Page 78 - Nazomerspecial Zeilwereld 2023
P. 78

12
                                            13
                                                                                 14
                                            15
                                                                                 16
                                           blijft zitten. Nu ziet het geheel er weer uit als een
                                                                                 aangebracht dat de rand aflopend is (foto 16).
                                           koekoek (foto 14). Er werden nieuwe messing
                                                                                 Daarna werd al het houtwerk zevenmaal gelakt
                                           uithouders aangeschaft en gemonteerd, zodat de
                                                                                 (foto 17). Beginnend met verdunde lagen twee
                                           ramen in alle standen kunnen blijven staan (foto
                                                                                 componenten lak en daarna afgelakt met
                                           15). Hoewel de ramen een ronding hebben, is het
                                           glas gewoon recht. De ruiten werden in een laag
                                                                                 een één component jachtlak (deze is beter
                                           kit vastgezet en een schuine kitrand zorgt ervoor
                                                                                 UV-bestendig). Nu kan deze gerestaureerde
      17
                                                                                 koekoek weer jaren mee!
                                           dat er geen water op het glas blijft staan. Dat kan,   omdat de kitrand aan de lage kant zodanig is
                                     Verkrijgbaar via SpiegelderZeilvaart.nl/boeken
                   HOUTEN BOTENBOUWERS 2
                                                                                Sinds 2005 is de Falie uit de vaart, wegens lekkage
                                                                                staat het schip sinds 2021 permanent op de helling.
                                                                                (foto juli 2022)
                                                                                benadering die ze met de Tecla hebben geko-
                                                         Met portretten van en interviews met de scheeps-
                                                                                zen (zie SdZ 2022.9) ook op Falie kan worden
                                                                                toegepast,  maar  nogmaals,  de  financiering
                                                         timmerlieden die ons de prachtige replica’s en
 Bouwers van bijzondere houten schepen
 zijn kunstenaars. Zij beheersen een uiterst                                    is het probleem. Ik geloof dat de spanten en
 waardevol vak. Dankzij hun reconstructies               reconstructies gaven van onder meer:
 van verdwenen schepen, kunnen wij nu
 rondlopen in geschiedenis op ware grootte.                                     vloeren goed zijn. Alleen de rompplaten zijn
 We hoeven ons niet meer voor te stellen hoe
 zo’n schip eruit heeft gezien, we kunnen de             •   De Batavia         te  dun,  dus  het  opnieuw  beplaten  van  het
 schepen bezichtigen of erop meezeilen en
 ervaren hoe onze voorouders erop hebben
 gewerkt en geleefd.                                                            schip zou volstaan. Maar gezien de stijgende
 Nederland is eeuwen lang een belangrijke                •   Het Utrechts Statenjacht
 scheepsbouwende natie geweest. Houten
                          HOUTE
                          HOUTE
                          HOUTE
                          HOUTE
                          HOUTE
                                    N
                                    N
                          HOUTE
                                    N
                          HOUTE
                          HOUTE
                          HOUTE
                          HOUTE
                          HOUTE
                          HOUTE
                          HOUTE
                          HOUTE
                          HOUTE
                          HOUTEN
                                    N
                                    N
                                    N
                                    N
                                    N
                                    N
                                    N
                                    N
                                    N
                                    N
                                    N
                                    N
 schepen en de vaardigheid van het bouwen                                       rentes  en  kosten  van  levensonderhoud  zal
 ervan behoren tot ons DNA. We mogen   HOUTE N           •   Het skûtsje Aebelina
 trots zijn op deze historie en we moeten                                       er  voorlopig  wel  niets  gebeuren.  Het  zou
 ons ervoor inzetten om het vak van houten
                          BOTE
                          BOTE
                          BOTEN
                          BOTE
                          BOTE
                          BOTE
                                   N
                          BOTE
                                   N
                                   N
                                   N
                                   N
                          BOTE
                                   N
                                   N
 boten bouwen in stand te houden.  2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2  •   De Witte Swaen
 Willem Vos bouwde de Batavia, de groot-                                        mij  verbazen  als  het  schip  ooit  weer  drijft’.
