Page 78 - Nazomerspecial Zeilwereld 2023
P. 78
12
13
14
15
16
blijft zitten. Nu ziet het geheel er weer uit als een
aangebracht dat de rand aflopend is (foto 16).
koekoek (foto 14). Er werden nieuwe messing
Daarna werd al het houtwerk zevenmaal gelakt
uithouders aangeschaft en gemonteerd, zodat de
(foto 17). Beginnend met verdunde lagen twee
ramen in alle standen kunnen blijven staan (foto
componenten lak en daarna afgelakt met
15). Hoewel de ramen een ronding hebben, is het
glas gewoon recht. De ruiten werden in een laag
een één component jachtlak (deze is beter
kit vastgezet en een schuine kitrand zorgt ervoor
UV-bestendig). Nu kan deze gerestaureerde
17
koekoek weer jaren mee!
dat er geen water op het glas blijft staan. Dat kan, omdat de kitrand aan de lage kant zodanig is
Verkrijgbaar via SpiegelderZeilvaart.nl/boeken
HOUTEN BOTENBOUWERS 2
Sinds 2005 is de Falie uit de vaart, wegens lekkage
staat het schip sinds 2021 permanent op de helling.
(foto juli 2022)
benadering die ze met de Tecla hebben geko-
Met portretten van en interviews met de scheeps-
zen (zie SdZ 2022.9) ook op Falie kan worden
toegepast, maar nogmaals, de financiering
timmerlieden die ons de prachtige replica’s en
Bouwers van bijzondere houten schepen
zijn kunstenaars. Zij beheersen een uiterst is het probleem. Ik geloof dat de spanten en
waardevol vak. Dankzij hun reconstructies reconstructies gaven van onder meer:
van verdwenen schepen, kunnen wij nu
rondlopen in geschiedenis op ware grootte. vloeren goed zijn. Alleen de rompplaten zijn
We hoeven ons niet meer voor te stellen hoe
zo’n schip eruit heeft gezien, we kunnen de • De Batavia te dun, dus het opnieuw beplaten van het
schepen bezichtigen of erop meezeilen en
ervaren hoe onze voorouders erop hebben
gewerkt en geleefd. schip zou volstaan. Maar gezien de stijgende
Nederland is eeuwen lang een belangrijke • Het Utrechts Statenjacht
scheepsbouwende natie geweest. Houten
HOUTE
HOUTE
HOUTE
HOUTE
HOUTE
N
N
HOUTE
N
HOUTE
HOUTE
HOUTE
HOUTE
HOUTE
HOUTE
HOUTE
HOUTE
HOUTE
HOUTEN
N
N
N
N
N
N
N
N
N
N
N
N
schepen en de vaardigheid van het bouwen rentes en kosten van levensonderhoud zal
ervan behoren tot ons DNA. We mogen HOUTE N • Het skûtsje Aebelina
trots zijn op deze historie en we moeten er voorlopig wel niets gebeuren. Het zou
ons ervoor inzetten om het vak van houten
BOTE
BOTE
BOTEN
BOTE
BOTE
BOTE
N
BOTE
N
N
N
N
BOTE
N
N
boten bouwen in stand te houden. 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 • De Witte Swaen
Willem Vos bouwde de Batavia, de groot- mij verbazen als het schip ooit weer drijft’.
ste reconstructie van een houten schip in BOTE N
Nederland. De inspanningen die hij daar- • Romeinse vrachtschepen
voor heeft moeten verrichten, zijn enorm Toch is de schoener nog niet helemaal verlo-
RS
RS
BOUWE
RS
RS
RS
RS
RS
BOUWE
BOUWE
BOUWE
BOUWE
BOUWERS
BOUWE
BOUWE
geweest. Dankzij Willem Vos hebben we HOUTENBOTENBOUWERS 2 Bouwers van bijzondere houten schepen Klaas Smit
dit prachtige schip terug en konden in de BOUWE RS
decennia daarna andere reconstructiepro- ren, want vrijwilligers onderhouden de Falie
jecten worden gerealiseerd. Kees Sars bracht
nog altijd zo goed mogelijk om verder verval
ons de Kamper kogge, het Statenjacht De Aan het woord komen Kees Sars, Johan Prins, Willem
Utrecht, palingaak Korneliske Ykes II en
een hele vloot Romeinse schepen. Johan
te voorkomen.
Prins bouwde het houten skûtsje Aebelina, Vos, Gerald de Weerdt, Marco van Boheemen en Jan
maar dat is niet zijn enige schip geweest
zoals uit zijn verhaal blijkt. Jan Kuperus en En dat brengt ons tot het treurige, maar hope-
Rienk Gardenier verbleven jaren in Paesens-
Moddergat om de Wierumer aek WL19 Kuperus en Rienk Gardenier. Zij praten over de geheimen
De Drie Gebroeders te bouwen. Gerald de lijk niet definitieve einde van het verhaal van
Weerdt rondt nu het project Witte Swaen af,
de reconstructie van het schip van Willem van hun vak, hun opleiding en hun inspratiebronnen.
