Page 71 - Nazomerspecial Zeilwereld 2023
P. 71
op een uitgestrekte, lege Noordzee. Zeilwereld makkelijk bij te werken en daardoor -mits goed
vroeg twee deelnemers hun ervaringen te de- gebruikt- veiliger. En toch, wat doe je als al je
len. Stap virtueel aan boord bij Jacob Jan van digitale middelen uitvallen. Kleine kans met
der Steur en Niels Swinkels, en dompel je on- grote gevolgen, dus daar moet je wat mee.
der in ‘hun’ Driehoek. Het bijhouden van een log met onze positie
en een puntje op de papieren kaart, geeft je in
Aan boord bij Jacob Jan van combinatie met de nodige theoretische kennis
der Steur een startpunt om zonder digitale hulpmiddelen
Ik hou er van om zeilend ergens heen te gaan. verder te navigeren. Nu zaten er in het kaar-
Het IJsselmeer is leuk, maar rondjes varen van tenpakket voor de Driehoek een paar kaarten
en naar mijn thuishaven geeft niet meer dezelf- die zo groot waren, dat gebruik aan boord on-
de voldoening als eerder. Ik heb al meerdere praktisch was. Ze zijn prachtig, dus die heb ik
keren grotere afstanden afgelegd, maar nog thuisgelaten en lijst ze in.
nooit langer dan 36 uur achtereen, waardoor Blikseminslag kan een oorzaak zijn van uitval-
het echt absoluut noodzakelijk was om een len van je apparatuur. Start bij onweer daarom
wachtschema aan te houden. Mijn co-schipper altijd je motor (dat gaat niet meer na een in-
Jack van der Voort ken ik bijna 40 jaar, maar slag) en je berg je navigatieapparatuur (plus
we zeilen niet heel vaak samen. We hebben EPIRB en handmarifoon) op in een metalen
een nachtje geoefend en daarbij bleek snel hoe kist (kooi van Faraday).
belangrijk het is om het wachtschema in de
praktijk te volgen. Etappe 1: Den Helder - Kirkwall
We hadden afgesproken minimaal één rustdag
Zeker op zee te hebben voor vertrek. Een dag zonder ver-
Als bemanning en zeker als schipper doe je er trekstress. Zeeziekte slaat snel toe als je niet
goed aan serieus na te denken over al die din- uitgerust aan de tocht begint. We voeren op de
gen waar je liever niet aan denkt: slecht weer, vrijdag voor vertrek richting Den Helder. Net op
problemen met het schip, zeeziekte en (medi- tijd voor het gezamenlijke diner kwamen we
sche) noodsituaties. De veiligheidslijst van de daar aan bij de KMJC.
Kustzeilers helpt daarbij, maar uiteindelijk gaat Er stond weinig wind en we hebben ons vertrek
die lijst voornamelijk over spullen. De voorbe- uitgesteld tot de avond. Met de ebstroom voe-
reiding zit minstens zo sterk in het hoofd van ren we naar buiten door het Marsdiep en het
schipper en bemanning. Zeezeilen is een er- Molengat. In de eerste 70 mijl kruisten we drie
varingssport, je leert door te doen. Kustzeilers verkeersscheidingsstelsels, daarna werd het
is een vereniging die sterk is in het delen van rustig. We staken de verkeersstelsels netjes
kennis en ervaring en zo zeilers helpt verant- haaks over zonder al te veel gepuzzel, alleen
woord een volgende stap te zetten. cruiseschip Jewel of the Seas moesten we
Met enige onzekerheid keken we uit naar de actief vermijden. Dit is zoveel makkelijker met
veiligheidskeuring. We varen een voor deze AIS. De Noordzee is druk bevaren, maar vaak
tocht uitzonderlijk schip: Dragonfly 35 tri- merk je daar wat noordelijker al niet zo veel
maran. Hoewel de uitrusting van je boot erg meer van.
belangrijk is, gaat het bij de veiligheidskeuring De tocht van Den Helder naar Kirkwall is lang-
ook om bepalen of je goed beseft waar je aan ste afstand aan één stuk: 450 mijl. We varen
begint en goed hebt nagedacht over veiligheid. op basis van de ‘weather route’, kijkend naar
Dat hadden we. waar de windvoorspelling gunstig is op het mo-
ment dat we er zullen zijn. De route week erg
Papieren kaarten? af van een rechte lijn en liep ten noorden van
Naar zeekaarten kijk ik zelden. Digitaal na- Peterhead wat verder uit de kust, omdat daar
vigeren is makkelijker: je ziet meer, ze zijn meer wind zou zijn.
NAZOMERSPECIAL 2023 71