Page 53 - Online magazine. Winterspecial Zeilwereld 2023-2024
P. 53
Advertorial
op onze route? IJsland en Groenland behoren van KM Yachtbuilders vergaapte ik me aan
toch tot Scandinavië met bijbehorende hoge schepen ver boven mijn macht. Masten als
prijzen? Zo lopen we door de groothandel, ter- vuurtorens zo hoog en gieken waar ik met mijn
wijl de winkelwagens zich vullen. schamele 1.72 never nooit bij kon. Betalen kon
ik ze trouwens ook niet. “Kunnen jullie niet een
Rolverdeling klein bootje voor me bouwen?” vroeg ik timide.
Onze verschillende rollen vormen zich in de “En dan wel één voor windkracht 12.” Zo is
eerste weken van de tocht. Eeuwe is schipper, onze aluminium Koopmans 37 ‘Blikvis’ gebo-
Jaap tovert heerlijke lekkernijen uit de keuken, ren, en ook mijn vriendschap met werfeigenaar
Oep stort zich op het reisverslag, en ik, Jelle, Eeuwe. Drie jaar geleden besloten we om via
ondersteun bij het varen, probeer te vissen en IJsland naar Groenland te zeilen, met zijn schip
maak foto’s. Het lijkt wel afgesproken. ‘Oester’.
De reisverslagen worden gulzig opgewacht
door het thuisfront en gedeeld met vrienden Gevoelsgolven
en bekenden. Het teruglezen voelt het als een Bij het binnenvaren van het fjord van Seydisf-
herbeleving van de gebeurtenissen, waarbij jördur voel ik mijn ziel een diepe zucht slaken
iedereen hetzelfde heeft meemaakt maar toch en ontspannen. Het stuk tussen de Faeröer en
anders heeft beleeft. De tijd geeft de reis vorm IJsland is langer dan het voorgaande traject,
als een verhaal waar we zelf deel van uitma- en nu we steeds verder van huis raken en noor-
ken, wat een extra dimensie geeft. delijker, voelt het véél verder. Het weer wordt
stevig en ‘Oester’ kreunt licht bij windkracht
IJsland 8+. Het laatste decennium hebben we dankzij
Uit de reisverslagen van Oep: Al dertig jaar de nieuwslezers van de NOS het fenomeen
droom ik ervan om met een zeilboot naar dat ‘gevoelstemperatuur’ leren kennen. Vóór die
grote eiland hoog bovenin de kaart te zeilen. tijd was het gewoon koud of minder koud en
Een vriend vertelde me ergens begin jaren moest je een muts op of niet. Jelle en ik vra-
negentig dat het hem pas na drie pogingen gen ons in dezelfde lijn af hoe hoog de golven
lukte de zee tussen Schotland en IJsland over zijn. Wanneer Eeuwe met behulp van gps-sa-
te steken. Tot tweemaal toe keerde hij om, tellieten tot de conclusie komt dat het met
omdat het weer te ruig was. Mijn eerste bootje drieënhalf, misschien vier meter wel gedaan
was 8 meter lang. Na het bedwingen van het is, besluiten we dat je voor de ‘schijnbare golf-
IJsselmeer en de Waddenzee, besloot ik op de hoogte, zeg maar gevoelsgolfhoogte, minimaal
Noordzee dat een grotere boot nodig was. een factor twee moet toepassen.
Dat werd de open brugdekcatamaran, een fan- Dubbel gereefd gieren we voor de wind weg.
tastische zeilmachine en goed voor prachtige Galopperend de golf af tikt ‘Oester’ ruim 18
tochten en mooie avonturen. Tochten werden knopen aan op het log. De stuurautomaat
langer en ruiger en voorbij windkracht 8 kraak- zwoegt en wij zitten met ons wolletje aan in
te ze net zo hard als dat ze over het water het pilot house om ons heen te turen in een
vloog en durfden we niet verder met haar dan stolp van bewolking, die zwaar is van de regen
Noorwegen en Noord-Frankrijk. In 2015 be- met zicht van een paar mijl. Midden in de nacht
sloten we een zeilboot te bouwen die bij wind- is het klaar licht en zien we de metershoge
kracht 12 haar schouders zou ophalen en bij golven woest om ons heen rollen. Af en toe
de tewaterlating haar steven onmiddellijk naar loeft ‘Oester’ op. Haar kont wordt dan door
IJsland zou richten. een van achter komende golf naar bakboord
Drie jaar lang zocht ik de bouwers van de weggezet en het grootzeil duwt haar naar de
mooiste en degelijkste zeilboten voor noor- wind, waardoor we dwarsscheeps op de ge-
delijke streken op in Makkum. Op opendagen voelsgolven komen te liggen. De eerste keer
WINTERSPECIAL 2023 53