Page 72 - Nazomerspecial Zeilwereld 2023
P. 72

Mijn focus lag tijdens deze eerste etappe erg   Accu leeg
                           op de prestatie. Niet zozeer op snelheid, maar   Kirkwall en de Orkneys waren een leuke verras-
                           wel op zorgen dat alles goed liep, op dat de   sing. Ik had vooraf wel gekeken wat we zouden
                           boot veilig was en er geen gekke dingen ge-  kunnen verwachten, maar toen we in de vroege
                           beurden. We wisselden ook regelmatig voor-  uren van dinsdag 20 juni de eilanden in zicht
                           zeilen: Code-0 bij halfwindse tot aan-de-windse   kregen en er uiteindelijk bij opkomende zon
                           koersen in lichte wind, in de nacht ook wel   tussendoor voeren, was de ruige schoonheid
                           eens ruimer, want de rol-Code-0 is makkelijker   van de eilanden echt een mooie ervaring.
                           in gebruik dan de ‘vliegende’ gennaker. Die   Toen we de motor wilden starten om een laat-
                           gebruikten we alleen bij daglicht.         ste keer ‘stroom te draaien’ bleek de startaccu
                           We zeilden behoudend, conform de reeftabel   leeg. De serviceaccu was dusdanig leeg dat ik
                           en reefden bij eerste indicatie door de wind-  het niet aandurfde deze parallel te schakelen;
                           meter. ’s Nachts lieten we het rif zitten tot het   de lithium serviceaccu beschermt zichzelf
                           weer licht werd. Die duurde over het algemeen   door zich uit te schakelen als de lading onder
                           toch niet lang, zo noordelijk wordt het tijdens   het minimum komt en navigeren was wel es-
                           midzomernachten eigenlijk nooit helemaal   sentieel op dit moment. Dus een accu losge-
                           donker.                                    koppeld van de boegschroef en deze gebruikt
                           Onze Dragonfly 35 is een uitstekend lichtweer-  om te starten. Iets meer werk, maar probleem
                           schip. Geef haar een beetje wind en veel zeil en   opgelost. De oorzaak was achteraf waarschijn-
                           ze gaat al snel lekker. Dat ze stevig weer aan-  lijk dat het motormanagement per ongeluk is
                           kan heeft ze me inmiddels ook wel bewezen,   aangezet. Dat geeft één keer een piepje en het
                           maar qua comfort dan zit je dan waarschijnlijk   heeft helaas geen timeout.
                           beter op een zware kielboot.               Ondanks ons late vertrek lagen we na ruim
                                                                      460 zeemijlen als eerste aan de steiger van
                                                                      Kirkwall Marina.

                                                                      Kirkwall
                                                                      De Orkneys hebben veel ruige natuur en een
                                                                      rijk verleden. Ze maken deel uit van Schotland,
                                                                      maar delen meer geschiedenis met de Nor-
                                                                      dics. Je komt er veel Vikingsymboliek tegen.
                                                                      We hadden door onze vroege aankomst meer
                                                                      tijd, maar de organisatie houdt rekening met
                                                                      licht weer en gunt iedereen gelukkig een rust-
                                                                      dag. Op donderdag zijn we met een gids langs
                                                                      verschillende historische plekken getrokken
                                                                      op het hoofdeiland van de Orkneys. We waren
                                                                      graag wat langer gebleven, want er is veel te
                                                                      zien en toerisme is een belangrijke inkomsten-
                                                                      bron.
                                                                      ’s Avonds hadden we een bijeenkomst in de
                                                                      Orkney Sailing Club, waarbij we werden toe-
                                                                      gesproken door vertegenwoordigers van de
                                                                      Marina, de Island Council en de Orkney Sailing
                                                                      Club. Het contact met zo’n lokale vertegen-
                                                                      woordiging is echt een meerwaarde van de
                                                                      reis. De bar van de Orkney Sailing Club is vrij
                                                                      toegankelijk en vriendelijk geprijsd.



     72            NAZOMERSPECIAL 2023
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77