Page 19 - Online magazine. Winterspecial Zeilwereld 2023-2024
P. 19

kmyachtbuilders.com
 to deep oceans.



                                                     De J-109
 From shallow waters





                                                     Het snelle zout
 NOMINATED 2024
                                                     Omdat Bart zo van hard varen houdt, vaart hij
                                                     het liefste offshore wedstrijden. “Op het IJssel-
                                                     meer krijg je de boot nu eenmaal niet zo mak-
                                                     kelijk in plané. Het lukt wel even, een seconde
                                                     of 10, maar het blijft niet plakken. Dat lukt op
                                                     zout water veel beter. Nu vaar ik ook nog maar
                                                     weinig wedstrijden in Nederland. Ik doe wel
         “Het begon met het Nederlandse circuit. Ik ver-  eens het rondje Noord-Holland en volgend jaar
         zamelde een crew om me heen en we deden     denk ik erover weer de Vuurschepen en North
         met verschillende wedstrijden mee. De boot   Sea Race naar Engeland en terug te varen.
         werd op dat moment eigenlijk te klein voor de   Maar liever vaar ik wedstrijden als bijvoorbeeld
         hoeveelheid bemanning die we hadden. Na vijf   de CAM-race en wedstrijden in Denemarken.
         jaar ruilde ik hem daarom in voor een J-133.”  Hier varen heel veel shorthanded crews, in
                                                     Nederland is shorthanded varen nog niet zo
         Met 16 knopen over het water                groot.”
         Dat is een behoorlijk grotere boot, merk ik op.
         Bart begint te lachen: “Ja, we zeilden toen wel
         met een mannetje of 8 à 9. Maar na een paar
         jaar werd de crew steeds minder, dat blijft
         namelijk toch wel een ding hoor hier in Neder-
         land. Fully crewed zeilen wordt echt lastig, om-
         dat bemanning vrij makkelijk afzegt het laatste
         moment en dan sta je vlak voor de start ineens
         zonder voordekker. Ik ben daarom na een paar
         jaar alleen nog maar shorthanded gaan varen,
         dat bevalt erg goed. Ik heb twee vaste jongens
         met wie ik afwisselend doublehanded vaar. En
         als ze een keer allebei mee kunnen, dan varen
         we fully crewed, met zijn drieën.”          Winnaars CAM race 2022, doublehanded en line honours
         Na de J-133, wat toch een best grote boot
         is om shorthanded mee te varen, ruilde Bart   Windmilcup met de Figaro 2
         deze in voor een Beneteau Figaro 2. Ook een
         uitdagende boot die je niet veel ziet in het Ne-
         derlandse zeilcircuit. “Ik moet een planeerboot
         hebben,” legt Bart uit terwijl zijn ogen beginnen                                                             Skydrone Sloten
         te schitteren. “Planeren is zo gaaf, als je met
         16 knopen over het water stuitert, dat is echt
         de kers op de taart!”
         Zo’n grote bak, die krijg je niet zomaar in plané,
         merk ik op als Laserzeiler. “Dat klopt. In de eer-
         ste plaats moeten de wind en golven goed zijn
         om te kunnen planeren. Het lukt je alleen als je
         echt diep vaart onder gennaker of spinnaker.
         Je moet minimaal 20 knopen wind hebben en
 Bestevaer 36
         een beetje swell, zodat je met de golven mee
 Our most compact, most sustainable, most agile   kunt surfen. Het moet allemaal kloppen, maar
 go-anywhere yacht for go-anywhere people.  als je dan gaat…”

 Bezoek ons bij BOOT Düsseldorf: 7A/C01
                                                                                    WINTERSPECIAL 2023          19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24