Page 46 - Zeilwereld_Zeilwereld_Nr3_Nazomerspecial2022
P. 46
Vrouwen in de professionele zeilsport Een kledingmerk dat zich heeft aangesloten
Dat vrouwen steeds meer geaccepteerd wor- bij deze campagne van Live Ocean Racing, is
den in de zeilsport blijkt niet alleen uit de zeil- Zhik. De CEO, Piet Poelmann, geeft aan dat
kleding. Binnen het wedstrijdzeilen zien we ook hij het belangrijk vindt dat de sport op deze
steeds meer zeilende vrouwen. Een bekende is manier meer divers wordt. Johnny Rodgers,
de 80/20 regel in The Ocean Race, waarbij de de sponsormanager van het merk, voegt toe:
organisatie ieder team verplichtte een aantal “Dat zeilers van wereldklasse meer vrouwen
vrouwen in het team op te nemen. Maar ook aanmoedigen zich te richten op de professio-
powervrouwen zoals de eerder genoemde Tra- nele circuits en het foilen, is heel mooi. Wij zijn
cy Edwards en natuurlijk Ellen McArthur zijn dan ook bezig met het vernieuwen van onze
sprekende voorbeelden voor veel vrouwen die kledinglijnen voor vrouwen, gericht op dit soort
zich willen bewijzen in de zeilsport die (helaas) campagnes.”
nog steeds gedomineerd wordt door mannen.
Naast deze specifieke campagne in
In Nieuw-Zeeland is dit jaar ook een campagne Nieuw-Zeeland zijn er wereldwijd veel meer
gestart die vrouwen stimuleert en ondersteunt projecten die zich expliciet richten op vrouwen
om deel te nemen aan professionele foiling in de zeilsport. Denk aan de Magenta Project,
evenementen zoals de SailGP en de America’s geleid door vrouwen die zich hebben bewezen
Cup. Die campagne is opgericht door Live in grote zeilevenementen zoals de Olympische
Ocean Racing, waarvan de Nieuw-Zeelandse Spelen en The Ocean Race. Deze vrouwen
America’s Cup kampioenen en Olympische helpen andere vrouwen weer om zich verder
medaillisten Peter Burling en Blair Tuke de te ontwikkelen in de zeilsport. Door dit soort
initiatiefnemers zijn. Liv Mackay is de schipper projecten krijgen we steeds meer vrouwelijke
van het vrouwenteam en zij zegt: “De zeilsport voorbeelden van topzeilers waardoor andere
evolueert heel snel, met nieuwe technologieën vrouwen weer worden geïnspireerd. En dat
en innovatieve boten die het professionele zei- resulteert weer in meer aandacht voor onder
len meer en meer gaan domineren. Tot nu toe andere zeilkleding voor vrouwen.
spendeerde de meerderheid van de vrouwelijke
zeilers haar tijd in de Olympische dinghy’s. Er Functie, comfort en daarna fancy
waren maar weinig mogelijkheden voor vrou- kleuren
wen om door te stromen naar andere professi- Hoewel het natuurlijk fijn is dat er steeds meer
onele zeilcircuits. Nu met de aankondiging van en beter wordt nagedacht over zeilkleding voor
speciale vrouwen programma’s in de Sail GP vrouwen qua pasvorm, snit en de kleur, blijft
en de America’s Cup is het interessant om te het toch het belangrijkste dat het doet waar-
zien welke mogelijkheden er nu komen.” voor je het aanschaft: droog blijven en er goed
in kunnen bewegen. Natuurlijk wil het oog ook
wat, maar dat moet niet ten koste gaan van het
Het vrouwenteam van Live Ocean Racing in Zhik kleding hoofddoel van een zeilpak. Kijk daarom ook
binnen de vrouwenlijn dus in de eerste plaats
naar de belangrijkste factoren van een zeilpak:
• Waterdichtheid
• Materiaal (afhankelijk van wat voor zeiler je
bent, offshore of binnenwater)
• Pasvorm
• Afwerking en kwaliteit
Daarna kun je gaan kijken naar welk pak er het
mooiste uit ziet. Vergeet daarbij niet, als zei-
lende vrouw vinden veel mensen je sowieso al
vrij stoer, ongeacht de kleur van je zeilkleding.
Voor de buitenwereld hoef je het dus niet te
doen.
46 | ZEILWERELD NAZOMERSPECIAL 2022