Page 46 - Zeilwereld_Zeilwereld_Nr3_Nazomerspecial2022
P. 46

Vrouwen in de professionele zeilsport      Een kledingmerk dat zich heeft aangesloten
                           Dat vrouwen steeds meer geaccepteerd wor-  bij deze campagne van Live Ocean Racing, is
                           den in de zeilsport blijkt niet alleen uit de zeil-  Zhik. De CEO, Piet Poelmann, geeft aan dat
                           kleding. Binnen het wedstrijdzeilen zien we ook  hij het belangrijk vindt dat de sport op deze
                           steeds meer zeilende vrouwen. Een bekende is   manier meer divers wordt. Johnny Rodgers,
                           de 80/20 regel in The Ocean Race, waarbij de   de sponsormanager van het merk, voegt toe:
                           organisatie ieder team verplichtte een aantal   “Dat zeilers van wereldklasse meer vrouwen
                           vrouwen in het team op te nemen. Maar ook   aanmoedigen zich te richten op de professio-
                           powervrouwen zoals de eerder genoemde Tra-  nele circuits en het foilen, is heel mooi. Wij zijn
                           cy Edwards en natuurlijk Ellen McArthur zijn   dan ook bezig met het vernieuwen van onze
                           sprekende voorbeelden voor veel vrouwen die   kledinglijnen voor vrouwen, gericht op dit soort
                           zich willen bewijzen in de zeilsport die (helaas)   campagnes.”
                           nog steeds gedomineerd wordt door mannen.
                                                                      Naast deze specifieke campagne in
                           In Nieuw-Zeeland is dit jaar ook een campagne   Nieuw-Zeeland zijn er wereldwijd veel meer
                           gestart die vrouwen stimuleert en ondersteunt   projecten die zich expliciet richten op vrouwen
                           om deel te nemen aan professionele foiling   in de zeilsport. Denk aan de Magenta Project,
                           evenementen zoals de SailGP en de America’s   geleid door vrouwen die zich hebben bewezen
                           Cup. Die campagne is opgericht door Live   in grote zeilevenementen zoals de Olympische
                           Ocean Racing, waarvan de Nieuw-Zeelandse   Spelen en The Ocean Race. Deze vrouwen
                           America’s Cup kampioenen en Olympische     helpen andere vrouwen weer om zich verder
                           medaillisten Peter Burling en Blair Tuke de   te ontwikkelen in de zeilsport. Door dit soort
                           initiatiefnemers zijn. Liv Mackay is de schipper   projecten krijgen we steeds meer vrouwelijke
                           van het vrouwenteam en zij zegt: “De zeilsport   voorbeelden van topzeilers waardoor andere
                           evolueert heel snel, met nieuwe technologieën   vrouwen weer worden geïnspireerd. En dat
                           en innovatieve boten die het professionele zei-  resulteert weer in meer aandacht voor onder
                           len meer en meer gaan domineren. Tot nu toe   andere zeilkleding voor vrouwen.
                           spendeerde de meerderheid van de vrouwelijke
                           zeilers haar tijd in de Olympische dinghy’s. Er   Functie, comfort en daarna fancy
                           waren maar weinig mogelijkheden voor vrou-  kleuren
                           wen om door te stromen naar andere professi-  Hoewel het natuurlijk fijn is dat er steeds meer
                           onele zeilcircuits. Nu met de aankondiging van   en beter wordt nagedacht over zeilkleding voor
                           speciale vrouwen programma’s in de Sail GP   vrouwen qua pasvorm, snit en de kleur, blijft
                           en de America’s Cup is het interessant om te   het toch het belangrijkste dat het doet waar-
                           zien welke mogelijkheden er nu komen.”     voor je het aanschaft: droog blijven en er goed
                                                                      in kunnen bewegen. Natuurlijk wil het oog ook
                                                                      wat, maar dat moet niet ten koste gaan van het
         Het vrouwenteam van Live Ocean Racing in Zhik kleding        hoofddoel van een zeilpak. Kijk daarom ook
                                                                      binnen de vrouwenlijn dus in de eerste plaats
                                                                      naar de belangrijkste factoren van een zeilpak:
                                                                      •  Waterdichtheid
                                                                      •  Materiaal (afhankelijk van wat voor zeiler je
                                                                         bent, offshore of binnenwater)
                                                                      •  Pasvorm
                                                                      •  Afwerking en kwaliteit


                                                                      Daarna kun je gaan kijken naar welk pak er het
                                                                      mooiste uit ziet. Vergeet daarbij niet, als zei-
                                                                      lende vrouw vinden veel mensen je sowieso al
                                                                      vrij stoer, ongeacht de kleur van je zeilkleding.
                                                                      Voor de buitenwereld hoef je het dus niet te
                                                                      doen.



      46 | ZEILWERELD NAZOMERSPECIAL 2022
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51