Page 19 - Online magazine. Winterspecial Zeilwereld 2023-2024
P. 19
kmyachtbuilders.com
to deep oceans.
De J-109
From shallow waters
Het snelle zout
NOMINATED 2024
Omdat Bart zo van hard varen houdt, vaart hij
het liefste offshore wedstrijden. “Op het IJssel-
meer krijg je de boot nu eenmaal niet zo mak-
kelijk in plané. Het lukt wel even, een seconde
of 10, maar het blijft niet plakken. Dat lukt op
zout water veel beter. Nu vaar ik ook nog maar
weinig wedstrijden in Nederland. Ik doe wel
“Het begon met het Nederlandse circuit. Ik ver- eens het rondje Noord-Holland en volgend jaar
zamelde een crew om me heen en we deden denk ik erover weer de Vuurschepen en North
met verschillende wedstrijden mee. De boot Sea Race naar Engeland en terug te varen.
werd op dat moment eigenlijk te klein voor de Maar liever vaar ik wedstrijden als bijvoorbeeld
hoeveelheid bemanning die we hadden. Na vijf de CAM-race en wedstrijden in Denemarken.
jaar ruilde ik hem daarom in voor een J-133.” Hier varen heel veel shorthanded crews, in
Nederland is shorthanded varen nog niet zo
Met 16 knopen over het water groot.”
Dat is een behoorlijk grotere boot, merk ik op.
Bart begint te lachen: “Ja, we zeilden toen wel
met een mannetje of 8 à 9. Maar na een paar
jaar werd de crew steeds minder, dat blijft
namelijk toch wel een ding hoor hier in Neder-
land. Fully crewed zeilen wordt echt lastig, om-
dat bemanning vrij makkelijk afzegt het laatste
moment en dan sta je vlak voor de start ineens
zonder voordekker. Ik ben daarom na een paar
jaar alleen nog maar shorthanded gaan varen,
dat bevalt erg goed. Ik heb twee vaste jongens
met wie ik afwisselend doublehanded vaar. En
als ze een keer allebei mee kunnen, dan varen
we fully crewed, met zijn drieën.” Winnaars CAM race 2022, doublehanded en line honours
Na de J-133, wat toch een best grote boot
is om shorthanded mee te varen, ruilde Bart Windmilcup met de Figaro 2
deze in voor een Beneteau Figaro 2. Ook een
uitdagende boot die je niet veel ziet in het Ne-
derlandse zeilcircuit. “Ik moet een planeerboot
hebben,” legt Bart uit terwijl zijn ogen beginnen Skydrone Sloten
te schitteren. “Planeren is zo gaaf, als je met
16 knopen over het water stuitert, dat is echt
de kers op de taart!”
Zo’n grote bak, die krijg je niet zomaar in plané,
merk ik op als Laserzeiler. “Dat klopt. In de eer-
ste plaats moeten de wind en golven goed zijn
om te kunnen planeren. Het lukt je alleen als je
echt diep vaart onder gennaker of spinnaker.
Je moet minimaal 20 knopen wind hebben en
Bestevaer 36
een beetje swell, zodat je met de golven mee
Our most compact, most sustainable, most agile kunt surfen. Het moet allemaal kloppen, maar
go-anywhere yacht for go-anywhere people. als je dan gaat…”
Bezoek ons bij BOOT Düsseldorf: 7A/C01
WINTERSPECIAL 2023 19