Page 71 - Nazomerspecial Zeilwereld 2023
P. 71

op een uitgestrekte, lege Noordzee. Zeilwereld   makkelijk bij te werken en daardoor -mits goed
                           vroeg twee deelnemers hun ervaringen te de-  gebruikt- veiliger. En toch, wat doe je als al je
                           len. Stap virtueel aan boord bij Jacob Jan van   digitale middelen uitvallen. Kleine kans met
                           der Steur en Niels Swinkels, en dompel je on-  grote gevolgen, dus daar moet je wat mee.
                           der in ‘hun’ Driehoek.                     Het bijhouden van een log met onze positie
                                                                      en een puntje op de papieren kaart, geeft je in
                           Aan boord bij Jacob Jan van                combinatie met de nodige theoretische kennis
                           der Steur                                  een startpunt om zonder digitale hulpmiddelen
                           Ik hou er van om zeilend ergens heen te gaan.   verder te navigeren. Nu zaten er in het kaar-
                           Het IJsselmeer is leuk, maar rondjes varen van   tenpakket voor de Driehoek een paar kaarten
                           en naar mijn thuishaven geeft niet meer dezelf-  die zo groot waren, dat gebruik aan boord on-
                           de voldoening als eerder. Ik heb al meerdere   praktisch was. Ze zijn prachtig, dus die heb ik
                           keren grotere afstanden afgelegd, maar nog   thuisgelaten en lijst ze in.
                           nooit langer dan 36 uur achtereen, waardoor   Blikseminslag kan een oorzaak zijn van uitval-
                           het echt absoluut noodzakelijk was om een   len van je apparatuur. Start bij onweer daarom
                           wachtschema aan te houden. Mijn co-schipper   altijd je motor (dat gaat niet meer na een in-
                           Jack van der Voort ken ik bijna 40 jaar, maar   slag) en je berg je navigatieapparatuur (plus
                           we zeilen niet heel vaak samen. We hebben   EPIRB en handmarifoon) op in een metalen
                           een nachtje geoefend en daarbij bleek snel hoe  kist (kooi van Faraday).
                           belangrijk het is om het wachtschema in de
                           praktijk te volgen.                        Etappe 1: Den Helder - Kirkwall
                                                                      We hadden afgesproken minimaal één rustdag
                           Zeker op zee                               te hebben voor vertrek. Een dag zonder ver-
                           Als bemanning en zeker als schipper doe je er   trekstress. Zeeziekte slaat snel toe als je niet
                           goed aan serieus na te denken over al die din-  uitgerust aan de tocht begint. We voeren op de
                           gen waar je liever niet aan denkt: slecht weer,   vrijdag voor vertrek richting Den Helder. Net op
                           problemen met het schip, zeeziekte en (medi-  tijd voor het gezamenlijke diner kwamen we
                           sche) noodsituaties. De veiligheidslijst van de   daar aan bij de KMJC.
                           Kustzeilers helpt daarbij, maar uiteindelijk gaat   Er stond weinig wind en we hebben ons vertrek
                           die lijst voornamelijk over spullen. De voorbe-  uitgesteld tot de avond. Met de ebstroom voe-
                           reiding zit minstens zo sterk in het hoofd van   ren we naar buiten door het Marsdiep en het
                           schipper en bemanning. Zeezeilen is een er-  Molengat. In de eerste 70 mijl kruisten we drie
                           varingssport, je leert door te doen. Kustzeilers   verkeersscheidingsstelsels, daarna werd het
                           is een vereniging die sterk is in het delen van   rustig. We staken de verkeersstelsels netjes
                           kennis en ervaring en zo zeilers helpt verant-  haaks over zonder al te veel gepuzzel, alleen
                           woord een volgende stap te zetten.         cruiseschip Jewel of the Seas moesten we
                           Met enige onzekerheid keken we uit naar de   actief vermijden. Dit is zoveel makkelijker met
                           veiligheidskeuring. We varen een voor deze   AIS. De Noordzee is druk bevaren, maar vaak
                           tocht uitzonderlijk schip: Dragonfly 35 tri-  merk je daar wat noordelijker al niet zo veel
                           maran. Hoewel de uitrusting van je boot erg   meer van.
                           belangrijk is, gaat het bij de veiligheidskeuring   De tocht van Den Helder naar Kirkwall is lang-
                           ook om bepalen of je goed beseft waar je aan   ste afstand aan één stuk: 450 mijl. We varen
                           begint en goed hebt nagedacht over veiligheid.   op basis van de ‘weather route’, kijkend naar
                           Dat hadden we.                             waar de windvoorspelling gunstig is op het mo-
                                                                      ment dat we er zullen zijn. De route week erg
                           Papieren kaarten?                          af van een rechte lijn en liep ten noorden van
                           Naar zeekaarten kijk ik zelden. Digitaal na-  Peterhead wat verder uit de kust, omdat daar
                           vigeren is makkelijker: je ziet meer, ze zijn   meer wind zou zijn.



                                                                                  NAZOMERSPECIAL 2023           71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76