Barentsz. Marco van Boheemen bouwt een het schip dat honderd jaar terug uit Maassluis
waterschip op de Bataviawerf waar Willem
Vos 35 jaar geleden begon met de Batavia.
Geniet van de verhalen van deze zeven mar- Bouwers van bijzondere houten schepen vertrok voor een toekomst ‘down under’.
kante scheepsbouwmeesters. Ik hoop van Dankzij hun reconstructies kunnen wij rondlopen in de geschiedenis
harte dat de waardering voor het ambacht interieur zou moeten worden verwijderd om schepen’, meent Frizell. ‘Als het schip uit het
door dit tweede deel over houtenbotenbou-
wers nog verder toeneemt. Klaas Smit
Ga naarSpiegelderZeilvaart.nl/boekenvoor een impressie.
water is en geen gevaar loopt te zinken, is er
herstelwerkzaamheden uit te voeren.
Bronnen: Falie, Portrait of a Coastal Trader,
geen echte urgentie om iets te doen.’ Chris Robert Thomas Sexton and Gordon Samuel Pick-
Prijs: € 30,- (ex verzendkosten)
Falie en Tecla
20-10-21 11:57
Houtenbootbouwers_deel_2_Boek_DEF_op_bandomslag.indd 1 kent de Tecla van haar wereldomzeiling in haver, 1985 Adelaide.
‘Overheden en particuliere bedrijven in 2013, toen ook Adelaide werd aangedaan. ‘Het
Australië hebben over het algemeen geen schip was direct “de kleine Falie” voor mij, ik Met dank aan: Robert Thomas Sexton en Chris
2023|7 spiegel der zeilvaart
50
belang bij het uitgeven van geld aan oude volg haar heldendaden al jaren. Ik denk dat de Frizell (Adelaide, Australië).
Wie van varen houdt maakt
kennis met de klassiekers
SPIEGEL SPIEGEL SPIEGEL SPIEGEL SPIEGEL
NR. 2 / 47e JAARGANG / MAART 2023 / LOSSE NRS € 6,95
NR. 6 / 46e JAARGANG / JULI / AUGUSTUS 2022 / LOSSE NRS € 6,25
NR. 5 / 47e JAARGANG / JUNI / JULI 2023/ LOSSE NRS € 6,95
NR. 4 / 46e JAARGANG / MEI 2022/ LOSSE NRS € 6,25
NR. 3 / 47e JAARGANG / APRIL 2023 / LOSSE NRS € 6,95
DER ZEILVAART DER ZEILVAART DER ZEILVAART DER ZEILVAART DER ZEILVAART
HET SUCCES
NIEUWE ZEILEN STEILSTEVENS DE DOOD VAN JAN HARING VAN DE ZOMP
Zo maak je een tuig
NET ECHT... voor een SKS-skûtsje IN ZWOLLE DE HERTOGIN Zelfbouw van prachtig Vierde schip in de STOMEN & BUIGEN
Een bezoek aan de
Scheepsmodellen Museumhaven Navigatiefout werd Kroes ontwerp uit 1944 vaart op de Vecht Zelf spanten en gangen
met oog voor detail ZEEZIEK IN windjammer SPOORZOEKEN in vorm brengen
fataal
DE CARIEB
KNAP STUK Reisavontuur op BRANDEN OP HET WAD VAREN WE NAAR
& BUIGEN
DE OVERTOOM
(ZEIL)WERK de Silverland Zelf werken met Verslag van de
Henk van der Meulen houten delen Zachte Bed Race Verrassende oorsprong
restaureert een boeier CORSICA 175 JAAR van een kinderliedje
LORD LINDSAY Avontuurlijk OOSTERGOO
OP EXPEDITIE zeilen voor een Bijzondere club
DELFSHAVEN Stoomjacht Valhalla kleine boot met eigen tradities
Vergeten dorp in bracht hem overal
de grote stad ZELFBOUW MIJLEN MAKEN
Clipper Stad Amsterdam
HET BETERE Van eigen tjalk zeilt over de oceaan
LAKWERK tot Waddenboot
Tips voor schuren,
kwasten en rollen DWARS DOOR
FRANKRIJK
Over de kanalen
naar het zuiden
EILANDHOPPER BP
Van Terschelling naar
Vlieland en verder
WERKSCHIP VAN DE SCHELDE OUDE WERKBOOT IN NIEUW JASJE EEN BUN VOL DEENSE PALING MATTENSCHIPPERSRACE DE SCHOONHEID VAN EEN FIFE
Hoe de TH5 behouden bleef voor een nieuwe generatie Falmouth Quay Punt Constance Waarom Friese aken naar de Oostzee voeren Punters en skûtsjes in een rondje Overijssel Schotland ontvangt een vloot klassiekers
Neem of geef een proefabonnement:
5 x Spiegel der Zeilvaart voor maar € 27,95
Het proefabonnement stopt automatisch na 5 nummers. Stuur een email met je gegevens (en indien van toepassing
die van de ontvanger) naar abonnementen@spiegelderzeilvaart.nl o.v.v. ‘Proefabonnement’
spiegel der zeilvaart 2023 | 7 55