Page 12 - Nazomermagazine 2024 Zeilwereld
P. 12
Qconcepts
Jurian Rademaker
Jurian Rademaker (1981) is ondernemer bij Qconcepts (www.qcde.eu). Hij spe-
Foils en Foiling: Vliegen over het cialiseert zich in de ontwikkeling van hoogwaardige composietonderdelen voor
Water (2013) superjachtwerven en hydrofoil-vaartuigen vanuit het bedrijf Aeronamics. Hoewel de
Misschien wel de meest spectaculaire ontwik- beschikbare tijd beperkt is, zeilt hij catamarans en hydrofoilende zwaardboten, wan-
keling van de afgelopen jaren is de introductie neer hij de kans krijgt om het water op te gaan.
van foils. Deze draagvleugels, die de boot uit
het water tillen en zo de weerstand verminde- Jurian Rademaker
ren, hebben gezorgd voor een revolutie in de
zeilsport. Van foilende multihulls tot monohulls lijk. Je vaart eerst geruime tijd in de simulator
met beweegbare vleugelarmen. De acceptatie voordat je aan boord plaats mag nemen. Te-
van foils ging razendsnel. Voor de zeilers was vens heeft de boot een autopilot voor de foils
American Magic’s Patriot met de bakboord hydrofoil uit het water het alsof ze over het water vlogen, met snelhe- waarmee teams, zeker in de beginfase, snel de
den die voorheen ondenkbaar waren. boot kunnen leren kennen. Zonder zich zorgen
te hoeven maken over de juiste foilinstelling en
Zelfsturende systemen het continue trimmen van de foils. Met zo’n au-
Het gebruik van zelfsturende systemen en ‘aan tomatische stand vaar je dus met digitale zij-
elkaar gekoppelde acties’ in races is in deze wieltjes. Het testen in de simulator is natuurlijk
America’s Cup gereguleerd. In de testfase weet een nog veiligere manier om kennis te maken
niemand van elkaar of er met autopilots geva- met de nieuwe boten. Zo’n automatische mo-
ren wordt. In de AC40 klasse is het heel duide- dus zou in de pleziervaart zeker nodig zijn, of
in ieder geval de acceptatie kunnen versnellen,
omdat een hoge mate van expertise niet nodig
is om toch te kunnen foilen.
Toekomst
Als we naar de toekomst van het zeilen kijken
zien we een horizon vol mogelijkheden en nieu-
we doorbraken. Wat we nu misschien als bizar
beschouwen, zal over tien jaar de norm zijn.
Denk aan zelflerende systemen die autonoom
de optimale koers bepalen, een soort van
autopilot 2.0. Of trimsystemen die de zeiltrim
automatisch aanpassen aan de windomstan-
digheden. Automatische systemen zullen de
manier waarop we zeilen fundamenteel veran- Bijna van start
deren, waardoor zelfs beginners kunnen profi-
teren van geavanceerde technologieën. De America’s Cup vindt eens per drie of vier jaar plaats.
Daarnaast zal duurzaamheid een steeds Dit jaar wordt de 37 editie gezeild, waarbij titelverdediger
e
belangrijkere rol spelen, met innovatieve op- Emirates Team New Zealand in Barcelona gaat strijden om
lossingen om onze oceanen te beschermen. behoud van de ‘Auld Mug’, de felbegeerde Cup. De Ameri-
Waarbij minimalisatie van materiaalgebruik, ca’s Cup is een van de oudste, zo niet dé oudste sporttro-
het verlagen van de footprint en het recyclen fee ter wereld en bestaat al sinds 1851. Hij is vernoemd
van boten centraal staan. De America’s Cup, naar de eerste winnaar, de schoener America. De eerste
maar ook het IMOCA- en Mini-circuit dragen voorrondes beginnen op 22 augustus, gevolgd door de
in grote mate bij aan de snelheid van nieuwe Louis Vuitton Cup die duurt van 29 augustus tot begin
ontwikkelingen. Ze bieden een doorgeefluik oktober. Deze wedstrijden bepalen wie het later die
waarbij onbereikbare technologie straks ook maand (12 tot 27 oktober) gaat opnemen tegen de Kiwi’s.
op jouw boot te vinden is.
NAZOMERMAGAZINE 2024 13