Page 47 - Voorjaarsmagazine 2024 Zeilwereld
P. 47

Boten



         Hutting 46





         Botennieuws van Nederlandse bodem is vaak het                                                        Makkum B.V.
         leukst en de aankondiging van de nieuwe Hutting                                                   Hutting Yachts
         46 is daarop geen uitzondering. De vorige negen
         Hutting-modellen zijn allemaal ontworpen door Dick
         Koopmans Senior, maar met de 46 slaat Hutting een
         nieuwe weg in, in samenwerking met ontwerpbureau
         Van Oossanen. De 46 is een moderne aluminium boot,
         maar oogt klassiek. De ranke lijn wordt benadrukt door de langere
         kajuitopbouw, die afwijkt van de ontwerpen van de Koopmans-Hut-
         tings. De spiegel noemt Hutting zelf nog de “herkenbare en ge-
         waardeerde ‘Hutting’-achterkant”. Deze is wat smaller dan een mo-
         derne dertien in een dozijn boot en helpt bij het klassieke uiterlijk.
         In het voorschip vinden we nog een vrij diepe V-vorm, waardoor je
         ook aan de wind op (ruwe) zee voldoende comfort mag verwach-
         ten. Je kunt kiezen uit twee kielen, een ondiepe kiel met vleugels
         en trimtab (Peter van Oossanen ontwierp tevens de controversiële   Lengte: 13,90 meter
         vleugelkiel voor de Australia II die in 1983 de America’s Cup won),   Breedte: 4,20 meter
         en een standaard diepere kiel. De vleugelkiel zou beter geschikt   Diepgang: 1,90/2,40 meter
         zijn voor de kustzeilers en de diepe wat meer voor de oceaanzei-  Waterverplaatsing: 14.500 kilo
         lers, al geeft Hutting aan dat de prestaties vergelijkbaar zullen zijn.   Totaal zeiloppervlakte: 103,8m2
         De bouwtijd van de Hutting 46 is ongeveer 14 maanden van begin   Prijs: ongeveer 1,4 miljoen, exclusief btw.
         tot eind. Het casco wordt gebouwd bij Koopmans Kasko’s in Sneek
         en op de werf in Makkum worden de boten volledig naar wens van   Meer informatie: Hutting-yachts.com
         de klant, binnen en buiten afgebouwd.





                                 Nieuwe RM1080






                                            “Our latest little rocket,” zo noemt RM de 1080,  het nieuwste mo-
                                            del en opvolger van de 1070. Het ontwerp van de Marc Lombard
                                            Yacht Design Group komt voort uit de Class40 en het is dan ook
                                            een op prestatie gerichte cruiser. Net als de andere modellen wordt
                                            de RM1080 gemaakt van epoxy en hechthout, met een composiet
                                            deck. De 36-voeter is naar verwachting een natte zeiler in heftige
                                            zeegang en daarom hebben ze de cockpitrand zo ontworpen dat
        RM Yachts                           je achterin redelijk droog blijft. Net als schepen uit de Class40 is
                                            de RM1080 behoorlijk breed voor z’n lengte, wat er binnen voor
                                            zorgt dat je een lichte en ruime salon hebt, met ruime hutten voor
                                            comfortabel verblijf. De racy kuip kan ook ingericht worden als
         Lengte: 10,80 meter                loungekuip met brede banken zodat je na het racen heerlijk kan
         Breedte: 4,00 meter                ontspannen.
         Diepgang: 1,72 (kimkieler)/2,04 meter
         Waterverplaatsing: 5.200 kilo
         Totaal zeiloppervlakte: 72m2       Meer informatie: RM-yachts.com



                                                                              VOORJAARSMAGAZINE 2024            47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52