 ste reconstructie van een houten schip in   BOTE N
 Nederland. De inspanningen die hij daar-                •   Romeinse vrachtschepen
 voor heeft moeten verrichten, zijn enorm                                       Toch is de schoener nog niet helemaal verlo-
                                   RS
                                   RS
                          BOUWE
                                   RS
                                   RS
                                   RS
                                   RS
                                   RS
                          BOUWE
                          BOUWE
                          BOUWE
                          BOUWE
                          BOUWERS
                          BOUWE
                          BOUWE
 geweest. Dankzij Willem Vos hebben we   HOUTENBOTENBOUWERS 2         Bouwers van bijzondere houten schepen         Klaas Smit
 dit prachtige schip terug en konden in de   BOUWE RS
 decennia daarna andere reconstructiepro-                                       ren, want vrijwilligers onderhouden de Falie
 jecten worden gerealiseerd. Kees Sars bracht
                                                                                nog altijd zo goed mogelijk om verder verval
 ons de Kamper kogge, het Statenjacht De                 Aan het woord komen Kees Sars, Johan Prins, Willem
 Utrecht, palingaak Korneliske Ykes II en
 een hele vloot Romeinse schepen. Johan
                                                                                te voorkomen.
 Prins bouwde het houten skûtsje Aebelina,               Vos, Gerald de Weerdt, Marco van Boheemen en Jan
 maar dat is niet zijn enige schip geweest
 zoals uit zijn verhaal blijkt. Jan Kuperus en                                  En dat brengt ons tot het treurige, maar hope-
 Rienk Gardenier verbleven jaren in Paesens-
 Moddergat om de Wierumer aek WL19                       Kuperus en Rienk Gardenier. Zij praten over de geheimen
 De Drie Gebroeders te bouwen. Gerald de                                        lijk niet definitieve einde van het verhaal van
 Weerdt rondt nu het project Witte Swaen af,
 de reconstructie van het schip van Willem               van hun vak, hun opleiding en hun inspratiebronnen.
 Barentsz. Marco van Boheemen bouwt een                                         het schip dat honderd jaar terug uit Maassluis
 waterschip op de Bataviawerf waar Willem
 Vos 35 jaar geleden begon met de Batavia.
 Geniet van de verhalen van deze zeven mar-  Bouwers van bijzondere houten schepen  vertrok voor een toekomst ‘down under’.
 kante scheepsbouwmeesters. Ik hoop van   Dankzij hun reconstructies kunnen wij rondlopen in de geschiedenis
 harte dat de waardering voor het ambacht   interieur zou moeten worden verwijderd om   schepen’, meent Frizell. ‘Als het schip uit het
 door dit tweede deel over houtenbotenbou-
 wers nog verder toeneemt.    Klaas Smit
                                                         Ga naar†SpiegelderZeilvaart.nl/boeken†voor een impressie.
                                           water is en geen gevaar loopt te zinken, is er
     herstelwerkzaamheden  uit  te  voeren.
                                                                                Bronnen: Falie, Portrait of a Coastal Trader,
                                           geen echte urgentie om iets te doen.’ Chris   Robert Thomas Sexton and Gordon Samuel Pick-
                                                         Prijs: € 30,- (ex verzendkosten)
     Falie en Tecla
                                                 20-10-21   11:57
 Houtenbootbouwers_deel_2_Boek_DEF_op_bandomslag.indd   1  kent  de  Tecla  van  haar  wereldomzeiling  in   haver, 1985 Adelaide.
     ‘Overheden  en  particuliere  bedrijven  in   2013, toen ook Adelaide werd aangedaan. ‘Het
     Australië  hebben  over  het  algemeen  geen   schip was direct “de kleine Falie” voor mij, ik   Met dank aan: Robert Thomas Sexton en Chris
                                                                                         2023|7  spiegel der zeilvaart
     50
     belang  bij  het  uitgeven  van  geld  aan  oude   volg haar heldendaden al jaren. Ik denk dat de   Frizell (Adelaide, Australië).

