). En je raadt het natuurlijk al: voor we antifouling aan te brengen. Maar we willen
het opladen van onze e-bike en e-step gebrui- voorkomen dat we de reguliere aangroeiweren-
ken wij de zonne-energie op onze boot! de verf moeten gebruiken, omdat dit giftig en
duur is en planning en organisatie vereist om
de catamaran gedurende een aantal dagen uit
het water te laten halen en te behandelen.
Ultrasone antifouling is het antwoord. Deze
systemen zijn speciaal ontworpen om vervui-
ling te voorkomen. Deze antifouling produceert
ultrasone geluidsgolven op bepaalde frequen-
ties die verder gaan dan het gehoorgebied van
mensen. Toen we vertrokken voor onze wereld-
reis, hebben we de kleine sensoren in de rom-
pen geïnstalleerd. Het is een schone manier
om algen van de boot te houden: ze mijden de
boot vanwege het ultrasone geluid.
Toen we de boot in juni 2021 uit het water
lieten halen voor een eerste controle na twee
jaar varen, kwamen we erachter dat het zijn
werk zo goed had gedaan, dat zelfs de Yacht
Services Company die we in Les Sables-d’Olon-
ne hadden ingehuurd om onderwaterschip en
antifouling te controleren, verrast was dat het
nauwelijks invloed had op de bestaande anti-
fouling op het schip die daar standaard was
aangebracht! Wij vertrouwen dus de komende
jaren op deze innovatie en zijn blij dat we deze
hebben aangebracht.
12 WINTERSPECIAL 2023