Page 21 - Nazomerspecial Zeilwereld 2023
P. 21
Boten
America’s Cuppers met
een upgrade America’s Cup
Volgend jaar augustus is het weer zo ver: de
America’s Cup. Dit keer kunnen we eindelijk
op normale tijden naar de wedstrijden kijken.
Ze worden namelijk niet ergens aan de andere
kant van de wereld verzeild, maar praktisch om
de hoek, in Barcelona. Daar zal de titelverdedi-
ger Emirates Team New Zealand het opnemen
tegen diverse uitdagers. De Challenger of
Record is dit keer INEOS Britannia. De ‘boten’
(zeg gerust vliegtuigen) die komende editie op
het water te zien zijn, zijn wederom AC75’s.
Nog altijd zijn het kielloze vliegende monohulls
ter breed. Natuurlijk zijn er ook verschillen met Duurzame tweerompers
van bijna 23 meter lang (LOA) en bijna vijf me-
die van de vorige editie. In 2021 bleek dat de
AC75’s wel wat wind nodig hadden om op hun
poten te kunnen staan, de prestaties bij licht In een podcast van vorig jaar ge- Vaan Yachts
weer vielen tegen. De regels zijn nu zo aange- naamd ‘Stijlvolle luxe uit schroot,’
past dat de boten beter kunnen gaan presteren zitten we aan boord van de eerste
met licht weer. De crew is nu acht man groot in Vaan R4 catamaran en spreken we
plaats van voorheen elf. Een andere significan- met Nienke van ‘t Klooster en Igor
te verandering is de terugkeer van de ‘cyclors’. Kluin, de drijvende krachten achter
In 2017 zagen we dat de Kiwi’s ineens gingen Vaan Yachts. De catamarans van
fietsen aan boord om zo meer hydraulische Vaan zijn duurzaam gebouwd van
kracht op te kunnen wekken dan door te grin- gerecycled aluminium en volledig
den met de hand. In 2021 kwam het weer op recyclebaar. Ben je ooit helemaal
ellebogenstoom aan, maar voor de komende klaar met je boot, dan kun je ’m inleveren en kunnen zij er weer
editie mag er dus ook weer gefietst worden. een nieuwe boot van bouwen, mocht je dat willen. Nienke en Igor
De Challenger Selection Series begint dit jaar hebben niet stilgezeten, inmiddels is de eerste R5 al afgeleverd
al. Van 14 tot en met 17 september wordt er aan een blije klant en is de bijna 18 meter lange R6 in aanbouw.
vlakbij Barcelona geracet, al is dit nog wel in de Een nieuw succesnummer dus, van Hollandse bodem, zo uit Hel-
kleinere AC40. Anders dan de AC75 is de AC40 levoetsluis. De R5 en R6 zijn helaas niet op de HISWA te Water te
wel een one-design boot. Alle teams hebben zien, maar stap daar aan boord van de R4 en bedenk dat alles een
tijdens de selecties dus een vergelijkbare boot. stuk groter is en je komt uit op een R5. Bedenk dat alles mega is
De AC40 zal gezeild worden door de America’s en je hebt de R6. Voordeel van
Cup damesteams, jeugdteams, voor trainingen de R6 is een extra cabine in het
en specifieke evenementen zoals de Selection midden van de boot. Je kunt dus
Series. Bij de eerste testen met de AC40 werd naar vijf hutten in plaats van vier,
de 40 knopen al aangetikt. Pas in 2024 gaan of kies voor een keuken beneden,
we de nieuwere AC75’s voor het eerst tegen waardoor de salon en keuken van
elkaar zien racen. elkaar gescheiden zijn.
Meer informatie over de AC75 & AC40: Meer informatie over de
Americascup.com. Prijs: onbetaalbaar Vaan R5 & R6: Vaan.yachts.
Prijs op aanvraag
NAZOMERSPECIAL 2023 21