Page 72 - Nazomerspecial Zeilwereld 2023
P. 72
Mijn focus lag tijdens deze eerste etappe erg Accu leeg
op de prestatie. Niet zozeer op snelheid, maar Kirkwall en de Orkneys waren een leuke verras-
wel op zorgen dat alles goed liep, op dat de sing. Ik had vooraf wel gekeken wat we zouden
boot veilig was en er geen gekke dingen ge- kunnen verwachten, maar toen we in de vroege
beurden. We wisselden ook regelmatig voor- uren van dinsdag 20 juni de eilanden in zicht
zeilen: Code-0 bij halfwindse tot aan-de-windse kregen en er uiteindelijk bij opkomende zon
koersen in lichte wind, in de nacht ook wel tussendoor voeren, was de ruige schoonheid
eens ruimer, want de rol-Code-0 is makkelijker van de eilanden echt een mooie ervaring.
in gebruik dan de ‘vliegende’ gennaker. Die Toen we de motor wilden starten om een laat-
gebruikten we alleen bij daglicht. ste keer ‘stroom te draaien’ bleek de startaccu
We zeilden behoudend, conform de reeftabel leeg. De serviceaccu was dusdanig leeg dat ik
en reefden bij eerste indicatie door de wind- het niet aandurfde deze parallel te schakelen;
meter. ’s Nachts lieten we het rif zitten tot het de lithium serviceaccu beschermt zichzelf
weer licht werd. Die duurde over het algemeen door zich uit te schakelen als de lading onder
toch niet lang, zo noordelijk wordt het tijdens het minimum komt en navigeren was wel es-
midzomernachten eigenlijk nooit helemaal sentieel op dit moment. Dus een accu losge-
donker. koppeld van de boegschroef en deze gebruikt
Onze Dragonfly 35 is een uitstekend lichtweer- om te starten. Iets meer werk, maar probleem
schip. Geef haar een beetje wind en veel zeil en opgelost. De oorzaak was achteraf waarschijn-
ze gaat al snel lekker. Dat ze stevig weer aan- lijk dat het motormanagement per ongeluk is
kan heeft ze me inmiddels ook wel bewezen, aangezet. Dat geeft één keer een piepje en het
maar qua comfort dan zit je dan waarschijnlijk heeft helaas geen timeout.
beter op een zware kielboot. Ondanks ons late vertrek lagen we na ruim
460 zeemijlen als eerste aan de steiger van
Kirkwall Marina.
Kirkwall
De Orkneys hebben veel ruige natuur en een
rijk verleden. Ze maken deel uit van Schotland,
maar delen meer geschiedenis met de Nor-
dics. Je komt er veel Vikingsymboliek tegen.
We hadden door onze vroege aankomst meer
tijd, maar de organisatie houdt rekening met
licht weer en gunt iedereen gelukkig een rust-
dag. Op donderdag zijn we met een gids langs
verschillende historische plekken getrokken
op het hoofdeiland van de Orkneys. We waren
graag wat langer gebleven, want er is veel te
zien en toerisme is een belangrijke inkomsten-
bron.
’s Avonds hadden we een bijeenkomst in de
Orkney Sailing Club, waarbij we werden toe-
gesproken door vertegenwoordigers van de
Marina, de Island Council en de Orkney Sailing
Club. Het contact met zo’n lokale vertegen-
woordiging is echt een meerwaarde van de
reis. De bar van de Orkney Sailing Club is vrij
toegankelijk en vriendelijk geprijsd.
72 NAZOMERSPECIAL 2023