Page 81 - Winterspecial december januari 2023 Zeilwereld
P. 81
Bij een volgende stop hebben we opnieuw een
wilde nacht. Valwinden van bergketens tot
boven de 50 knopen uit verschillende richtin-
gen schudden beide boten flink heen en weer.
De Bruce ankers van 85 kilogram hebben zich
goed in de kleibodem geploegd en geven geen Gezelschap
krimp.
Buurtsuper indruk. Het eerste plan was dat dit het vertrek-
Na twaalf dagen varen bereiken we weer be- punt zou zijn naar False Pass om in de Bering-
woonde wereld met het vissersplaatsje Sand zee uit te komen. Het is een gebied met een
Point. Dat ligt vol met krabfuiken en ander rijk dierenleven dat zeker de moeite waard is.
visgerei. In de buurtsuper hoeven we ons niet Maar Alaska zou Alaska niet zijn als het weer
meer voor te stellen. In een mum van tijd is het opnieuw tegen zit. Deze keer zit het meer dan
verhaal rond gegaan dat er twee zeilboten in een beetje tegen met een windverwachting van
deze uithoek van de wereld zijn aangekomen. 11 Beaufort. Zelfs de vissersvloot vlucht naar
Het is een sympathieke begroeting. binnen voor de naderende storm. Wij passen
Vanuit Sand Point zetten we eerst koers naar ons plan aan en blijven aan de Pacificzijde van
de er tegenover liggende Shumigan Islands en de eilandengroep om koers te zetten naar een
vervolgens weer terug richting Sand Point voor geschikte vluchthaven op Akutan Island, onge-
het ‘petrified forest’. Alaska is een vulkanisch veer anderhalve dag zeilen. Aangekomen bij de
gebied. Bomen die in lavastromen terecht eerste beoogde ankerplek krijgt Snow Dragon
ELEKTRISCHE Boot zijn gekomen zijn als het ware versteend. Die met meer dan 40 knopen wind te maken, dus
boomstructuur is goed terug te zien in veel
kiezen we optie twee. Deze vluchthaven staat
BOOTAANDRIJVING Düsseldorf zwarte stenen op het strand. Verder levert de plaatselijk bekend als ‘the toilet bowl’ en ligt
strandwandeling een bijzondere ontmoeting op aan het einde van een baai vlakbij een van de
Halle 10
grootste visverwerkende fabrieken. Vissersbo-
met een adelaarsnest op een navigatiebaken
(E42)
waar een koppel de wacht houdt. Op gepaste ten leveren hier hun vangst af. Na ons volgen
10 JAAR INNOVATIE afstand staan we te kijken. de vissersboten die allemaal schuilen voor de
naderende storm. Niet veel later trekt de lucht
Onherbergzaam zwart dicht en giert de wind over dek.
De vulkaan Pavlov begroet ons met rookplui- Eindpunt van de reis is Dutch Harbour op het
men en gerommel wanneer we verder varen. volgende eiland. We ankeren in een baai te-
Voor een naderende storm zoeken we in de genover de plaats Dutch Harbour na tips dat
buurt een goede plek om verwaaid te liggen. daar een grote groep walvissen is gezien. De
De positie wordt zo gekozen dat de wind geen volgende ochtend leggen we het laatste stukje
vulkanische asregen in de zeilen deponeert. In af naar de haven. Halverwege de oversteek
de nacht is er op veilige afstand een prachtige gaan de motor en dieptemeter uit en laten we
voorstelling van rook en vuur. ons meedrijven met een groep walvissen die
Een dag later is de storm voorbij en vervolgen aan het foerageren is. De walvissen kunnen
we onze weg naar King Cove. Pavlov kondigt zelf bepalen hoe dicht bij onze boot ze willen
met rooksignalen onze komst al aan. Net als komen. Dat levert schitterende plaatjes op. Die
alle andere dorpjes is ook King Cove helemaal avond sluiten we in Dutch Harbour deze reis in
gericht op visserij. Het maakt een armoedige stijl af met echte King Crab op het bord.
Importeur voor Drinkwaard Marine, Sliedrecht | +31(0)184-412332
de Benelux: info@drinkwaard.com | www.epropulsion.nl
WINTERSPECIAL 2023 81