Page 40 - Online magazine. Winterspecial Zeilwereld 2023-2024
P. 40
Boten
Of je nu lekker weg
wilt dromen met ‘wat Briljant gekkenwerk
als’ in je achterhoofd Vela Code
of daadwerkelijk
geïnteresseerd bent Dan Lenard is een rare. Hij is een van
in iets nieuws, wie de oprichters van het ontwerpbureau
weet zit er wat voor je Nuvolari Lenard dat superjachten
tussen. ontwerpt. Naast ontwerpen houdt hij
er bijzondere hobby’s op na. Uit vijf
verschillende stopgezette bootpro-
jecten haalt hij onderdelen. Een car-
bon dek hier, een roerblad links, een Lenard een nieuw project voor ogen.
kiel rechts en een mast weer ergens In hetzelfde straatje, maar zo moge-
anders vandaan. Lenard maakt er lijk nog een tikkie extremer. Recent
één gekke 10 meter lange boot van, kocht hij de voormalige VOR 70, Tele-
genaamd Scia. Zelf bouwt hij er nog fonica Black. Die boot is gebouwd in
een kajuitje op en dan is de boot 2008 naar ontwerp van Farr en was
klaar. Zonder GPS, stuurautomaat al lang met pensioen, maar nu wordt
en motor zeilt hij solo de Atlantische er door Lenard nieuw leven in ge-
over met niets anders dan de zon blazen. Wat is hij van plan? De boot
en sterren om hem naar de overkant ombouwen tot een snelle, comfor-
te leiden. Slaapgebrek en honger tabele en bovenal duurzame racer
tekenen het project, maar het lukt om zowel solo (!) als met een kleine
hem wonderwel. Met het project, bemanning de oceaan mee op te
dat hij inmiddels al vijf jaar geleden gaan. Een bizar idee, gezien Telefoni-
tot uitvoering bracht, wilde Lenard ca Black doorgaans met zo’n 14 man
aandacht vestigen op verspilling en gezeild werd. De boot is omgedoopt
zeilers aansporen duurzamer om tot Vela. Het refitproject kun je vol-
te gaan met hun hobby. Nu heeft gen op Facebook.com/vela.code
Gave raaf
De AC75 was (en is) een vreemde eend in de in de Finse wateren bij de werf. Typ ‘Baltic 111
bijt. Een foilende monohull met twee slungeli- Raven’ in op YouTube en je zult je onderkaak
ge armen aan weerszijden van de romp. Maar, van de vloer moeten schrapen bij het zien van
het gekke ontwerp werkt en de boten gaan de beelden van die sea trials. Meer informatie
kneiterhard over de baan. De AC75 is zo’n en te gekke beelden vind je op Balticyachts.fi
klasse waarbij nieuwe technologieën worden
getest die langzaam maar zeker hun weg naar
wat meer toegankelijke ontwerpen vinden. De
Baltic 111 kun je moeilijk toegankelijk noemen,
maar het is wel een fantastisch voorbeeld
van een toepassing van zo’n nieuwe techniek
bij een ander ontwerp. De Baltic 111 Raven
is maar liefst 34 meter lang en weegt 55 ton.
Een deel van dat gewicht zit in de kiel, die deze Dan-Erik Olsen/Baltic Yachts
boot in tegenstelling tot de AC75’s wél heeft.
De bouw van Raven duurde twee jaar en in
september werd er voor het eerst mee gevaren
40 WINTERSPECIAL 2023