                     Wie van varen houdt maakt
                         kennis met de klassiekers
           SPIEGEL              SPIEGEL              SPIEGEL              SPIEGEL              SPIEGEL
               NR. 2 / 47e JAARGANG / MAART 2023 / LOSSE NRS €  6,95
                                                                                                   NR. 6 / 46e JAARGANG / JULI / AUGUSTUS 2022 / LOSSE NRS € 6,25
                                                                              NR. 5 / 47e JAARGANG / JUNI / JULI 2023/ LOSSE NRS €  6,95
                                                          NR. 4 / 46e JAARGANG / MEI 2022/ LOSSE NRS € 6,25
                                     NR. 3 / 47e JAARGANG / APRIL 2023 / LOSSE NRS €  6,95
            DER ZEILVAART        DER ZEILVAART       DER ZEILVAART         DER ZEILVAART       DER ZEILVAART
                                                                                       HET SUCCES
                                            NIEUWE ZEILEN   STEILSTEVENS   DE DOOD VAN   JAN HARING   VAN DE ZOMP
                                             Zo maak je een tuig
                               NET ECHT...   voor een SKS-skûtsje  IN ZWOLLE   DE HERTOGIN  Zelfbouw van prachtig   Vierde schip in de   STOMEN & BUIGEN
                                                   Een bezoek aan de
                               Scheepsmodellen     Museumhaven   Navigatiefout werd   Kroes ontwerp uit 1944    vaart op de Vecht   Zelf spanten en gangen
                               met oog voor detail   ZEEZIEK IN    windjammer  SPOORZOEKEN                  in vorm brengen
                                                                    fataal
                                              DE CARIEB
                               KNAP STUK     Reisavontuur op  BRANDEN    OP HET WAD                        VAREN WE NAAR
                                                   & BUIGEN
                                                                                                           DE OVERTOOM
                               (ZEIL)WERK     de Silverland  Zelf werken met  Verslag van de
                               Henk van der Meulen   houten delen        Zachte Bed Race                   Verrassende oorsprong
                               restaureert een boeier  CORSICA           175 JAAR                          van een kinderliedje
                               LORD LINDSAY        Avontuurlijk          OOSTERGOO
                               OP EXPEDITIE        zeilen voor een       Bijzondere club
          DELFSHAVEN           Stoomjacht Valhalla  kleine boot          met eigen tradities
          Vergeten dorp in     bracht hem overal
          de grote stad  ZELFBOUW                                        MIJLEN MAKEN
                                                                         Clipper Stad Amsterdam
          HET BETERE    Van eigen tjalk                                  zeilt over de oceaan
          LAKWERK       tot Waddenboot
          Tips voor schuren,
          kwasten en rollen   DWARS DOOR
                        FRANKRIJK
                        Over de kanalen
                        naar het zuiden
                                                                                             EILANDHOPPER     BP
                                                                                             Van Terschelling naar
                                                                                             Vlieland en verder
            WERKSCHIP VAN DE SCHELDE  OUDE WERKBOOT IN NIEUW JASJE  EEN BUN VOL DEENSE PALING  MATTENSCHIPPERSRACE   DE SCHOONHEID VAN EEN FIFE
            Hoe de TH5 behouden bleef voor een nieuwe generatie  Falmouth Quay Punt Constance  Waarom Friese aken naar de Oostzee voeren  Punters en skûtsjes in een rondje Overijssel  Schotland ontvangt een vloot klassiekers
                    Neem of geef een proefabonnement:
                             5 x Spiegel der Zeilvaart voor maar € 27,95
             Het proefabonnement stopt automatisch na 5 nummers. Stuur een email met je gegevens (en indien van toepassing
                      die van de ontvanger) naar abonnementen@spiegelderzeilvaart.nl  o.v.v. ‘Proefabonnement’
     spiegel der zeilvaart  2023 |  7                                                                             55
   73   74   75   76   77   78